MetalTech
Odpowiednią przyczepą do transportu materiałów sypkich z oferty firmy Metaltech z Mirosławca są typy DB i TB. Jedną z jej głównych zalet jest dobra szczelność, co sprawia, że można przewozić zboże bez dodatkowego uszczelniania. Okienko wysypowe umieszczone w tylnej burcie przydaje się zwłaszcza podczas wyładunku płodów rolnych do koszy zasypowych silosów czy różnego rodzaju przenośników ziarna (żmijek, dmuchaw).
Wśród przyczep DB znajduje się sześć modeli o ładowności 6–20 t. Oprócz największej – DB 20000, której podwozie jest zawieszone na trzech osiach, przyczepy mają po dwie niezależne osie oparte na resorach parabolicznych. Standardowo montowane są hamulce kół z automatyczną regulacją siły hamowania. Z przyczepą można poruszać się z prędkością do 30 km/h,ale w opcji znajduje się oś pozwalająca na jazdę 60 km/h. DB jest wywrotką z możliwością wychylenia platformy na trzy strony. Skrzynia załadunkowa w najmniejszej z przyczep (DB 6000) ma 4,01 m długości i tylko 2,06 mszerokości. W przyczepach o ła-downości 8, 10 i 12 t platforma ma 4,50x2,42 m. Różnica w ładowności wynika z wysokości nadstawek na burty. Szerokość skrzyń największych przyczep: DB 14000 i DB 20000 pozostaje taka sama (2,43 m), a długość wynosi kolejno 5 i 7,5 m.
Każda przyczepa ma burty z nadstawkami. Na uwagę zasługuje system ich otwierania. Do otwierania dolnych burt używa się jednej dźwigni zamka centralnego lub może być zamontowany siłownik hydrauliczny. Dodatkową opcję stanowi system drzwiowy umożliwiający łatwy, boczny załadunek na przykład skrzyniopalet. Burty mogą być wykonane ze sklejki wodoodpornej. W dodatkowym wyposażeniu dostępne są: pomost roboczy, stelaż z plandeką, różne rodzaje tylnego zaczepu. Istnieje również możliwość montażu w tylnej burcie przenośnika ślimakowego T-458.
Przyczepy TB różnią się od DB układem jezdnym, który jest typu tandem, z wyjątkiem największego modelu TB 20000 z podwoziem typu tridem. Podwozia typu tandem (dwie osie) i tridem (trzy osie) charakteryzują się położeniem osi w tylnej części pojazdu. W ten sposób środek ciężkości jest w znacznym stopniu przesunięty do przodu i dociąża dyszel i zaczep ciągnika, poprawiając właściwości trakcyjne. Osie w przyczepach TB są na wahaczach lub resorach. W modelu TB 20000 może być zainstalowany dodatkowy układ hydrauliczny napędzany od WOM ciągnika i elektroniczny panel sterowania montowany w kabinie ciągnika. Przyczepy produkowane są w sześciu wersjach o ładowności 8–20 t.
Głównym przeznaczeniem przyczep typu TS jest transport roślin okopowych, ale szczelnie zamykana tylna klapa sprawia, że bez problemu można przewozić również zboże. Zamykanie i otwieranie klapy w modelach o ładowności powyżej 10 t następuje hydraulicznie. W zależności od modelu kontenerowe skrzynie załadunkowe mogą zabrać 8–22 t.Przyczepa jest jednostronnego wywrotu (w opcji wywrót boczny). Z przyczepami można poruszać się z prędkością 30 (TS 8001 i TS 1001) lub 40 km/h (TS 10000, TS 12000, TS 14000, TS 16000, TS 18000, TS22000). Dyszel jest amortyzowany na gumowych poduszkach, a dodatkowo można też ustawiać wysokość jego położenia w zależności od wielkości zastosowanych kół. Istnieje możliwość wyposażenia dodatkowego, podobnie jak w typach DB i TB.
Pronar
Najmniejsze przyczepy uniwersalne Pronaru to „jednoosiówki” o ładowności 2–5 t. Mimo że przyczepy są niewielkie, to mają układ hydrauliczny i platformę przystosowaną do wychyłu na trzy strony. W standardowym wyposażeniu można znaleźć także centralny system ryglowania burt przy krawędzi podłogi, jednoprzewodową instalację pneumatyczną, regulowane kółko podporowe i mechaniczny hamulec ręczny. Modele T 654/1 i T 671 mają okna wysypowe.
Wśród konstrukcji dwuosiowych jest aż dziewięć modeli o dopuszczalnej ładowności 4–14 t.Boki wszystkich skrzyń ładunkowych wykonane są z profilowanej blachy, co wpływa na ich wytrzymałość. Wyjątkiem jest model T680 Specjal, w którym burty wykonano z wodoodpornej, laminowanej sklejki z aluminiowymi okuciami. Gumowe uszczelki sprawiają, że przyczepa jest szczelna i można nią przewozić drobne nasiona, np. rzepaku. Boczne burty są dzielone na dwie części, a pośrodku umieszczono słupek wspornikowy.
Interesujący wydaje się być model T672/1 Silo z potrójnymi ścianami skrzyni załadunkowej o łącznej wysokości 1,6 m. Przy takiej konstrukcji pojemność ładunkowa wynosi 16 m3 lub maksymalnie 9,7 t. W przyczepie tylna ściana to pojedyncza płaszczyzna wykonana z metalowych profili, którą podnosi się hydraulicznie dwoma siłownikami o dwustronnym działaniu. Siłowniki są także odpowiedzialne za sterowanie hakami ryglującymi. Przy nagłym spadku ciśnienia przed samoistnym opuszczeniem klapy chronią zamki hydrauliczne. Przyczepa może wywracać na trzy strony.
Dodatkowe wyposażenie jest bardzo bogate. Obejmuje m.in. siatkowe nadstawy o wysokości 1 m do zwózki zielonek, stelaże i plandeki, pomosty dla operatora, rynny zsypowe, różnego rodzaju zaczepy tylne i wiele innych dodatków.
Przyczepy dwuosiowe (tandem) występują w sześciu wersjach o ładowności 7–10 t, w tym także silosowej, z taką samą skrzynią jak w opisanym modelu T672/1 Silo. Jedna z największych przyczep z Pronaru to model T682 z podwoziem typu tridem i niebagatelnej ładowności 23,5 t. Osie zawieszone są na parabolicznych resorach i mają mechanizm skrętny firmy ADR. Skrzynia załadunkowa jest unoszona do tyłu za pomocą dwóch potężnych siłowników hydraulicznych. Również sterowanie tylną ścianą odbywa się hydrauliczne. Aby zapewnić odpowiedni wydatek oleju do obsługi tych mechanizmów, przyczepę wyposażono we własny układ hydrauliczny napędzany od WOM ciągnika. Dyszel jest amortyzowany, a podpora rozkładana za pomocą siłownika.
Nowością jest trzyosiowa przyczepa T780 o ładowności 16,5 t (konstrukcyjnie 20 t) z przednią osią skrętną. Do podnoszenia platformy służą dwa siłowniki. Interesujące jest to, że mimo dwóch siłowników może ona wywracać w trzy strony. Dużym atutem przyczepy jest możliwość transportu z prędkością 60 km/h.Przyczepa trafi do sprzedaży jesienią tego roku.
Do pracy w ciężkich warunkach Pronar oferuje przyczepy skorupowe z podwoziem typu tandem. Skrzynie ładunkowe przyczep zostały wzmocnione profilami, tylne ściany są otwierane hydraulicznie. W zależności od modelu konstrukcje zostały zaprojektowane do przewozu 8–24 t.
Polmot Warfama
Popularnymi dwuosiowymi przyczepami z Polmotu Warfamy są: T-604 i T-610 o ładowności 6 t.T-610 może być dodatkowo wyposażona w nadstawki o wysokości 0,4 i 0,32 m, dzięki czemu można zwiększyć objętość skrzyni z 4,2 do 7,6 m3. Przyczepy to lekkie konstrukcje (1885 kg – T-604, 2110 kg – T-610), dla których, według zaleceń producenta, wystarczy ciągnik o mocy 44 KM. Mają możliwość wywrotu ładunku na trzy strony, podobnie jak mniejszy, jednoosiowy model T-040.
Więcej można załadować na przyczepy z podwoziem tandem: T-041 i T-041K. Pierwsza z nich to wersja z wytrzymałym nadwoziem skorupowym i maksymalnej ładowności 10 t, natomiast T-041K – skrzyniowym, na które można włożyć do 7 t ładunku. Maszyny są przystosowane do wywrotu jednostronnego (do tyłu).
Największą przyczepą z nadwoziem skrzyniowym jest T-080/2.Maksymalna ładowność to 10 t.Wysokość burt można zwiększyć z 0,5 do 1,2 m, stosując nadstawki.
Joskin
Autor: B. Kowalski
Opis: Joskin Trans-EX to niewielkie jednoosiowe wywrotki z niską platformą
Trans-EX to nazwa uniwersalnych przyczep rolniczych firmy Joskin. Oferowane są w czterech wersjach o ładowności: 3, 4, 5, 6 t. Mogą być jednoosiowe lub zawieszone na podwoziu typu tandem. Boczne ściany są dwuczęściowe, natomiast tylna – jednoczęściowa. Metalowe elementy przyczepy zabezpieczone są przed korozją przez piaskowanie i podwójne malowanie. Wyposażenie dodatkowe to m.in. trójstronny przechył, nadstawki, drabinka przednia i tylna oraz spust zbożowy.Przyczepami o większej ładowności przeznaczonymi dla rolnictwa są: Trans-CAB i Trans-SPACE. Maszyny mają skorupowe nadwozia o ładowności 12–24 t.Podwozie jest resorowane i występuje w wersji tandem lub w największej – tridem. Skrzynię skorupową zamyka jednolita ścianka podnoszona hydraulicznie. W przedniej części umieszczono wzierniki, pozwalające na bezpośrednią kontrolę stanu ładunku na przyczepie. Wokół skrzyni rozmieszczono haczyki służące do naciągania plandeki.
Producent oferuje także duży wybór wyposażenia dodatkowego, m.in. mosty napędowe, aluminiowe nadstawki, zwijaną bocznie plandekę czy hydrauliczne drzwi w dwóch częściach.
Fliegl
Oferta niemieckiej firmy Fliegl obejmuje m.in. około 20 modeli przyczep uniwersalnych trójstronnego wywrotu. Do przewozu niewielkich towarów przeznaczono przyczepy jednoosiowe o ładowności 2,2–6,3 t. Konstrukcje te są bardzo lekkie (500–1700 kg), a podłogi skrzyń załadunkowych położone są nisko (od 0,7 m), co ułatwia prace wykonywane ręcznie.
Autor: K. Hołownia
Opis: Przyczepy Fliegl mają ocynkowaną ramę. W większych modelach jest ona również profilowana.
Większe modele, o ładowności do 16 t, mają resorowane podwozia dwuosiowe (zwykłe i tandem) i trzyosiowe. Ramy nośne wykonano z całkowicie zamkniętych profili (bez spawania). W większości przyczep ramy są ocynkowane, natomiast burty zrobiono z wysoko jakościowej stali, która poddawana jest piaskowaniu, czyszczeniu i proszkowemu malowaniu dwuskładnikową farbą. We wszystkich większych modelach, począwszy od EDK 60 (4,7 t), ściany boczne są otwierane centralnym zamkiem, a od modelu EDK 40 (3 t) również tylna ściana. Jedną z opcji jest otwieranie hydrauliczne. Aby rozładunek przebiegał sprawnie i dokładnie, skrzynie załadunkowe przyczep z podwoziem tandemowym mają kształt stożkowy (węższe z przodu). Dostępne burty boczne mogą mieć różną wysokość i być zintegrowane z automatycznie lub hydraulicznie zamykaną tylną ścianą, co umożliwia transport zbóż i pasz objętościowych. Do rozładunku może być dołączony przenośnik (żmijka). Oferta firmy obejmuje również rolnicze przyczepy skorupowe o ładowności do 16 t.Źródło: Farmer 15/2008
Komentarze