PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Ursus C-360 na miarę XXI wieku

Ursus C-360 na miarę XXI wieku Mariusz Zdanowski przy zmodernizowanym silniku - już po pierwszych uruchomieniach

Autor:

Dodano:

Tagi:

Kilka tygodni temu informowaliśmy już o projekcie „Zduntrak” czyli budowie współczesnego Ursusa C-360, której podjął się Mariusz Zdanowski. Wyzwań do realizacji jest jeszcze sporo. Chętnych zapraszamy do współpracy.



Mariusz Zdanowski to właściciel niezależnego serwisu ciągników rolniczych z podsiedleckiej miejscowości Borki-Kosy. Choć jest dość zajętym człowiekiem ‒ aktualnie na naprawę w jego firmie trzeba czekać w kolejce nawet do dwóch miesięcy ‒ postanowił zrealizować marzenie o nowoczesnym Ursusie C-360.

Jeden „poprawiony” Ursus C-360 pracuje już w jego niewielkim, kilkuhektarowym gospodarstwie, ale zakres zmian ograniczył się przy nim m.in. do takich rozwiązań, jak montaż wspomagania kierownicy, przeróbka na wydajniejszy układu hydraulicznego, zmiany w instalacji elektrycznej. Ciągnik dzięki temu stał się bardziej komfortowy w pracy, ale pan Mariusz wciąż myślał o stworzeniu takiego Ursusa C-360, jaki powinien być dzisiaj produkowany, z uwzględnieniem wszystkich oczekiwań współczesnych użytkowników. Przemyślenia i pomysły na rozwiązanie problemów konstrukcyjnych stawały się coraz bardziej konkretne i „Zduntrac” w końcu doczekał się realizacji.

Wstępna koncepcja zakładała plan stworzenia ciągnika opartego w dużej mierze na podzespołach oryginalnej „sześćdziesiątki”, ale nieco mocniejszego, posiadającego nowoczesną skrzynię biegów z półbiegami, przedni napęd, elektrohydraulicznie sterowaną wydajną hydraulikę, a także zupełnie nowy wygląd zewnętrzny (także w kabinie).

Silnik już odpala

Prace ruszyły, ale dość szybko okazało się, że jest to projekt pochłaniający bardzo dużo czasu, zwłaszcza że pan Mariusz jako wrodzony perfekcjonista dość pedantycznie podchodzi do każdej przeróbki. Na dziś projekt jest już mocno zaawansowany, praktycznie gotowy jest już nowy silnik, napęd przedni 4x4 wraz z mocowaniem, trwają prace nad skrzynią biegów. Żeby pokazać, jak ambitny jest to projekt, wystarczy wspomnieć, co już zostało zrobione przy silniku. Otrzymał on m.in. turbodoładowanie, tłoki o większej średnicy z natryskiem na denko (dodatkowy efekt chłodzenia), układ wtryskowy bazujący na nowoczesnej rotacyjnej pompie wtryskowej, gruntownie przebudowano układ kół zębatych wraz z aluminiową obudową (teraz ich zadaniem jest również napęd dwóch pomp hydraulicznych). Właściwie na każdym etapie można zaobserwować daleko idące zmiany konstrukcyjne – precyzja i profesjonalizm wykonania są na tak wysokim poziomie, że aż szkoda, że mamy do czynienia z pojedynczym egzemplarzem, który nigdy nie trafi do seryjnej produkcji. Obecnie silnik jest już po pierwszych uruchomieniach, ale wymaga jeszcze ostatecznych regulacji i według szacunków swego twórcy powinien osiągać moc ok. 70 KM. Szacunek budzi również zakres zmian dotyczących skrzyni biegów. Właściwie trudno tu mówić o zmianach – z Ursusa C-360 zostanie praktycznie tylko obudowa przekładni, która też zostanie przerobiona. Elementy układu przeniesienia napędu pochodzą z Zetora Proximy, ale tu też zachodzi wiele modyfikacji, które mają doprowadzić do większej liczby biegów i nowoczesnej formy sterowania. Obecnie pan Mariusz pracuje nad dodatkowym, trzecim stopniem reduktora, co wymaga dorobienia zupełnie nowych elementów, m.in. wałka z kołem zębatym o zębach skośnych. Niestety, to przykład jednego z wielu elementów, których wykonanie okazuje się pewnym wyzwaniem i przeciąga w czasie cały projekt – czas oczekiwania na tak fachowe usługi bywa dość długi.

Potrzebna pomoc pasjonatów

Cały projekt robi na tyle duże wrażenie, że jako „Farmer” postanowiliśmy zaangażować się w pomoc w dokończeniu go. Wyzwań jest jeszcze sporo. Potrzebna jest na przykład pomoc dotycząca obróbki mechanicznej (m.in. wykonanie wałków i kół zębatych o zębach skośnych oraz obróbki na wytaczarce obudowy skrzyni biegów), wykonania ramy pomocniczej wraz z przednim TUZ-em, właściwie od podstaw będzie tworzone wyposażenie elektryczne i elektroniczne (znacznie wykraczające poza oryginalną formę), do wykonania pozostaje również wewnętrzna i zewnętrzna aranżacja kabiny. Jest jeszcze wiele do zrobienia. Zachęcamy do współpracy wszystkich, którzy mogą pomóc przy dalszej budowie, zarówno dostawców, producentów części, jak i np. elektroników mogących pomóc w realizacji ambitnych planów wyposażenia ciągnika w nowoczesną elektronikę.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (27)

  • Wojciech 2021-01-22 10:08:11
    Wolałbym starego Zetora 7245 otyłe w temacie
    • Oes 2021-01-28 22:51:41
      Czyli gruźlika który zostawia zawsze chmarę niebieskiego dymu.Ze skrzynią pamiętającą lata 60te
  • Kamil 2021-01-17 04:14:46
    Jeśli chodzi o wtrysk to dziś stanardem jest common rail a po drugie to ten silnik nie nadaje sie pod turbo. Jako pokazówka pewnie będzie super, ale jakby poszedł w prace to żywotność będzie krótka a konstrukcja awaryjna
    • Ciekawy. 2021-01-17 11:57:01
      Silnik całkowicie przerobiony pod turbo. Po co komu awaryjny wtrysk elektroniczny? Prostota konstrukcji to właśnie żywotność, której teraz brak. Pozdrawiam
      • adi 2021-01-17 12:47:37
        Chyba tylko czechosłowacki Motorpal oferuje rzędowe pompy, które w silnikach łukaszenkowskim MMZ i pepiczkowym Zetor spełniają najnowsze normy.
    • ja 2021-01-17 13:14:00
      CR jest standardem wymuszonym przez normy emisji spalin. W użytkowaniu jest bardziej awaryjny i drogi w naprawie. CR to nie jest zaleta a wada silnika diesla.
    • Kamil 2021-01-17 14:09:03
      CR zapewnia najlepsze parametry wtrysku, największe ciśnienie, najlepsze rozpylenie a wtryskiwacze piezoelekryczne umożliwiają podanie kilku dawek paliwa na jeden cykl wtrysku. Efektem jest największa moc, najbardziej gładka praca silnika większe możliwości modyfikacji i kontroli pracy silnika. Cr wymaga dobrej jakości paliwa i braku zanieczyszczeń, lejecie do baku syf, albo kupujecie zajechane szorty z niemiec, czy to ciągniki czy auta z cr, a później zdziwieni że trzeba naprawiać układ wtryskowy
    • brzoza 2021-01-17 16:44:04
      Cr jest najlepszy , ale najdroższy. Jak mam obłożenie na 2000tyś mtg wybiorę CR i po 10 latach oddam ciągnik dla polaka niech się buja . Jak mam 500mtg rocznie to sam się będę bujał po 5 latach bo nie będę miał 30 tysięcy na remont układu paliwowego.
      • mnemonic222 2021-01-17 18:01:05
        "2000 tyś"...
  • brzoza 2021-01-16 22:35:05
    Niestety pronary się nie sprawdziły są mniej poszukiwane od MTZ mimo że na tych samych podzespołach. Części do ursusa to loteria , dlatego ryzyko jest duże. Nie jestem fachowcem, ale trzymam kciuki za polskim ciągnikiem. Ale przy zakupie rolnik dba o swój interes.
    • Kazik 2021-01-22 08:06:39
      Jeśli już chodzi o Rusków to ja bym wolał pronara ale w tej nowszej kabinie z klimą. Bo MTZ tej swojej kabiny chyba nigdy nie zmodernizuje.
  • Gość 2021-01-16 18:43:16
    Koszty będą ogromne .na wygląd wygląda fajnie ale jak będzie z trwałością tego wszystkiego to czas pokaże , gdyby to wszystko było takie proste to fabryki dysponujące zapleczem technicznym, maszynowym, przerabiały by ciągniki na potęgę ., zobaczymy ale nam wątpliwości co do trwałości tak przerobionego ciągnika.bardziej to chyba z nudów i tak dla sportu .
  • Munio 2021-01-16 16:59:04
    Trzymam kciuki. Opiniami się nie przejmować bo najwięcej krytyki od tych co łañcucha w rowerze sami nie założą
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.210.12.229
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.