Wygląda na to, że produkcja autobusów Ursus zakończyła się na dobre. W w ostatnim czasie w spółce nie działo się praktycznie nic w tym zakresie. Działalność ma być skierowana na maszyny rolnicze i pojazdy elektryczne.

Koniec z autobusami Ursus?

30 kwietnia 2021 spółce wypowiedziała umowę licencyjną firma Invest-Mot. Umowa dotyczyła korzystania z dokumentacji technicznej autobusów wodorowych, elektrycznych, z silnikiem diesla, hybrydowych i trolejbusów o której. Wypowiedzenie powyższej umowy związane jest z brakiem działań produkcyjnych odnoszących się do produktów których dotyczy powyższa licencja.

Wypowiedzenie umowy przez Invest-Mot oznacza, że Ursus nie będzie mógł produkować autobusów pod własną marką, fot.kh
Wypowiedzenie umowy przez Invest-Mot oznacza, że Ursus nie będzie mógł produkować autobusów pod własną marką, fot.kh

To oznacza, że Ursus nie będzie mógł produkować autobusów pod własną marką. Przypomnijmy, że autobusy miejskie produkowane przez wcześniejszą spółkę Ursus przewożą pasażerów w kilku miastach Polski.

Przedstawiciele Ursusa zaznaczają jednak, że w dokumencie wypowiedzenia wskazano, „iż w dalszym ciągu dysponent wskazanej powyżej dokumentacji dostrzega możliwość współpracy z Emitentem w zakresie produkcji autobusów i trolejbusów na zlecenie na bazie tej licencjonowanej dokumentacji”. Chodzi właśnie o wspomniana realizację zleceń na rzecz podmiotów trzecich.

Ursus chce się skupić na rynku Agro

Ostatnie działania spółki Ursus skupiają się przede wszystkim na rynku maszyn rolniczych. Firma przypomina, iż w okresie pierwszych 9 miesięcy 2020 r. wyprodukowano i sprzedano 70 sztuk ciągników, 118 pras zwijających, 124 przyczepy, 3 rozrzutniki obornika, 14 ładowaczy czołowych oraz dokonano sprzedaży części zamiennych.

 

Cóż, nie są to ilości imponujące. Spółka zapewnia jednak, że iż działalność Grupy w perspektywie kolejnych okresów zostanie oparta przede wszystkim na rozwoju linii Agro, tj. na produkcji ciągników i maszyn rolniczych oraz na projekcie zeroemisyjnego samochodu dostawczego (kontynuacja projektu ELVI) oraz produkcji specjalistycznych kontenerów.

Zakład Ursusa w Lublinie w 2016 r. Produkcja ciągników szła pełną parą, fot.kh
Zakład Ursusa w Lublinie w 2016 r. Produkcja ciągników szła pełną parą, fot.kh

W Dobrym Mieście Ursus będzie się koncentrował na produkcji pras i przyczep oraz realizacji zagranicznego kontraktu na dostawę ponad tysiąca przyczep. W Lublinie – na produkcji ciągników, w tym zwłaszcza modeli, do których Spółka posiada zapasy materiałowe. Działalność Spółki dalej będzie uzupełniał import ciągników do bezpośredniej sprzedaży z krótkim cyklem obrotu gotówki.

Spółka w ostatnim czasie zmniejszyła nieco straty finansowe. 2020 r. zamknął się stratą netto ponad 56,6 mln zł. Za okres 1 stycznia 2020 r. – 17 marca 2021 r. strata wyniosła 52,2 mln. zł. Warto przypomnieć, że za 2019 roku strata ta wyniosła ponad 87,1 mln zł.

Zobacz ofertę maszyn i części zamiennych Ursus na Gieldarolna.pl