Jakie tworzywa można spawać?
Co do zasady, możemy przyjąć, że w przypadku spawania tworzyw sztucznych, sytuacja jest odwrotna aniżeli w procesie klejenia i technologię tę stosuje się do łączenia tworzyw termoplastycznych. – Polietylen, polipropylen oraz inne tworzywa typu termoplastycznego „giętkiego”. Przy termoplastach twardych (z wyjątkiem PVC, dla którego również korzystniejsze jest spawanie) należy rozważyć użycie kleju, gdyż spoiny generowane na tych materiałach są bardzo kruche i powodują mikropęknięcia (PMMA, plexiglas, ABS itd.) – dodaje Pan Marek Czupryna z firmy P.H.U. Octopus.
Trudna sztuka rozpoznania tworzywa
Jak okazuje się, kluczowe dla odpowiedniego połączenia uszkodzonego elementu jest rozpoznanie tworzywa, a co za tym idzie dopasowanie odpowiedniej technologii łączenia. Problem z tym miewają nawet doświadczeni spawacze/sklejacze. Dzieje się tak ze względu na mnogość tworzyw, ich przeróżne konfiguracje, różną kolorystykę, czy w końcu wszelkiego rodzaju domieszki, wypełniacze i wzmocnienia. Dobry fachowiec już na podstawie konkretnego zastosowania tworzywa, powinien mocno zawęzić krąg poszukiwanego spoiwa. - Najpewniejszym rozwiązaniem jest próba materiałowa na spawanie i przeprowadzenie testu na wytrzymałość złącza po użyciu spoiny, z której przypuszczamy, że wykonane jest tworzywo. Po pozytywnej ocenie złącza mamy pewność, że tworzywo spawane jest wykonane przynajmniej w 75 % ze spoiwa bazowego tworzywa, którego użyliśmy do naszego testu. Zaznacza właściciel firmy P.H.U. Octopus z Katowic.
Elementy z recyklingu
Dodatkowym utrudnieniem w naprawie uszkodzonych elementów z tworzyw sztucznych jest fakt, że coraz częściej wykonuje się je z recyklingu. - Nowoczesne elementy, np. zderzaki w samochodach stają się swego rodzaju przechowalniami granulatu, a ich naprawa często staje się niemożliwa do przeprowadzenia. Z jednej strony to proekeologiczne działanie, które jednak przynosić będzie ciąg procesu mielenia i powtórnego wytłaczania następnych elementów, a w przyszłości przy coraz większym udziale odpadów w zderzakach spowoduje całkowity brak możliwości naprawy, bądź naprawy te wykonywane będą w sposób mechaniczny, poprzez wgrzewanie siatek, co jest znacznym uwstecznieniem dotychczas znanych metod reperacji. – Podkreśla Pan Marek.
Już niebawem na naszym portalu druga część poradnika dotycząca klejenia plastików.
Komentarze