PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Używane ciągniki Renault - przegląd rynku, cz. I

Używane ciągniki Renault - przegląd rynku, cz. I Renault 120.54 TZ, fot. mw

Ciągniki marki Renault stanowią cały czas ciekawą propozycję na rynku wtórnym. Według danych CEPIK-u opracowanych przez Polską Izbę Gospodarczą Maszyn i Urządzeń Rolniczych, jest to trzecia najlepiej sprzedająca się marka ciągników używanych w naszym kraju. Przyglądamy się zatem ofertom popularnych ciągników spod znaku diamentu.



Tylko w styczniu i lutym br. zarejestrowano w Polsce aż 454 ciągniki marki Renault. Lwią część tej liczby stanowią modele z serii 100.54 produkowane w latach 1991-2000. Nic dziwnego, ciągniki te bowiem oferowane są w relatywnie atrakcyjnych cenach i należą do względnie trwałych i bezawaryjnych.

Oferują także niezły komfort; dotyczy to przede wszystkim bogatszych wersji (TZ), które mogły być wyposażone m.in. w mechanicznie amortyzowaną kabinę. Dobry komfort pracy dotyczył przede wszystkim wersji z EHR-em i przekładniami typu powershift z elektrohydraulicznym rewersem będącymi wynikiem współpracy inżynierów Renault i Steyr.

Przekładnie te oferowały 24 przełożenia do przodu i 8 do tyłu (po cztery główne przełożenia w dwóch grupach + trzy biegi zmieniane pod obciążeniem na każdym przełożeniu głównym). Przekładnia ta również uchodzi za bezproblemową w eksploatacji, o ile dbamy o prawidłowy poziom oleju i czasookresy jego wymiany.

Niestety ciągniki nie posiadają oddzielnego układu do obsługi hydrauliki zewnętrznej, dlatego należy bezwzględnie dbać o czystość oleju i uważać na podczepiane maszyny czy przyczepy; elektrozawory są bardzo wrażliwe na zanieczyszczony olej, co bardzo szybko odbija się na działaniu przekładni.

W podstawowych wariantach ciągniki wyposażano w mechaniczne przekładnie 16+16 z dźwignią rewersu umieszczoną po prawej stronie. 

W najmniejszym modelu 103.54 jest zastosowano czterocylindrową turbodoładowaną jednostkę o pojemności 4,2 l i mocy 93 KM, zaś w większych modelach mamy do czynienia z silnikami 6-cylindrowymi, w najmocniejszych wersjach wyposażonymi w turbosprężarkę. Ich moc w zależności od wariantu wynosiła od 100 do 145 KM. 

Silniki produkcji MWM zastosowane w ciągnikach tej serii, znane chociażby z ciągników Fendt Farmer, także uchodzą za trwałe i bezawaryjne, chociaż z wiekiem twardniały w nich o-ringi pod tulejami cylindrów, co powodowało dostawanie się płynu chłodzącego do oleju. Co prawda koszt samych o-ringów jest niewielki, jednak robocizna w przypadku 6-cylindrowego silnika to koszt rzędu 1200-1500 zł.

Przy odrobinie szczęścia można trafić na ciągnik 120.54 lub 155.54 w wersji Nectra wyposażonej m.in. w klimatyzację i skórzany fotel, jednak w wielu przypadkach również wersje TZ wyposażano w układ klimatyzacji.

Zaletą modeli jest także niezły udźwig, w ciągnikach z 6-cylindrowymi silnikami przeszło 7 t (6,2 t w modelu 103.54).

Oczywiście tak wiekowe ciągniki mogą borykać się już z wieloma bolączkami; będą one w dużej mierze zależały od ich wcześniejszej eksploatacji i podejścia do czynności serwisowych. O tym, na co zwrócić uwagę kupując używany ciągnik przeczytasz w poniższym artykule:

Skoro mamy już krótką charakterystykę modeli z serii 100.54, przyjrzyjmy się ofertom tych ciągników na rynku wtórnym. 

Najsłabsze ciągniki z serii - 103.54 z czterocylindrowymi jednostkami o mocy 93 KM to wydatek rzędu zwykle 45-55 tys. zł. Te modele dostępne są zwykle z przekładnią mechaniczną i chociaż występowały w nich przekładnie powershift, trzeba mieć dużo szczęścia, aby właśnie na takie trafić. Niezbyt często występuje w nich także elektrohydrauliczne sterowanie tylnym podnośnikiem.

Ze względu na mniejsze gabaryty ciągnik ten jednak lepiej od większych braci sprawdzi się w pracach pomocniczych, m.in. z ładowaczem czołowym (dł. 4,3 m i średnica zawracania 9,2 m wobec odpowiednio 4,6 i 10 m w pozostałych modelach). W przypadku tego modelu próżno niestety szukać amortyzowanej kabiny.

Pozostałe, 6-cylindrowe modele ze względu na wspomniane gabaryty i i średnicę zawracania można zaliczyć do maszyn stricte polowych. Sprawdzą się one dobrze w mniejszych i średnich gospodarstwach jako ciągniki główne. Ceny modeli 110.54, 120.54 i 133.54 (odpowiednio 100, 110 i 123 KM) nie odbiegają od wymienionej wartości, chociaż za zadbane egzemplarze z końcowego okresu produkcji wyposażone w klimatyzację, przekładnię powershift i EHR trzeba zapłacić czasem nawet 65 tys. zł. Warto zaznaczyć, że modele te wyposażano w ten sam silnik MWM D226-6, różniący się jednak sterowaniem.

Największe modele z jednostkami turbodoładowanymi o mocach 135 lub 145 KM trzeba zapłacić ok. 45-55 tys. zł. Największy z serii ciągnik - 155.54 - stosunkowo często dostępny jest w we wspomnianej wersji Nectra, która standardowo była wyposażana w klimatyzację, amortyzowaną kabinę czy komputer ACET.

W kolejnej części skupimy się na ostatnich modelach Renault - przede wszystkim Ares i Ceres.

 

 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (21)

  • Renault team 2020-03-29 09:58:54
    W naszym gospodarstwie mamy 3 ciągniki Renault 110.54 133.54 i 120.14 powiem wam, że 110.54 była zakupiona pierwsza ponad 12 lat temu kupiona od znajomego handlarza który sprowadził ją z Anglii, odrazu wymieniliśmy końcówki wtrysków i regulacja zaworów, przez 12 lat wymieniliśmy jedynie sprzęgło, i kapało z tylnych siłowników, może jeszcze kilka małych rzeczy się znajdzie, skrzynie nie tykaliśmy, myślę że to mało bo mamy już przy niej prawie 30 tys mtg. Jeśli się dba o ciągniki to naprawdę długo mogą nam posłużyć. 😉
  • Wojtas 2020-03-28 11:57:59
    Od wejścia do Unii mam 110.14 i już 16 lat pracuje bezawaryjnie, potem dokupiłem 160.94 multishift i po naprawie rewersu również super się nim pracuje ;) Prawdziwe woły robocze.
  • J. B 2020-03-28 07:35:03
    Czy ktoś się zastanawiał dlaczego nagle tych Reno w Polsce tyle? Kto je sprzedaje? Czy rolnicy czy handlarze ? A no 90% handlarze ponieważ w Francji przestali robić do tego części. Są owszem dostępne na rynku ale wyrób chiński w cenie francuskiej. Jeszcze trochę to Polacy przywiozą wszystkie Reno do kraju. Tam sprzedawane są nawet po 5tys. Euro i to widziałem ulicę gdzieś stały 3 z kartkami na jednej wsi. U nas cena 40000 -50000 tys. No niestety Euro wysokie 😁. Co do diamentu na masce to... 🌭Wtajemniczeni będą wiedzieć o co chodzi.
    • Marian 2020-03-28 14:36:49
      To nie diament, to lewarek 🤣
    • mnemonic222 2020-03-28 21:45:20
      Claas zapewnia części (Silverline), wszystkie i to bardzo szybko i w dobrych cenach. Chyba zera w kalkulatorze ci się poprzestawiały i jeszcze skrót tyś wstawiłeś. Widać, że nie masz Renault, następnym razem zorientuj się co i jak a potem twórz...
      • Rol loR 2020-03-28 22:43:11
        Dilerek Reno? Nie idzie ten szrot? Ha ha
      • Rolnik 2020-03-30 21:56:11
        Claas zapewnia części ale napisz przez ile lat od zakończenia produkcji danego modelu?
      • Rol loR 2020-03-31 21:34:22
        @mnemonic222 Nie płacz że przez pandemię sprzedaż leży. Zawsze możesz iść do miotły tam twe miejsce.
      • Rolnik 2020-03-31 23:17:03
        @mnemonic222 pytam jeszcze raz. Przez ile lat po zakończeniu produkcji danego modelu Claas zapewnia WSZYSTKIE części zamienne.
      • mnemonic222 2020-03-31 23:30:09
        @Rolnik Zadzwoń to się dowiesz jak masz taki problem, zamiast trolować...
      • Rol loR 2020-03-31 23:54:02
        Mnemo Ty akurat masz przerwę od szkoły i widać kiepsko na ciebie wpływa ta izolacja.
      • Rolnik 2020-04-01 08:01:49
        @mnemonic222 to ty tu trolujesz. Ja ci tylko zwracam uwagę, że napisałeś wielką bzdurę: "Claas zapewnia części (Silverline), wszystkie i to bardzo szybko i w dobrych cenach." Dobrze wiemy, że nie WSZYSTKIE, szybko to jest w ciągu 24 godzin (także w tym przypadku nie jest szybko bo nie wszystkie części są w magazynie na terenie Polski) a czy w dobrych cenach to też bym nie powiedział. Także nie rób ludziom wody z mózgu i nie opowiadaj bajek.
      • mnemonic222 2020-04-01 18:33:15
        @Rol loR Ja chodziłem do szkoły jak jak ciebie na świecie nie było, dzidziusiu, ty teraz chodzisz bo powtarzasz gimnazjum, a izolują cie z innego powodu wszyscy wiedzą jakiego, dobrze, że się za was biorą...Wracaj do lekcji bo znowu nie zdasz i będziesz powtarzał gimbazę spamerku cienki i każą ci zamiatać... Hhahahahahahahhahahahahahahahahahahahhahahahahahahahahahahahahahhahahahahahahahahahhahahahahahahahahhahahahahahahahhahahahah. @rolnik Nie troluj i nie spamuj, nie widziałeś ciągnika Renault na oczy to nie pisz głupot i bzdur. Pogadaj z ludźmi którzy mają po 8 Renault z różnych roczników i różnych typów a potem spamuj ze swoimi funflami dilerkami. Zrobili ci wodę z mózgu i naopowiadali bajek a teraz hejtujesz zobaczymy czy ci zapłacą, wracaj do swojego mtz-a buraku-dilerku śmieszny... Hhahahahhahahhahahahahahhahahhahahhahahahahahahhahahahahahhahahahahahahahhahahahhahahahahahahahhahahahahahahhahahahahahaha.
      • mnemonic222 2020-04-01 18:37:33
        @Rol loR ty jesteś dilerkiem, tobie sprzedaż spadła dlatego tu spamujesz i trolujesz o "pandemii".Ja nie muszę iść do miotły tylko ty, zapisz się do szkoły bo nie umiesz pisać po Polsku i dlatego zamiatasz miotłą, znowu się ośmieszyłeś. Hahahaaaaaahhhaahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaahahahahahahahaahaaaaaahaaaaahahaaaahahaaahaahahahahaaha.
    • Michal 2020-03-30 17:59:27
      Do zetora też produkuje czesci firma Antar z Pakistanu Ta firma produkuje czesci do zetora prosima i forterra Jakoś nic nie wspominasz o tym
  • Ja więcej tego nie kupię 2020-03-28 07:05:25
    Kila ciągników się przewinęło w życiu........ Renault ma delikatną skrzynie,która nie lubi być przeciążana.Ceny części to jakaś wielka masakra bo gdyby kupić całą skrzynie po elemencie to taniej można ciągnik kupić.Niby mwm ,ale nie ten sam który produkowali dla fendta. Częste problemy ze smarowaniem silnika
  • Smok77 2020-03-28 05:27:16
    Mam 110.54 z 96 roku i powiem ze bardzo dobry niezawodny ciagnik. Pare malych napraw od 5 lat. Nic skomplikowanego. Wersja z EHR i rewersem elektrohydraulicznym. Bardzo wygodny i duzy ciagnik jak na swoje koniki. Duzy udzwig. Wymiany olei i filtrow robione na czas i to jest podstawa. Polecam
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.231.220.225
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.