PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Używany Massey Ferguson serii 3000 - awaryjny, czy źle obsługiwany?

Używany Massey Ferguson serii 3000 - awaryjny, czy źle obsługiwany?

Do ciągników Massey Ferguson serii 3000 przylgnęła opinia mówiąca o awaryjnych skrzyniach biegów i kłopotliwej elektronice. Z drugiej strony do ich zakupu zachęcają przystępne ceny, bogaty wybór na rynku wtórnym i dobre parametry. Przekonajmy się czy warto zaryzykować.



Galeria zdjęć Massey Ferguson 3000  

W ostatnich dwóch dekadach do polskich rolników trafiło dziesiątki tysięcy używanych ciągników z Zachodu, a wśród nich ogromna ilość traktorów Massey Ferguson serii 3000. Szukając maszyny o mocy około 100 KM i cenie poniżej 50 tys. zł nie sposób nie wziąć pod uwagę takich modeli jak 3080, 3085, 390 czy 3095.

To konstrukcje bardzo nowoczesne jak na swój wiek - zapewniają wysoki komfort pracy i są efektywne. Niestety, przylgnęła do nich opinia awaryjnych. Poza tym rolników odstrasza dość duża ilość elektroniki, zmniejszającej szanse na samodzielną naprawę. Powstaje więc dylemat: czy kupić na przykład mało kłopotliwego ze względu prostą budowę i tanie części zamienne Ursusa czy jednak zaryzykować i wybrać bardziej komfortowego, ale też oszczędniejszego Massey Fergusona.

TECHNIKA SERII 3000

Seria 3000 obejmuje ciągniki o mocy od 68 KM (3050) do 107 KM (3095). Modele 3050, 3055, 3060, 3065, 3070 i 3075 napędzają 4-cylindrowe silniki Perkinsa (niektóre z turbodoładowaniem). Wyższe modele: 3080, 3085, 3090 i 3095 napędzane są Perkinsami 6-cylindrowymi.

Popularny model 3080 debiutował w 1986 r. i początkowo jego silnik (A6.354) dysponował mocą 97 KM, w 1988 roku podniesiono ją do 100 KM. Istotna zmiana zaszła w 1993 r. gdy wprowadzono do sprzedaży następcę 3085 z nowym silnikiem (typ 1006) - moc maksymalna nadal wynosiła 100 KM, ale znacząco wzrósł moment napędowy (z 380 Nm do 403 Nm). Oprócz lepszego przebiegu momentu obrotowego, plusem tej jednostki jest też niższe zużycie paliwa i cichsza praca. Mocniejszy 107-konny Perkins typu 1006 był montowany w modelu 3095 już od 1990 r., poprzedzający go model 3090 napędzał diesel A6.354 o tej samej mocy maksymalnej, ale niższym momencie obrotowym.

Najpopularniejsza to skrzynia 16 biegowa z półbiegami przełączanymi pod obciążeniem co łącznie daje 32 prędkości jazdy do przodu i tyle samo do tyłu (dlatego na ogół używa się określenia 32 biegi). Zmiana kierunku jazdy odbywa się przy pomocy mechanicznego rewersu. Rzadziej spotyka się 8-biegową przekładnię również z półbiegami przełączanymi pod obciążeniem i mechanicznym rewersem (razem 16 prędkości jazdy do tyłu i do przodu). Czasami zdarzają się też wersje 16-biegowe bez półbiegów.

Na początku 1993 roku wprowadzono bardzo nowoczesną na owe czasy przekładnię Dynashift. Operator za pomocą dźwigni po prawej stronie (ze sprzęgłem) mógł wybrać grupę biegów polowych (żółw) lub szosowych (zając) i jeden z czterech biegów głównych, a dodatkowo już bez użycia sprzęgła tylko dźwigni przy kierownicy zmieniać prędkość jazdy na każdym z biegów w czterech zakresach A, B, C i D. Rozwiązanie to bardzo poprawia komfort pracy, ale niestety również komplikuje budowę skrzyni i zwiększa udział elektroniki.

Z komputerem skrzyni biegów (umieszczony z prawej strony pod kabiną) spotkamy się nawet w wersjach z najprostszą przekładnią. Zapobiega on na przykład groźnym w skutkach przełączaniem między trybami żółw/zając przy prędkości powyżej 2 km/h, a także rozłącza napęd na przednie koła, jeśli prędkość jazdy przekroczy 15 km/h.

Komputer (EHR) wykorzystano również do obsługi tylnego podnośnika, a w wersjach specjalnych kontroluje on również pracę zewnętrznych wyjść hydraulicznych. Komputery skrzyni i podnośnika mogą współpracować dodatkowo z systemem elektronicznym Datatronic (znajduje się na prawym słupku w kabinie), który na podstawie różnych sygnałów może określać prędkość jazdy, czas pracy, zużycie paliwa, czy na przykład powierzchnię pola na której wykonano uprawę.

Wszystko to sprawia, że Massey Ferguson serii 3000 jest doskonałym narzędziem pracy, ale pod warunkiem że wszystko w nim działa jak należy. Niestety, użytkownicy często mają problemy z pracą skrzyni biegów i podnośnika. Najczęstszą przyczyną są niedomagania elektroniki jest spadek ciśnienia w układzie hydraulicznym lub zacięcie elektrozaworów. W większości przypadków naprawy są kosztowne - oryginalne części zamienne są dość drogie. Szybko utarło się więc przekonanie, że seria 3000 jest konstrukcja problematyczną i drogą w eksploatacji.

WIELU PROBLEMÓW MOŻNA UNIKNĄĆ

W większości przypadków awaryjność MF-a nie wynika jednak z błędów konstrukcyjnych. Przede wszystkim, ciągniki które trafiły do Polski, są już bardzo wyeksploatowane. Handlarze raczej nie importują egzemplarzy w dobrym stanie, bo na zachodzie są one wciąż dość drogie. Zazwyczaj wyszukują okazje cenowe co oznacza, mocno wysłużoną maszynę, w Polsce dostaje ona nowy lakier i nowe wskazanie licznika, na przykład zamiast 18 tys. - 7,5 tys. mth. To jednak nie jedyna przyczyna awarii. Poważnym problemem jest niewłaściwa obsługa.

Większość użytkowników, jeśli pamięta o wymianie oleju, to tylko w silniku, a tymczasem w serii 3000 niemniej ważna jest wymiana oleju w skrzyni biegów. Niestety, do wymiany potrzeba aż 60 l półsyntetycznego oleju (10W/40), którego cena w zależności od producenta waha się od 13 do nawet 25 zł za litr. Do tego należy doliczyć jeszcze dwa filtry (wstępny i dokładny). Łączny koszt wymiany waha się od 1300 zł (przy użyciu najtańszych materiałów) do nawet 3000 zł. Jest to więc dość znaczne obciążenie finansowe, zwłaszcza, że konieczne jest co 900 motogodzin. Czysty i odpowiednio lepki olej jest bardzo ważny ze względu na poprawną pracę elektrozaworów. Ich wrogiem są przede wszystkim opiłki, które je po prostu blokują, wskutek czego nie można na przykład przerzucić z biegów polowych na szosowe, włączyć przyspieszacza, rozłączyć napędu 4x4 lub włączyć blokad mechanizmów różnicowych. Aby je przed nimi zabezpieczyć zastosowano bardzo dokładny filtr, który brudny lub zbyt lepki olej łatwo zatyka. W ten sposób powstają problemy z pracą skrzyni biegów, sprzęgła czy wspomagania kierownicy.

Niestety, bardzo często jednokrotna wymiana oleju nie pozwala usunąć opiłków odkładanych przez kilkanaście lat w różnych zakamarkach skrzyni biegów. Bardzo często powodem pojawienia się opiłków są starte okładziny jednej z tarcz hamulcowych. Brak ciśnienia w hydraulice nie powinien od razu oznaczać potrzeby wymiany pompy hydraulicznej (cena od 1550 zł) bo na ogół nie jest to jej wina.

ELEKTRONIKA NIE LUBI WILGOCI

Często zła praca skrzyni biegów wynika z uszkodzeń komputera sterującego lub braku połączenia z elektrozaworem. Koszt naprawy komputera (najczęściej serwisant wymienia go na sprawny) waha się od 1500 do 3000 zł - nowy kosztuje 6500 zł. Sam elektromagnes można łatwo sprawdzić podając napięcie bezpośrednie na niego, jednak najczęściej blokują go po prostu opiłki.

W wysłużonych skrzyniach biegów częste są awarie czysto mechaniczne. Zazwyczaj dotyczą one wysłużonych synchronizatorów, ale też zużytych tarcz ciernych przyspieszacza. Niestety, są to na ogół bardzo drogie elementy. Przykładowo nowy pierścień hamujący synchronizatora 4 biegu kosztuje 1250 zł, a używany 700 zł. Z kolei synchronizator reversu można kupić tylko w całości za 3300 zł (oryginalny) lub używany za około 1700 zł. Często uszczelnienia wymaga hydrauliczny siłownik sprzęgła - koszt części około 450 zł.

W przypadku tylnego podnośnika za większość problemów odpowiada komputer EHR. W tym przypadku również warto skorzystać z pomocy fachowca (koszt naprawy do 3000 zł). W sytuacjach awaryjnych, na przykład gdy nie można podnieść maszyny roboczej i wrócić do domu trzeba po prostu bezpośrednio podać napięcie na elektrozawór odpowiedzialny za podnoszenie (to ten z tyłu). Podstawowym wrogiem elektroniki jest wilgoć, a ta łatwo się gromadzi tam gdzie jest brud i kurz. Jest to szczególnie istotne w przypadku umieszczonego pod kabiną (z prawej strony) komputera skrzyni biegów - należy unikać mycia jego okolic wodą pod wysokim ciśnieniem.

SILNIK BEZ ZASTRZEŻEŃ

O ile z układem przekazania napędu właściciele wiekowych ciągników Massey Ferguson serii 3080, 3085, 3090 czy 3095 mogą mieć częste problemy, o tyle stosowane w nich silniki Perkinsa zasługują na uznanie za trwałość. Oczywiście, jeśli mają już za sobą kilkanaście tys. motogodzin, może być różnie, ale jeśli są prawidłowo obsługiwane wytrzymują naprawdę dużo. Warto pamiętać o wymianie oleju co 200-300 mth i regulacji luzu zaworowego co 900 mth (0,2 dla zaworów ssących i 0,45 dla zaworów wydechowych).

PODSUMOWANIE

Ciągniki Massey Ferguson serii 3000 są bardzo popularne na rynku wtórnym, ale nie można ich polecić każdemu. Zapewniają one wyższy komfort pracy niż większość współczesnych im konkurentów, jednak w obecnym stanie technicznym (jaki reprezentuje większość z nich), mogą okazać się awaryjne. Problemem dla użytkowników może okazać się przy tym skomplikowana konstrukcja układu przekazania napędu i duży udział elektroniki. Powoduje to ograniczenie zakresu napraw i czynności obsługowych, które można wykonać niskim kosztem we własnym zakresie. Godne polecenia są tylko te egzemplarze, co do których wiadomo, że nie są mocno wyeksploatowane.

ZDANIEM EKSPERTA

Michał Bogacz, specjalista do spraw serwisu Massey Ferguson:
Najczęstszą przyczyną problemów z pracą skrzyni biegów jest zanieczyszczony olej. Cząstki stałe, głównie opiłki powodują zacięcie elektrozaworów, w związku z czym, nie działają, na przykład półbiegi lub blokada mechanizmów różnicowych. Aby się tego ustrzec trzeba regularnie zmieniać olej i sprawdzić czy nie jest zużyta jedna z tarcz hamulcowych.

 Galeria zdjęć Massey Ferguson 3000

 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (14)

  • jarek 2016-12-25 19:31:39
    Polecam serie 6100 jest mniej awaryjny, bardziej oszczędny przy tej samej mocy ponieważ ma wiekszy moment obrotowy, skrzynia oraz elektryka jest bardziej dopracowana, kabina cichsza i przestronna, bardzo duża dostępność części nowych i używanych. POLECAM
  • rafał 2016-12-23 22:39:06
    MF seri 3000 jeśli jest zadbany to mało awaryjny, ma bardzo wygodną kabinę, wystarczającą ilość biegów, podnośnik EHR jest bardzo wygodny przy pracy, podstawa wymiana oleju skrzyni i filtra co 1000-1500mtg, olej 10w30 pósyntetyk, silnik co 200-250 mtg olej 15w40, nie myć karszerem kabiny, (czeste mycie skraca życie)

  • Only MF 2015-08-01 22:46:30
    Co do kupna trzeba bardzo dobrze szukać, bo są tak wypicowane złomy że szkoda gadać, ja szukałem rok ...
  • Only MF 2015-08-01 22:41:42
    Obsługuje od 3 lat i mogę się już wypowiedzieć na jego temat. Traktor bardzo komfortowy jak na swój wiek, nie to co ursus. Bardzo dobry silnik z bardzo małym spalaniem. Co do awaryjności to jest tylko WIELKA głupota operatorów którzy nie pilnują ciągnika, podłączają jakieś przyczepy z Hipolem i jeszcze nie wiadomo czym a potem skrzynia się sypie i są takie opinie. Druga sprawa , zacytuję tu sobie wypowiedź specjalisty do spraw serwisu Massey Ferguson. " Najczęstszą przyczyną problemów z pracą skrzyni biegów jest zanieczyszczony olej. Cząstki stałe, głównie opiłki powodują zacięcie elektrozaworów, w związku z czym, nie działają, na przykład półbiegi lub blokada mechanizmów różnicowych. Aby się tego ustrzec trzeba regularnie zmieniać olej i sprawdzić czy nie jest zużyta jedna z tarcz hamulcowych". No i jeżeli nikt nie ma pojęcia o jeżdżeniu traktorem ( jeździ na maxa po dołach ) to nie ma się co dziwić że ciągnik prędzej czy później zacznie się sypać...
  • Andrzej 2014-10-21 15:29:48
    Nie wiem czy temat jeszcze nie wygasł ale chciałem prosić o opinie i poradę.
    Mając do dyspozycji ok 45 000 zł (brutto) chciałbym kupić ciągnik o mocy ok. 100 KM.
    Chodzą mi po głowie ciągniki 4-cylindrowe z turbo. Na początku brałem pod uwagę tylko Ursusa 1014 i Zetora 10145, ze względu na prostą naprawę i stosunkowo tanie i łatwo dostępne części. Teraz zaczynam zastanawiać się nad zachodnimi markami, np. w tych pieniądzach da się kupić Massey Fergusona 3070 lub New Hollanda. Inne marki też da się kupić ale raczej stan już będzie gorszy. Co polecacie w tej mocy i za tą kwotę. Mile widziane wady i zalety.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.80.3.192
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.