Stację na terenie dzierżawionym od miasta buduje spółka PAK-PCE STACJE H2 (będąca własnością ZE PAK oraz Grupy Polsat Plus).
- Będzie to druga w Polsce komercyjna, ogólnodostępna stacja tankowania wodoru. Dostarczany do stacji wodór będzie pochodził całkowicie ze źródeł odnawialnych - będzie to tzw. zielony wodór. Oddanie stacji do użytkowania przez inwestora jest planowane na II kwartał br. - poinformowała we wtorek rzeczniczka rybnickiego magistratu Agnieszka Skupień.
Rzeczniczka zaznaczyła, że plac budowy pod tę inwestycję przekazano wykonawcy 17 lutego br.

Czytaj więcej
Manitou wchodzi w wodórRybnicki samorząd początkowo planował budowę stacji wodorowej w projekcie zgłoszonym w drugim naborze programu priorytetowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej "Zielony transport publiczny", w którym ubiegał się o dotacje do zakupu 20 autobusów napędzanych wodorem.
Pierwotny wniosek zakładał 49 mln zł dotacji do projektu za blisko 95 mln zł. W negocjacjach z NFOŚiGW, będących elementem programu, zrezygnowano z ujęcia w nim budowy stacji wodorowej jedynie na potrzeby kupowanych autobusów, zmniejszając wysokość dotacji do 45,5 mln zł w projekcie za 70 mln zł.
Jak sygnalizował minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda podczas podpisania umowy dotacji na początku września 2022 r., ostateczna wartość projektu wyniosła 86 mln zł; jednocześnie zdecydowano, że stacja wodorowa przy rybnickim dworcu autobusowym powstanie niezależnie od projektu NFOŚiGW i będzie ogólnodostępna.
Stacje mają co tankować
Po otrzymaniu dotacji z NFOŚiGW Rybnik ogłosił przetarg na dwadzieścia 12-metrowych autobusów wodorowych z wyposażeniem elektronicznym, niezbędnym oprogramowaniem, dokumentacją i przeprowadzeniem szkoleń, o zasięgu na jednym tankowaniu co najmniej 300 km i pojemności co najmniej 80 osób, w tym 29 na miejscach siedzących. Pojazdy mają być klimatyzowane.

Miasto otworzyło oferty pod koniec grudnia ub. roku - zgłosiły się firmy: Solaris Bus and Coach z ceną 76,9 mln zł i PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy z ceną 66,1 mln zł. Zgodnie z planem miasta pierwsze autobusy wodorowe powinny wyjechać na jego ulice w II kw. 2023 r. Jak wynika z wtorkowej informacji miasta, obecnie finalizowane są procedury związane z ich zakupem.
- Zakup samego wodoru do rybnickich autobusów będzie podlegał procedurze zamówienia publicznego, które prowadzić będzie spółka Komunikacja Miejska Rybnik - zasygnalizowała rzeczniczka rybnickiego magistratu.
Zakupy nowych autobusów wpisują się w przekształcanie komunikacji miejskiej w głównym mieście subregionu zachodniego woj. śląskiego. W marcu 2022 r. Rybnik powołał własną spółkę komunikacyjną, która zastąpiła dotychczasowy Zarząd Transportu Zbiorowego uznając, że formy organizacyjne przewidziane przepisami prawa handlowego są lepiej dostosowane do funkcjonowania w rzeczywistości gospodarczej, niż struktury administracyjne.

Czytaj więcej
Czy paliwa syntetyczne uratują silniki spalinowe? Cz. 1Spółka ma zajmować się m.in. obsługą infrastruktury przystankowej i rozwijać działalność przewozową, dążąc do przejęcia ok. 50 proc. wolumenu przewozów na lokalnym rynku. W tym celu miasto założyło starania o dotacje na autobusy elektryczne bądź wodorowe.
Jak przekazano, rybnicki samorząd w jak największym stopniu chce pozyskać tabor w ramach dofinansowań do pojazdów zeroemisyjnych. Około 20 proc. taboru spółka Komunikacja Miejska Rybnik zakupi ze środków własnych w formie leasingu. Planowana jest eksploatacja taboru hybrydowego, wodorowego i elektrycznego.
W grudniu 2022 r. miejska spółka podpisała z firmą Solaris Bus and Coach umowę na dostawę 11 nowych autobusów z napędem hybrydowym. Warta 24 mln zł umowa powinna zostać zrealizowana do lipca 2023 r.

Czytaj więcej
JCB przechodzi na wodór?Niezależnie miasto zamówiło w 2021 r. u zewnętrznego przewoźnika 10-letnią obsługę komunikacyjną z wykorzystaniem co najmniej 23 niskoemisyjnych pojazdów (blisko 30 proc. floty autobusów kursujących po mieście). W przetargu wybrano ofertę firmy Kłosok, która za 127,1 mln zł brutto zaoferowała obsługę linii autobusami elektrycznymi.
W woj. śląskim trwa także przetarg Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na 20 autobusów napędzanych wodorem i 10 kolejnych takich wozów w prawie opcji. Także to zamówienie jest dofinansowane z "Zielonego transportu publicznego". Przewidziany termin dostarczenia 20 pojazdów to połowa 2024 r. Pierwsze z nich powinny zostać dostarczone w lutym 2024 r.
A kiedy zaczną się pojawiać pojazdy rolnicze o tym napędzie? Jeszcze w tym roku ma ruszyć seryjna produkcja maszyn marek JCB i Auga, a silniki ma wdrażać m. in. Cummins.

Komentarze