Wśród producentów opon do maszyn rolniczych wyraźna staje się tendencja w opracowywaniu ogumienia niskociśnieniowego, które przenosi duże obciążenia, oddziaływując na glebę w mniejszym stopniu niż tradycyjne opony. Opona to zazwyczaj jedyny element, który zapewnia kontakt maszyny z podłożem. Od rodzaju i jakości ogumienia zależy bardzo wiele: przyczepność, powierzchnia styku z nawierzchnią, stopień ugniatania gleby, zdolności do samooczyszczenia, możliwość poruszania się z dużymi prędkościami oraz w dużej mierze stopień zużycia paliwa. Właściwości, jakie ma dana opona, nabierają szczególnego znaczenia zwłaszcza w przypadku dużych maszyn rolniczych, które przenoszą na każdym z kół nawet kilkutonowy ciężar. Stąd też tendencja we wprowadzaniu opon, które mają zapewnić jak największą powierzchnię styku z podłożem, aby jak najlepiej chronić glebę przed zagęszczaniem. Najlepiej oczywiście jeśli przy tym maszyna będzie mogła bezpiecznie poruszać się z dużymi prędkościami transportowymi: 50, a nawet 60 km/ha i nie straci na nośności.

MNIEJSZE CIŚNIENIE,

TA SAMA NOŚNOŚĆ

Jesienią ubiegłego roku nowy produkt w tym zakresie wprowadziła firma Bridgestone. Właściwie był to jednocześnie debiut marki Bridgestone na rynku opon rolniczych w Europie, ponieważ wcześniej sprzedaż ogumienia rolniczego była realizowana na starym kontynencie wyłącznie pod marką Firestone. W 2014 r. japoński koncern wprowadził do sprzedaży flagową oponę VT-Tractor. Pod koniec stycznia br. odbyła się oficjalna prezentacja produktu w Europejskim Centrum Technicznym (TCE) na przedmieściach Rzymu oraz w pobliskim Centrum Testowym Bridgestone (EUPG) w Aprili.

Jednym z głównych elementów konstrukcji niskociśnieniowego ogumienia VT-Tractor jest możliwość mocnego ugięcia boku opony. Predysponuje je do tego wzmocniona konstrukcja ścianki bocznej (technologia VF), specjalna budowa stopki umożliwiająca przenoszenie większych obciążeń i bieżnik z dłuższymi wypustami o większej powierzchni. Dlatego opony te mogą być używane przy niższym ciśnieniu niż w przypadku standardowych opon - nawet 0,8 bara. Co daje niskie ciśnienie? Mówiąc najprościej, opona pozostawia większy ślad, a więc zmniejsza jednostkowy nacisk na podłoże. Jak przekonuje producent, wewnętrzne testy firmy dowodzą, że opony VT-Tractor pozostawiają ślad do 26 proc. większy niż opony konkurencji. Ponadto, przy ciśnieniu 0,8 bara nośność innowacyjnej opony pozostaje taka sama, jak tradycyjnej przy ciśnieniu 1,2 bara. Testy w tym zakresie zostały przeprowadzone w Międzynarodowym Ośrodku Produkcji Rolnej DLG w marcu 2014 r.; rozmiary: IF 600/70 R30 i IF 710/70 R42 (przy ciśnieniu 1,2 i 1,0 bara) oraz VF 600/70 R30 i VF 710/70 R42 (przy ciśnieniu 1,0 i 0,8 bara) pod tym samym obciążeniem za pomocą technologii obrazowania ciśnienia XSENSOR.

Lothar Schmitt, Director Agricultural and Off-the-Road Bridgestone Europe, wyjaśnia wejście firmy na europejski rynek rolny w następujący sposób: - Celem nowej gamy opon rolniczych Bridgestone jest zapewnienie idealnej równowagi między wydajnością rolnictwa i ochroną środowiska. Znak "Soil Care by Bridgestone" gwarantuje, że są to opony bardziej wydajne, które umożliwiają bardziej zrównoważoną pracę. W ten sposób pomagamy rolnikom osiągać wysokie plony i wyższą produktywność, zarówno dziś, jak i jutro.

Poszerzenie oferty Firestone pozwoliły Bridgestone na pokrycie ok. 95 proc. aktualnego zapotrzebowania rynku na opony do ciągników. Nowa opona Bridgestone VT-Tractor będzie stanowiła uzupełnienie tego zapotrzebowania w najwyższym segmencie opon rolniczych. Opony VT-Tractor są obecnie dostępne w rozmiarach od 28 do 42 cali.

PRZETESTOWANE W KAŻDYM CALU

Bridgestone to największy producent opon na świecie. Udział firmy w tej grupie produktów sięga 14,65 proc. (wg Tire Business, 2014 r.). Produkuje ona opony do wszystkich rodzajów pojazdów, a dodatkowo również inne wyroby nieoponiarskie, takiej jak: części samochodowe, pasy, węże, materiały izolacyjne, piłeczki golfowe, deski serfingowe i wiele innych. Firma rodem z Japonii zatrudnia na całym świecie ponad 140 tys. osób, generując roczny zysk netto wysokości przeszło 2 mld dolarów. W Europie jest aż 9 zakładów, z których jeden jest zlokalizowany w Poznaniu.

Opony Bridgestone VT-Tractor zostały opracowane w Europejskim Centrum Rozwoju Bridgestone w Rzymie. Tam też przechodzą pierwsze, statyczne i dynamiczne testy w warunkach laboratoryjnych. Produkcja opon rolniczych odbywa się w wyspecjalizowanym zakładzie AG w Puente San Miguel w Hiszpanii. Każdego rodzaju opony z grupy Bridgestone wyprodukowane w Europie są z kolei testowane na torze (EUPG) w Aprili nieopodal Rzymu. Tor powstał w czerwcu 2004 r. i ma powierzchnię 144 ha. Jego najważniejszą częścią jest 4-kilometrowy owalny tor. Jest to najnowocześniejszy w Europie całoroczny obiekt do testowania opon do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych, autobusów i motocykli. Obiekt posiada również dwa okrągłe tory dla ciągników (75 m średnicy, 7 m szerokości), do testowania wytrzymałości bieżników i trwałości osnowy. W tym miejscu ciągniki jeżdżą praktycznie non stop przez wiele dni, testując różnego rodzaju opony. Dla zwiększenia efektywności testu wykorzystuje się tam specjalnie dociążone platformy osadzone na osiach również z oponami rolniczymi, przez co testowi są poddawane nie tylko opony, na których poruszają się ciągniki, ale i te w platformie. Na miejscu wykonuje się inne pomiary, na przykład obrazujące powierzchnie styku z podłożem różnych modeli opon. Porównuje się je tam również do produktów konkurencji. Naturalnie oprócz jazd po torze, opony przechodzą kompleksowe testy polowe.