Firma New Holland, sukcesor Fiata Agri, obchodzi jubileusz 100-lecia od zjechania z linii montażowej pierwszego ciągnika marki Fiat. Pierwszy model marki (702) stanowił odpowiedź na deficyt siły roboczej w rolnictwie pod koniec I Wojny Światowej. Palącym problemem było zwiększenie wydajności, a mechanizacja miała rozwiązać kłopot braku siły roboczej i zapewnić efektywne prowadzenie prac kultywacyjnych skostniałej gleby na zaniedbanych w czasie wojny polach. Model 702 rozwiązał te problemy. Został on opracowany z myślą o szerokiej gamie prac stacjonarnych i wymagających siły pociągowej. Był wyposażony w 4-cylindrowy silnik spalinowy, napęd na tylne koła, kierowaną oś przednią i sztywną oś tylną, co w owych czasach było ewenementem. Model 702 zerwał również z tradycyjną stylistyką i przejął podejście znane z ciągnika Forda z układem napędowym przenoszącym ciężar konstrukcji, co wyeliminowało konieczność zastosowania podwozia. Od ciągnika Fordson, który był zaprojektowany do pracy na glebach lekkich i z reguły płaskich, rozległych polach Ameryki Północnej, odróżniała go większa moc i dostosowanie do trudnych warunków glebowych i często pofałdowanego terenu, z czym muszą sobie radzić rolnicy w Europie.

Po szeroko zakrojonych testach polowych, Model 702 został przedstawiony włoskim władzom 14 sierpnia 1918 r. Była to premiera jednego z najbardziej kultowych ciągników w historii rolnictwa. Już na samym starcie zrobił świetne wrażenie, pokonując swoich renomowanych konkurentów w czasie pierwszego konkursu w orce. W kolejnym roku, dzięki swym udowodnionym w warunkach polowych zaletom, Fiat podpisał umowy na dostawę ciągników ze spółdzielniami rolniczymi w całych Włoszech i rozpoczął produkcję 1000 maszyn. Tak oto narodził się pierwszy produkowany seryjnie ciągnik Fiata i rozpoczęła się era mechanizacji włoskiego rolnictwa.

Początek sukcesów

Model 702 był pierwszym modelem z licznej rodziny ciągników stworzonych z myślą o dedykowanych zastosowaniach. Ciągniki te na przestrzeni lat tworzyły historię rolnictwa na całym świecie. Model 700C, był pierwszym europejskim ciągnikiem gąsienicowym, który otworzył nowe horyzonty dzięki sile pociągowej, stabilności i bezpieczeństwie przy pracy na pochyłościach i na grząskim terenie, a w momencie swej premiery w 1932 r. nie miał sobie równych.

Kolejna dekada powitała Model 40, następny ciągnik gąsienicowy, będący lekką, bezpieczną i ekonomiczną maszyną, mogącą pracować na wielu innych rodzajach paliwa tańszych od benzyny. Model 50 był ciągnikiem lat odbudowy po wojnie: pokonywał każdą przeszkodę, był wręcz nie do zdarcia i wywindował Fiata na dobre do czołówki producentów ciągników gąsienicowych.

W latach 60. ubiegłego wieku seria Diamante wprowadziła koncepcję serii ciągników, obejmując cztery modele o mocy od 22 do 70 KM. Wraz z nią pojawił się pierwszy wąski ciągnik do winnic Fiata, który rozpoczyna tradycję marki New Holland jako producenta świetnych ciągników specjalistycznych.

Z okazji jubileuszu 50-lecia Fiat wypuścił na rynek serię Nastro d’Oro, która zdobyła serca małych i średnich gospodarstw i była dostępna w wersji do pracy w winnicach, sadach, na terenie górzystym i do upraw rzędowych. Dzięki ciągnikom serii Diamante i Nastro d’Oro, Fiat stał się wiodącym producentem ciągników na rynku europejskim.

Narodziny serii 90

W latach 80. ubiegłego wieku światło dzienne ujrzała seria 90, być może najbardziej popularna seria ciągników w historii rolnictwa. Wprowadziła ona zupełnie nowy poziom komfortu operatora, oferując amortyzowaną i jak na tamte czasy niespotykanie cichą kabinę o poziomie hałasu wynoszącym zaledwie 80 dBA, do tego wyposażoną w klimatyzację. Na przestrzeni lat seria 90 była ciągle modyfikowana i udoskonalana, wytyczając nowe granice możliwości, aż do roku 2002, gdy na rynek wprowadzono ostatni model - 110-90 Tradition.

Dzięki ciekawym rozwiązaniom technicznym i niezawodności seria 90 zyskała status ciągnika kultowego, a jego tradycje kontynuowała w latach 90. kolejna seria ciągników, które tworzyły historię – seria Winner. W serii Winner wzornictwo kabiny i rozwiązania technologiczne osiągnęły nowe wyżyny, a źródłem tej inspiracji był przemysł samochodowy. Całkowicie przeszklone drzwi i wąskie słupki kabiny zapewniały ogromną unikatową widoczność w każdym kierunku. Zawieszona na silentblockach kabina była niezwykle cicha (poziom hałasu 75 dBA). Była wyposażona w klimatyzację i schowek chłodzący na napoje. Komputer pokładowy informował o zużyciu paliwa na godzinę i na hektar w czasie rzeczywistym za pomocą zastosowanego po raz pierwszy w ciągniku wskaźnika paskowego. Jeszcze dwadzieścia lat po swoim debiucie kabina ciągników serii Winner należała do najlepszych kabin w ciągnikach.

Bogata gama ciągników, które zmieniły rolnictwo, odzwierciedla wizję Fiata polegającą na wychodzeniu naprzeciw potrzebom i przekraczaniu oczekiwań, aby móc oferować rolnikom łatwe w użyciu, innowacyjne i niezwykle wydajne maszyny. Ta tradycja trwa nadal w aktualnej ofercie marki New Holland.