Ciągniki, kombajny, ładowarki teleskopowe, opryskiwacze, sieczkarnie, wozy paszowe to maszyny rolnicze, które bez paliwa pracować nie będą. To oczywiste. Wraz ze wzrostem liczebności parku maszynowego w gospodarstwie rośnie również zapotrzebowanie na paliwo. Stosowanie beczek i kanistrów do jego przechowywania to najczęstsza metoda. Ma jednak swoje wady, np. beczki są nieporęczne, mają ograniczoną pojemność, która zmusza gospodarza do częstych wycieczek na stację paliwową. Ten problem może być wyjątkowo uciążliwy w gospodarstwach wielkoobszarowych.

Zbiornik z dystrybutorem
Naprzeciw temu problemowi wyszło kilka firm produkujących przenośne zbiorniki na paliwo. Jedną z nich jest Titan Eko (www.titaneko.pl), która w swojej ofercie ma przenośny zbiornik Fuelmaster (z języka angielskiego – mistrz paliwa). Ddostępny jest on w trzech pojemnościach: 1200, 2500 i 5000 l. Są to zbiorniki dwupłaszczowe (obrazowo można je opisać jako zbiornik w zbiorniku). Taka konstrukcja to podwójna ochrona przed przeciekaniem i wydostawaniem się niemiłego zapachu oleju. Estetyczne wykończenie i spokojny ciemnozielony kolor sprawiają, że Fuelmaster może świetnie wkomponować się w krajobraz gospodarstwa. Zbiorniki firmy Titan Eko przystosowane są bowiem do przechowywania paliwa na zewnątrz budynków. Nie zachodzi więc konieczność wydzielenia określonej powierzchni w garażu czy innym pomieszczeniu. Zima czy lato – temperatura nie ma wpływu na trwałość zbiornika (według producenta Fuelmaster posiada odporność na ekstremalnie niskie i wysokie temperatury). Płaszcz zbiornika jest również odporny na uszkodzenia mechaniczne i promieniowanie słoneczne (ma stabilizator UV). Nie wymaga konserwowania, nie koroduje, a nawet nie traci koloru.
Największy zbiornik o pojemności 5000 l wymaga 6 m2 po-wierzchni (jest wysoki na 2,38 m, pozostałe zbiorniki mają wysokość 1,85 m), mniejszy potrzebuje już 3,6 m2, najmniejszy zmieści się na niecałych 2,4 m2. Z racji niemałych rozmiarów przenoszenie zbiornika może odbywać się tylko za pomocą wózka widłowego, ładowarki teleskopowej lub dźwigu. Jednak dzięki możliwości transportu zawsze można zmienić jego miejsce.

W wyposażeniu standardowym znajduje się dystrybutor wyposażony w pompę elektryczną o maksymalnej wydajności 72 l/min w zbiorniku o pojemności 5000 l i 56 l/min w zbiornikach mniejszych. Zamontowany standardowo przepływomierz jest analogowy i ma możliwość wyświetlania całkowitej i bieżącej ilości paliwa. Warto również zwrócić uwagę na system Wachman Plus. Tto zestaw czujnika aktualnego poziomu oleju składający się z sondy umieszczonej w środku zbiornika, nadajnika i odbiornika, który można podłączyć do dowolnego gniazdka elektrycznego w odległości nie większej niż 1000 m (od zbiornika). Na wyświetlaczu odbiornika poziom oleju pokazywany jest w dziesięciostopniowej skali. Czujnik poziomu oleju został zintegrowany z czujnikiem przecieku pomiędzy płaszczami. Poza wspomnianymi czujnikami działającymi w systemie Wachman Plus jest jeszcze jeden oddzielny czujnik maksymalnego poziomu, mogący współpracować z cysterną dowożącą paliwo. Zbiornik jest zamykany na klucz. Maszyny tankuje się prosto ze zbiornika za pomocą pistoletu samozamykającego z wężem o długości 4 m.


Poza bogatym wyposażeniem standardowym warto zwrócić uwagę na kilka rozwiązań dostępnych w opcji. Zamiast przepływomierza z licznikiem analogowym można zastosować wersję z licznikiem cyfrowym. Jaka jest różnica? To rozwiązanie charakteryzuje się większą dokładnością. Dopuszczalne odchylenie przy wskazywaniu ilości wydanego paliwa w liczniku analogowym wynosi +/–1 proc., natomiast w liczniku cyfrowym odchylenie maleje do +/– 0,5 proc.


W największym modelu FM 5000 oprócz przepływomierza można zamontować mikroprocesorowy układ sterujący (Cube 70MC) wydający paliwo po wpisaniu kodu PIN. Takich kodów może być aż 50. W związku z tym każdy pracownik może mieć własny kod, a ilość tankowanego przez niego paliwa jest rejestrowana. W ofercie Titan Eko znajduje się również specjalny program komputerowy, za którego pomocą można tworzyć szczegółowe raporty dotyczące ilości wydanego paliwa (dla każdego użytkownika).

Stacja na kołach
 Innym ciekawym rozwiązaniem może być ministacja paliwowa… na kołach. W zestawie AvioTank 1000, zbiornik o pojemności 1000 l litrów został osadzony na jednoosiowym podwoziu. Cała konstrukcja ma niecałe 4 m długości (3,7 m), szerokości – 0,85 m i wysokość wynoszącą 1,44 m. Oczywiście przeznaczenie AvioTanka jest zupełnie inne niż potężnego Fuelmastera. Zbiornik na przyczepce to świetne rozwiązanie podczas pracy kilku maszyn w znacznej odległości od gospodarstwa. W razie konieczności uzupełnienia zbiornika wystarczy podjechać pod przyczepkę AvioTank 1000.
AvioTank 1000 wyposażono w licznik mechaniczny, pompę Carry 2000 o przepływie 40 l/min i pistolet. Zbiornik ten dostępny jest w ofercie firmy Industry z Poznania (www.diesel-oil.pl).

Titan Eko oprócz zbiorników przenośnych (ale jednak stacjonarnych) posiada w ofercie również zbiornik z dystrybutorem do przewozu paliwa – Truckmaster. Pojemność ma jeszcze mniejszą niż AvioTank (430 l). Niewielkie rozmiary (długość 1,17 m, szerokość 0,81 m, wysokość 0,90 m) sprawiają, że Truckmaster może być transportowany na wszelkiego rodzaju przyczepach samochodowych. No tak, ale jak to jest podczas zakrętów? Jazda ze zbiornikiem pełnym paliwa mogłaby grozić wywrotk ą (nawet całego pojazdu – ruch paliwa). Z Truckmasterem nie ma takiego problemu, ponieważ w środku zamontowano sztywną przegrodę zapobiegającą ruchom paliwa. Truckmaster spełnia wszelkie wymogi zawarte w Umowie Europejskiej (ADR) dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych.

Źródło: Farmer 18/2007