Włochy pod względem rejestracji nowych ciągników pozostają wciąż jednym z największych rynków UE. I faktu tego nie zmienia nieznaczny spadek sprzedaży w 2020 roku.
W rzeczonym 2020 r. na Półwyspie Apenińskim, wg danych federacji FederUnacoma, nowych nabywców znalazło 17944 egzemplarzy ciągników standardowych i specjalistycznych, co wobec 18579 sztuk w 2019 r. stanowi spadek o 3,4 proc.
Top 5 z jedną roszadą
Najlepsza piątka marek na rynku włoskim w ub. roku wyglądała podobnie jak rok wcześniej, ale z jedną roszadą. Pierwsze miejsce utrzymał rządzący niepodzielnie New Holland z 3670 sprzedanymi maszynami i 20,45 proc. udziału w rynku.
Na drugim stopniu podium, ale już ze znaczną strata, znalazła się firma Antonio Carraro sprzedając 1698 sztuk (9,46 proc. udziału). Wyprzedziła ona tym samym John Deere’a, który spadł na trzecią lokatę rejestrując 1601 ciągników (8,92 proc.).
Pozostałe dwa miejsca zajęły ponownie Landini – 1533 (8,54) oraz Same – 1472 szt. (8,2 proc.).
Największy procentowy wzrost rejestracji we Włoszech w 2020 r. porównując z 2019 r. zanotowały Steyr (16,44 proc.), Antonio Carraro (14,42) oraz Fendt (13,39). Największe spadki natomiast Goldoni (- 71,23 proc.), Arbos/Foton/Lovol (- 25,10) i Kubota (- 16,86). Strata firmy Goldoni wynikała z faktu rozpoczęcia ich dystrybucji pod marką Arbos.
Francja: Nieznaczny spadek sprzedaży ciągników w 2020
Włoskie marki i ciągniki specjalistyczne mocne
Analizując włoskie statystyki sprzedaży traktorów w oczy rzucają się dwie rzeczy. Pierwsza to to, że z dziesięciu najlepszych marek aż pięć to marki włoskie. I tu pewnie zaraz podniesie się larum, że New Holland nie jest włoski.
Otóż marka ta należy do koncernu CNH Inustrial, który od swego zarania kontrolowany jest przez włoską rodzinę Agnellich. Nestor rodu Giovanni Agnelli założył w Turynie firmę Fiat i jej rolniczy dział FiatAgri, która przejmując w 1991 roku przedsiębiorstwo Ford New Holland ustanowiła podwaliny pod obecną niebieską markę.
Ciągniki mniejszych mocy New Holland produkowane są w dawnych zakładach FiatAgri w Jesi i tym samym włoscy farmerzy traktują je jako rodzime produkty.
Druga kwestia to duża ilość we włoskich statystykach firm i marek produkujących ciągniki specjalistyczne: Antonio Carraro, BCS, Ferrari, Goldoni, Valpadana czy też Pasquali. Antonio Carraro od lat zajmuje ponadto czołowe miejsca na Półwyspie Apenińskim. Sytuacja taka wynika z faktu, że włoskie rolnictwo jest bardzo zróżnicowane i znaczna jego część to właśnie uprawy specjalistyczne z winnicami i sadami na czele.
Poniżej lista najlepiej sprzedających się ciągników we Włoszech w 2020 r.
01. New Holland – 3670 sztuk
02. Antonio Carraro – 1698
03. John Deere – 1601
04. Landini – 1533
05. Same – 1472
06. Fendt – 1253
07. Deutz-Fahr – 1105
08. Kubota – 932
09. Lamborghini – 703
10. Massey Ferguson – 683
11. Claas – 570
12. Case IH – 447
13. Valtra – 355
14. McCormick – 323
15. BCS – 271
16. Ferrari – 220
17. Goldoni – 212
18. Arbos/Foton/Lovol – 188
19. Valpadana – 143
20. Pasquali – 83
21. Steyr – 73
22. Pozostałe – 409
Francja: najlepiej sprzedające się ładowarki w 2020
A jak wygląda sytuacja jeśli pod uwagę wziąć koncerny?
Ciekawe wygląda zestawienie sprzedaży ciągników we Włoszech w 2020 jeśli pod uwagę weźmiemy nie poszczególne marki a koncerny w skład których one wchodzą.
W takim ujęciu już wyraźnie uwidacznia się dominacja włoskiego kapitału na Półwyspie Apenińskim. Większość sprzedaży na tamtejszym rynku notują bowiem producenci i grupy CNH (rodzina Agnellich), SDF, ARGO, Antonio Carraro i BCS.
Poniżej lista najlepiej sprzedających się ciągników we Włoszech w 2020 r. wg koncernów.
01. CNH (New Holland, Case IH, Steyr) – 4190 sztuk
02. SDF (Same, Deutz-Fahr, Lamborghini) – 3280
03. AGCO (Fendt, Massey Ferguson, Valtra) – 2291
04. ARGO (Landini, McCormick, Valpadana) – 1999
05. Antonio Carraro – 1698
06. John Deere – 1601
07. Kubota – 932
08. BCS (BCS, Ferrari, Pasquali) – 574
09. Claas – 570
10. Lovol Arbos (Arbos, Lovol, Foton, Goldoni) – 400
11. Pozostałe – 409
Na zakończenie jeszcze ciekawostka. Otóż Farmtrac, który produkowany jest m.in. w Mrągowie zaliczył wzrost sprzedaży z 29 egzemplarzy ciągników w 2019 roku do 51 w 2020.


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
WSZYSTKIE KOMENTARZE (2)