Beczkowozy Rexager zostały zaprojektowane od podstaw przez Zakład Badawczo- Rozwojowy AGRO w Kościanie. ZBR AGRO jest podmiotem wyodrębnionym ze struktur firmy Meprozet Kościan S.A., a jego głównym celem jest prowadzenie badań rozwojowych oraz praca nad nowymi rozwiązaniami dedykowanymi dla maszyn rolniczych, które wpisywałyby się w tzw. rolnictwo precyzyjne.

Nowe wozy Rexager zaprezentowane podczas Agro Show 2018 otwierają zupełnie nowy rozdział, jeśli chodzi o produkty firmy Meprozet Kościan S.A.. Punktem wyjścia było zastosowanie w nich kół o większej średnicy i szerokości, które poprawiać mają właściwości trakcyjne oraz zmniejszać naciski na glebę. Dodatkowo koła te są podłączone pod układ automatycznej regulacji ciśnienia w ogumieniu, co pozwala jeszcze bardziej zmniejszyć wspomniane naciski na glebę oraz przekładać się ma na realne oszczędności w zużyciu paliwa, a także wydłużać żywotność ogumienia.

Maszyny będą bardzo bogato wyposażone, m.in. w hydraulicznie amortyzowany dyszel oraz zawieszenie hydrauliczne, które oprócz zmniejszenia drgań przenoszonych na ciągnik służyć może również do zmiany pochylenia zbiornika, który w zależności od stopnia napełnienia można pochylić do przodu lub do tyłu. Jedną z opcji zawieszenia jest możliwość podnoszenia przedniej, oraz w razie potrzeby tylnej osi w celu optymalnego rozłożenia masy wozu.

Ponadto dla lepszego manewrowania w beczkowozach zastosowano elektroniczny system wymuszonego skrętu kół. Zastosowane osie skrętne pozwalają na skręt kół do 15 stopni.
Maszyny zostały wyposażone również w teleskopowe ramiona pompowe, które pozwalają na napełnianie zbiornika bez wysiadania operatora z kabiny.

Tego typu rozwiązanie przydatne będzie zwłaszcza przy pompowaniu cieczy z tzw. lagun lub np. kontenerów umieszczonych na polu, pełniących swojego rodzaju magazyn polowy, do których innymi beczkowozami bądź cysternami jest dowożona gnojowica.

Samo zaś napełnienie największego beczkowozu o pojemności 24 tys. l zajmować ma około 3,5 min. Oczywiście możliwe również będzie napełnianie maszyny za pomocą standardowych króćców bocznych wykorzystując do tego celu zamontowany na wozie system próżniowy.

Standardem w tego typu konstrukcjach jest także tylny układ zawieszenia, na którym montowane mogą być dozowniki oraz aplikatory.

Wartą podkreślenia kwestią jest zastosowanie w wozach Rexager, systemu kontroli dawki nawozu wylewanej na hektar. System na podstawie sygnału o prędkości, ilości pompowanej cieczy oraz szerokości rozlewu dobiera w czasie rzeczywistym ilość rozlewanej cieczy.

Na obecną chwilę w skład linii Rexager wchodzą tylko dwie maszyny, pierwsza dwuosiowa o pojemności 18 tys. l, oraz trzyosiowa o pojemności 24 tys. l. Jak jednak zdradził nam Dominik Linka, konstruktor wiodący w ZBR-AGRO, docelowo rozważana jest produkcja wozów w zakresie pojemności od 16 do 27-28 tys. l.

Ponadto w maszynach zastosowane zostaną jeszcze hydrauliczne ramiona boczne służące do automatycznego napełniania, tak by dostosować je do wymagań odbiorców. W planach są również kamery pozwalające operatorowi kontrolować pracę maszyny.

Korzystnie prezentować się ma także cena nowych konstrukcji, która ma być o 25-30 proc. niższa od podobnych tego typu zachodnich odpowiedników. Niestety na seryjną produkcję tych maszyn trzeba będzie jeszcze chwilę poczekać, gdyż pierwsze egzemplarze mają być gotowe do sprzedaży za około 6-8 miesięcy.