W sercu Bawarii w miejscowości Marktoberdorf oddalonej o 100 km na południowy-zachód od Monachium powstają ciągniki rolnicze Fendt. Wyróżnia je wiele rozwiązań oferowanych w standardzie, których próżno szukać w ciągnikach konkurencyjnych marek. Z jednej strony innowacje i nietuzinkowe wyposażenie, z drugiej – sprawdzone rozwiązania. To jak mówią przedstawiciele marki – klucz do sukcesu.
Wszechstronne ciągniki o mocy do 170 KM
Ciągniki średniej mocy muszą sprostać każdej pracy. Bardzo często pracują przy uprawie, ochronie, nawożeniu roślin, z ładowaczem czołowym, na użytkach zielonych na transporcie kończąc. Dlatego oczekuje się od nich znacznie więcej niż od ciągników dużej mocy.
To co wyróżnia ciągniki Fendt średniej mocy to stosunkowo niska pojemność skokowa silnika. Skąd takie podejście? Ano stąd, że traktory z tego przedziału mocy sporą część czasu pracują z częściowo obciążonym silnikiem. W takich warunkach niska pojemność skokowa jest zaletą, bo pozwala sporo zaoszczędzić na paliwie.

Dobrym tego przykładem są ciągniki serii 500 Vario, w których pracuje silnik o pojemności 4,1 l. Niezależne testy DLG potwierdzają, że ciągniki Fendt serii 300 i 500 Vario zużywają najmniej paliwa w przedziale obrotów ok. 1400-1500 obr./min gdzie mamy dostępne ok. 90 proc. mocy maksymalnej. Pracując z obrotami do 1800-1900 obr./min, czyli do mocy maksymalnej silnik cały czas pracuje ekonomicznie.
Kolejny czynnik, który pozwala zaoszczędzić na paliwie to elektronicznie sterowany wentylator układu chłodzenia silnika. Niższe obroty wentylatora oznaczają mniejsze starty mocy, które w przypadku wentylatora w konwencjonalnych rozwiązaniach mogą wynosić nawet 7 proc. mocy silnika. Na wydajność układu chłodzenia wpływa także rewers obrotów wentylatora dostępny w wyposażeniu dodatkowym.
W układzie oczyszczania spalin Fendt wykorzystuje tzw. pasywny filtr cząstek stałych. Do jego regeneracji dochodzi już w temperaturze 250 st. C. Dzięki temu różnice ciśnień na wejściu i wyjściu z filtra są niewielkie, co zapewnia długotrwałą i bezawaryjną pracę układu.
Sprawdzony, bezstopniowy napęd
Wszystkie ciągniki Fendt oferowane są z bezstopniowymi przekładniami Vario. Pozwalają one pracować z prędkością minimalną 20 m/h, co jest zaletą zwłaszcza dla gospodarstw specjalistycznych.
Zaletą bezstopniowego napędu jest jednak przede wszystkim to, że pozwala on optymalnie dobrać przełożenie do obciążenia silnika w każdym zakresie prędkości roboczych. Poza tym układ TMS w zależności od obciążenia zapewnia takie zarządzanie pracą silnika i przekładni, aby wał korbowy jednostki napędowej obracał się z jak najniższymi obrotami, zarówno w ciężkich pracach pociągowych w polu jak i w transporcie. To bezpośrednio wpływa na ekonomiczną pracę.
Kolejny punkt wyróżniający przekładnię Vario to oddzielony olej przekładniowy i hydrauliczny. To bardzo ważne, bo oznacza, że do przekładni nigdy nie dostanie się olej z maszyn towarzyszących.

Pierwsza korzyść takiego rozwiązania to ochrona układu napędowego. Druga – wydłużenie czasu wymiany oleju w układzie napędowym i hydraulicznym do 2000 h. A to bezpośrednio przekłada się na niższe koszty serwisowania.
Korzyści z odrębnego zbiornika oleju
Do obsługi maszyn towarzyszących Ze zbiornika oleju hydraulicznego można pobrać 43 l w przypadku serii 300 Vario i aż 55 l w przypadku ciągników 500 Vario. To bardzo dużo! Ważne jest to, że olej nie jest pobierany z układu napędowego, dlatego pracuje on zawsze z optymalną ilością oleju. Wymiana oleju odbywa się co 2000h lub co 2 lata.
Warto dodać, że zarówno w serii 300 i 500 Vario dostępne są pompy tłoczkowe (układ Load Sensing) o wydatku 110 l/min lub 158 l/min (tylko w 500 Vario). Ich zaletą jest to, że pompa podaje olej tylko wtedy gdy jest na niego zapotrzebowanie – to także wpływa na niższe spalanie. Warto mieć w ciągniku układ LS z wydajną pompą, ponieważ pozwala ona na szybką pracę przy niskich obrotach silnika chociażby w przypadku ładowacza czołowego.
Intuicyjna obsługa ustawień zaworów hydraulicznych umożliwia precyzyjnie wyregulowanie ilości i czasu podawania oleju do każdego z gniazd. Kolejna korzyść to wybranie funkcji priorytetowej dla wskazanej sekcji. Dzięki tej funkcji do gniazda podawana będzie zawsze taka sama, ustalona wcześniej ilość oleju.
WOM dostosowany do każdej potrzeby
Trzy prędkości WOM: 540, 540E i 1000 obr./min. są standardem. Ważną cechą napędu WOM w Fendtach jest bezpośrednie przeniesienie w linii prostej napędu z wału korbowego silnika do końcówki WOM tylko z przekładnią zmiany prędkości. Pominięcie dodatkowych przekładni zapewnia mniejsze starty mocy, a w efekcie obniża zużycie paliwa.
WOM uruchamiany jest elektrohydraulicznie. W kabinie ciągnika programuje się prędkość obrotową silnika do jakiej mają wzrosnąć obroty wału korbowego silnika po uruchomieniu WOM zewnętrznym przyciskiem na tylnym błotniku. To znacznie ułatwia pracę np. z wozem asenizacyjnym.
Przedni TUZ integralną częścią ciągnika
Tzw. półrama przykręcana do przekładni jest elementem nośnym, do której montuje się silnik, długi wahacz układu amortyzacji przedniej osi oraz ramiona i siłowniki przedniego TUZ. Dzięki takiemu rozwiązaniu TUZ jest zawsze bardzo blisko ciągnika, czego nie można osiągnąć w przypadku podnośników montowanych od poddostawców.
Ważne jest także to, że w każdym ciągniku Fendt można zamówić przedni TUZ ze sterowaniem EHR i układem odciążania. Dzięki temu rozwiązaniu część masy maszyny np. kosiarki przenoszona jest na podnośnik i przednią oś ciągnika. Korzyścią takiego rozwiązania jest lepsza sterowność i większe bezpieczeństwo, zwłaszcza na terenach górzystych. Poza tym mniejszy nacisk na darń listwy koszącej zmniejsza ryzyko zanieczyszczenia zbieranego plonu, co pozwala uzyskać pasze najwyższej jakości.
Zarówno przedni jak tylny TUZ może działać w dwóch kierunkach, co w praktyce oznacza że zaczepione narzędzie można dowolnie dociążyć, a po za tym takie rozwiązanie ułatwia np. wymianę koła lub montaż kół bliźniaczych.
Ładowacz montowany w fabryce
Montowany fabrycznie ładowacz czołowy jest w pełni zintegrowany z półramą i nie wpływa w żadnym stopniu na zmniejszenie prześwitu. Poza tym ładowacze Fendt Cargo Profi wyposażone są w układ ważenia ładunku.
Warto wspomnieć, że korzystając z ładowacza Fendt Cargo Profi, system sterowania może zapamiętywać wysokość unoszenia, opuszczania a także kąt wychylenia osprzętu, np. łyżki, co zdecydowanie ułatwia i przyspiesza pracę.
Kabina nie ma sobie równych
Kabinę wszystkich ciągników Fendt wyróżnia zaokrąglona, panoramiczna przednia szyba zachodząca na dach kabiny. Dzięki niej operator ma niczym nieograniczony widok na uniesiony ładowacz czołowy. Duża powierzchnia bocznych szyb daje dobrą widoczność we wszystkich kierunkach.

Koncepcja FendtONE
Nowością jest koncepcja obsługi FendtONE, która jest standardowym wyposażeniem serii 300 Vario 200 Vario i 700 Vario. Koncepcja ta jest identyczna co czyni ciągniki łatwe w obsłudze gdyż operator nie musi zmieniać swoich przyzwyczajeń.
Podstawowymi zaletami FendtONe jest większa powierzchnia wyświetlania, łatwość obsługi, personalizacja, gotować na nowe rozwiązania i szersze możliwości obsługi a także rozwiązania Offline dostępne z biura.
Jak nietrudno zauważyć, Fendt to marka, która wyróżnia się wieloma rozwiązaniami na tle konkurencji. Wszystko to sprawia, że ciągniki tej marki są od lat cenione przez rolników, co potwierdza też wysoka wartość odsprzedaży używanego ciągnika.
Komentarze