PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Wydajnie w polu i na drodze

Wydajnie w polu i na drodze

Autor: Karol Hołownia

Dodano: 07-12-2014 05:59

Tagi:

Wprowadzanie na rynek coraz bardziej wydajnych, a zarazem większych i cięższych maszyn niesie ze sobą wyzwania dla producentów opon. Nowoczesne opony powinny wywierać jak najmniejszy wpływ na glebę, ale też być bezpieczne i niezawodne w transporcie.



W odróżnieniu od opon samochodowych, których właściwości oceniane są w różnych warunkach atmosferycznych, ale niemal wyłącznie na drogach, oponom rolniczym stawia się dwojakie wymagania. Muszą charakteryzować się dobrą trakcją i w jak największym stopniu chronić glebę przed skutkami ugniatania coraz cięższych maszyn. Z drugiej strony, powinny zapewnić bezpieczne warunki podczas przejazdów po drogach utwardzonych. Jest to nie lada wyzwanie, bo dzisiejsze pojazdy rolnicze poruszają się często z prędkościami przekraczającymi 60 km/h. Do tego dochodzi jeszcze ogromna masa własna maszyn i ładunku.

Rozwiązanie tego problemu może wydawać się z pozoru dość proste - zastosowanie większych kół i szerszych opon, ewentualnie kół bliźniaczych. Niestety, barierą dla tego typu rozwiązań są przepisy prawa (ruchu drogowego), które precyzują dopuszczalną szerokość poszczególnych grup maszyn. Dla ciągników i przyczep jest to 2,55 m, dla kombajnów zbożowych - 3 m. Dlatego producenci opon kierują się w stronę opon niskociśnieniowych, które bez zwiększenia szerokości opon dają większą powierzchnię styku z podłożem, zmniejszając tym samych nacisk na jednostkę powierzchni.

Przykładem nieco nietypowego, ale innowacyjnego rozwiązania w tym zakresie jest technologia Ultraflex oferowana w najbardziej zaawansowanych oponach Michelin. Opatentowana technologia jest o tyle nietypowa, że pomimo niższego ciśnienia roboczego opony pozwalają na pracę z większą prędkością, oferując przy tym większą nośność i trakcję, co z kolei przekłada się na większą produktywność.

INNOWACJE MOTOREM SUKCESU

Firma Michelin została założona w 1889 r. Szybko zaczęła zyskiwać na popularności, od kiedy w 1891 r. wyprodukowała wymienną oponę do roweru, a cztery lata później pneumatyczne ogumienie do automobilu. Dzisiaj Grupa Michelin ma 67 zakładów produkcyjnych w 17 krajach i zatrudnia ponad 111 tys. osób. Trzeba przy tym wspomnieć, że drugi co do wielkości zakład produkcyjny Michelin znajduje się w Polsce w Olsztynie. Zatrudnienie znajduje tam ponad 4,5 tys. osób. Jednocześnie olszyński zakład jest jednym z trzech na świecie, w których produkuje się opony na potrzeby branży rolniczej.

Branża oponiarska to potężny biznes. Obrazują to dane obrotowe Michelin w 2013 r., kiedy to firma osiągnęła sprzedaż netto w wysokości 20,2 mld euro, wprowadzając na światowe rynki 171 mln opon, ponad 13 mln map i przewodników dostępnych w ponad 170 krajach oraz 1,2 mld planów podróży wytyczonych przez serwis ViaMichelin. Jak przekonują przedstawiciele Michelin, w tym biznesie wygrywa w ten, kto oferuje najlepsze, najbardziej innowacyjne rozwiązania. O tym, jak ważne są innowacje, świadczy fakt, że firma ma 7 własnych ośrodków badawczo-rozwojowych rozmieszczonych w rożnych krajach i zatrudnia w nich 6,6 tys. osób. Roczny budżet przeznaczany na badania to ponad 640 mln euro.

Badania nad nowymi technologiami są tajne, a ośrodki badawczo-rozwojowe pilnie strzeżone, o czym mogliśmy się przekonać we francuskim Ladoux. Wszystko po to, aby wyniki często wieloletnich badań ochronić przed "wyciekiem" do konkurencji. Kształt opony czy wzór bieżnika da się szybko skopiować, co z resztą widać szczególnie na rynku opon samochodowych. Z kolei skład mieszanki gumy czy technologię produkcji - które w największym stopniu wpływają na właściwości opony - jest trudno podrobić, może zająć to co najmniej kilka lat.

10 LAT ULTRAFLEX

Michelin od lat prowadzi badania nad ulepszeniem konstrukcji opon rolniczych. Milowym krokiem było wprowadzenie w 1970 r. opon radialnych. Na początku lat 80. inżynierowie z francuskiej firmy opracowali kolejny produkt - wielkogabarytową oponę XM 108. Była ona o 25 proc. szersza od opony poprzedniej generacji o tej samej średnicy osadzenia. Nowa opona, pracująca z ciśnieniem 1,2 bara, zerwała ze standardowym wówczas ciśnieniem 1,6 bara.

Dziesięć lat temu firma wprowadziła na rynek pierwszą oponę w technologii Ultraflex, dzięki której pojazdy mogą poruszać się z ciśnieniem poniżej 1 bara po polu i drodze. Projekt pod nazwą HSLP (High Speed Low Pressure) miał na celu przeanalizowanie i zmodyfikowanie rzeźby i czoła bieżnika oraz boków opony ze standardowym karkasem. Udane przedsięwzięcie pozwoliło na jednoczesne poprawienie kilku parametrów opony. Przede wszystkim umożliwiło pracę w polu przy ciśnieniu 0,8 bara, przez co o 20 proc. zwiększył się kontakt z podłożem. To z kolei wpłynęło na zwiększenie trakcji, spłycenie kolein, lepszą ochronę gleby i mniejsze zużycie paliwa. Ponadto prototypowa opona cechowała się dobrą kierowalnością, lepszym komfortem pracy operatora, większą odpornością na zużycie i potencjalną dłuższą żywotnością. Mogła być także eksploatowana przy prędkościach rzędu 65 km/h.

Prototyp trafił do produkcji seryjnej, czego efektem było wprowadzenie na rynek pierwszej opony z technologią Ultraflex - Micheli XeoBib. Pierwsze dwa rozmiary opon VF: 520/60 R28 na przednią oś i VF 650/60 R38 na tylną, zastąpiły opony w rozmiarach 480/65R28 i 600/65R38, które były standardowym wyposażeniem większości ciągników o mocy ok. 130 KM. Dzisiaj dostępne są 4 kategorie opon z Ultraflex:

do ciągników: XeoBib, AxioBib i YieldBib,

kombajnów: CereXBib

opryskiwaczy: SprayBib

przyczep i innych pojazdów transportowych: CargoXBib High Flotation.

OD 0,8 DO 4 BARÓW

Z dużym problemem, jeśli chodzi o dobór ciśnienia w ogumieniu, spotykają się użytkownicy wielkogabarytowych przyczep transportowych, objętościowych, rozrzutników obornika czy wozów asenizacyjnych. Nowoczesne pojazdy wykorzystywane w dużych gospodarstwach pozwalają przewozić ładunki o masie do ponad 30 t, co w połączeniu z masą własną stanowi nie lada wyzwanie podczas przejazdów po polu. W dodatku często transport takimi pojazdami odbywa się na znaczne odległości.

Z badań przeprowadzonych przez Michelin wraz z kilkoma jednostkami naukowo-badawczymi wynika, że 80 proc. przejazdów wozów asenizacyjnych przebiega po drogach, a tylko 20 proc. po polu. W przypadku dużych przyczep skorupowych ten stosunek jest jak 60-40 (droga-pole), a dla przyczep objętościowych, np. zbierających, jest to 70-30. Tu powstaje pytanie: jakie ciśnienie w ogumieniu w takich pojazdach zastosować? Wydawać by się mogło, że przy tych proporcjach pracy (droga/pole) lepiej jest zastosować wysokie ciśnienie, dzięki któremu na utwardzonej powierzchni jest przede wszystkim bezpieczniej (dla samych opon, jak i prowadzenia całego pojazdu), zaoszczędza się też paliwo i czas. Z drugiej jednak strony, przy wysokim ciśnieniu powierzchnia styku z podłożem zdecydowanie zmniejsza się, co sprawia, że na miękkim podłożu koła wytwarzają większe koleiny, wzrastają opory toczenia, a w efekcie zwiększa się zużycie paliwa. Największym jednak negatywnym skutkiem jest nadmierne ugniatanie gleby.

Jako rozwiązanie tego problemu producenci nowoczesnych maszyn transportowych oferują coraz częściej systemy automatycznej regulacji ciśnienia w oponach. Właśnie do takich potrzeb Michelin zaprezentował w tym roku opony CargoXBib High Flotation, które dzięki specjalnej konstrukcji karkasu umożliwiają pracę z ci

śnieniem w szerokim zakresie: 0,8-4 barów. Jak pokazują wyniki badań przeprowadzonych przez firmę, przy ciśnieniu 2,5-3 barów opony CargoXBib uzyskują podobne właściwości jezdne, jak opony konkurencyjne przy ciśnieniu 4-5 barów.

ŚLADY POZOSTAJĄ GŁĘBOKO

Podczas spotkania prasowego w Ladoux, praktycznym pokazem, jak technologia Ultraflex wpływa na zmniejszone ugniatania gleby, był przejazd ciągnikiem przez wykop wypełniony naprzemiennie ułożonymi warstwami ziemi i jaśniejszego piasku. Testom porównawczym poddano standardowe opony Michelin MachXBib 650/65 R38 z ciśnieniem 1,4 bara oraz opony Michelin XeoBib VF 710/60 R38 z ciśnieniem 0,9 bara. Obie opony były obciążone ładunkiem o wadze 4 500 kg. Oczywiście mniejsze ugniatanie i koleiny można było zaobserwować w przypadku opony z niższym ciśnieniem w ogumieniu. Zaskakujące jest jednak to, że warstwy ziemi i piasku pokazały głębokość oddziaływania opon na glebę - na głębokość ponad 1 m. Taki obraz uświadamia, że ślad po przejeździe maszyny to nie tylko to, co widoczne na powierzchni gleby, zmiany sięgają daleko w głąb.

Nowością z technologią Ultraflex dedykowaną do największych ciągników jest opona Michelin Axiobib IF 900/60R46. Badania pokazują, że w porównaniu do opony AxioBib IF 900/65 R42, AxioBib IF 900/65 R46 zapewnia o 10 proc. większą powierzchnię kontaktu z podłożem (odpowiednio 6 014 cm2 i 6 642 cm2) przy niższym ciśnieniu (1,1 bara zamiast 1,4 bara) i z identycznym obciążeniem 7 000 kg na oponę.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)

  • Andrzej 2016-02-16 13:40:44
    no dokładnie teraz dobrego producenta ciezko znaleźć tak myśle, ja po znajomości od sąsiada się dowiedziałem o farmking i tam teraz bede testować, na hurtopon sprawdzałem ceny to są w miare, można przetestowac opony. Teraz Michelin chyba wypuścił jakąś nowa serię dużych opon.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.205.176.100
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.