PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Z archiwum Farmera: Jakie auto dla rolnika?

Z archiwum Farmera: Jakie auto dla rolnika?
Prototyp Poloneza pick-up z kołami tandem, fot. archiwum Farmer

Autor:

Dodano:

Tagi:

Nawet dziś, w czasach, gdy motoryzacja jest bardzo powszechna, nadal pewnie zastanawiacie się nad tym, jakie wybrać auto do gospodarstwa.



Patrząc na wiejskie podwórka, widzimy na nich najróżniejsze marki i rodzaje samochodów. Osobowe, terenowe, suv-y i busy - pełen rozmiar wielkości, kolorów i silników. Jednak czy któreś z nich jest właściwym autem do gospodarstwa?

Pewnie odpowiecie, że każde i… żadne, bo najlepszym autem do gospodarstwa jest pick-up. Najlepiej taki amerykański z paką wielkości lądowiska dla helikopterów i silnikiem 6,7 l. Tak, ale.. w polskich warunkach, pomijając apetyt na paliwo, to nader nieporęczne auto szczególnie przy parkowaniu pod marketem.

Kwestia auta do gospodarstwa przez całe lata zajmowała umysły polskich konstruktorów. Przypomnijmy chociażby Warszawę 200P czy Syrenę R-20 z paką. Nieco bardziej cywilizowaną konstrukcją (przeznaczoną nawet na eksport) był Polski Fiat 125p w wersji towarowej, czy opisywany niedawno Tarpan znaleziony na gieldarolna.pl.

Redakcyjny test auta dla rolnika

Polonez pick-up w redakcyjnym teście fot. archiwum Farmer
Polonez pick-up w redakcyjnym teście fot. archiwum Farmer

W naszym archiwum znaleźliśmy przeprowadzony wiosną 1982 r. redakcyjny test Poloneza 1500 pick-up. Nasi redaktorzy mieli przyjemność jeździć prototypem “borewicza” przeznaczonym dla rolnictwa w teście przeprowadzonym na dystansie 2 tys. km. Tak na marginesie, jak wówczas zauważyliśmy, auto wzbudzało niemały zachwyt i zainteresowanie, gdziekolwiek się pojawiło.

W czasie eksploatacji okazało się, że ważący 1100 kg i wyposażony w gaźnikowy silnik o pojemności 1,5 l o mocy 75 KM pick-up zużywał nawet 16 litrów na setkę. Średnie zużycie paliwa jednak oscylowało na poziomie 12l/100km i to bez obciążenia wynoszącego maksymalnie 550 kg oraz dwóch osób na pokładzie.

Polonez pick-up dane techniczne fot. archiwum Farmera
Polonez pick-up dane techniczne fot. archiwum Farmera

Uwagę redaktorów wzbudziła także niestaranność montażu poszczególnych elementów. Ganione za jakość wykonania było szczególnie trzeszczące wnętrze, odpadająca tapicerka drzwi i terkoczący wentylator dmuchawy.
Plusy (i to dodatnie) redakcja postawiła wygodnemu, wręcz “luksusowemu” wnętrzu i ogólnemu wysokiemu komfortowi jazdy testowanym autem. Ogólna ocena po testach prototypu Poloneza 1500 pick-up była pozytywna i wynosiła 4, choć z zastrzeżeniem do wysokiego spalania.

Polonez pick-up tandem

Przedstawiciele władz FSO pokazali naszej redakcji także prototyp powiększonego Poloneza pick-up. Niestety jedyne, co o nim wiadomo, to to, że miał powiększoną do 1100 kg ładowność, którą oceniliśmy jako bardziej przydatną w gospodarstwach rolnych. Konstruktorzy tego prototypu poinformowali redakcję, że takie rozwiązanie (tandem) wymaga dalszych badań i jest raczej perspektywiczne. Przyznacie jednak sami, że to rozwiązanie napędu jest co najmniej niezwykłe.

Testowany Polonez posiadał 75-konny silnik 1,5 l
Testowany Polonez posiadał 75-konny silnik 1,5 l

Czas pokazał, że nasze redakcyjne uwagi z 1982 r. dotyczące Poloneza 1500 pick-up były trafione. Sam model wszedł do produkcji dopiero kilka lat później w nieco unowocześnionej wersji i mimo swoich wad cieszył się uznaniem użytkowników. Jednak dobre chęci konstruktorów Poloneza pick-up'a nie wystarczyły, żeby stał się on typowym autem dla gospodarstwa. Raczej przyszło mu rozwozić na pace raczkujący polski kapitalizm wczesnych lat 90.

Jak sądzicie, czy w dzisiejszych czasach auto dla rolnictwa ma sens? Może chcielibyście zobaczyć testy aktualnych samochodów dedykowanych rolnictwu w wykonaniu dzisiejszej redakcji Farmera? Koniecznie dajcie znać w komentarzach!

I oczywiście co sądzicie o trzyosiowej wersji popularnego “borewicza”?



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (10)

  • AU 2021-03-25 21:39:09
    Tone na pakę przy samonośnym nadwoziu???
    • Grzesiek 2021-03-26 07:37:38
      Wydaje mi się że on miał pół ramę, jak późniejszy truck. Co nie zmienia faktu że rama pod paką była przyspawana do samonośnego nadwozia.
  • AAA 2021-03-25 11:21:34
    Zlomnik widział?
  • Joad 2021-03-25 10:25:11
    Ciekawe co z tym prototypem się stało?
  • Chłop z Galicji 2021-03-25 10:17:57
    W obecnych czasach, gdy każde większe gospodarstwo ma wózki widłowe, ładowarki itp. samochód typowo rolniczy chyba nie ma większego sensu, zwykłe dostawczaki wystarczają. Chociaż osobiście, jako właściciel kilkuhektarowego gospodarstwa sadowniczego w południowej Małopolsce (teren mocno górzysty), jeśli musiałbym kupować nowy samochód dostawczy, to zamiast zachodnich "topowych" i popularnych modeli Mercedesa czy VW skusiłbym się chyba na UAZa Profi. W założeniu coś jak nasz Tarpan, tylko z napędem 4x4.
    • Za 2021-03-31 20:54:58
      Szybko byś się załamał jakością wykonania. Oglądałem Patriota i chociaż to auto terenowe, a nie dostawczak to wykonanie było poniżej krytyki. Za tę kasę spokojnie można kupić Daily albo Transita z napędem 4x4, a nie babrać się z UAZa-em.
  • Grzesiek 2021-03-25 10:09:11
    Największym problemem prototypu był fakt, że napędzana była tylko jedna, "środkowa" oś, a zawieszenie tylne było sztywne (nie w układzie wachliwych osi) przez co auto nawet na małej nierówności (jak np. krawężnik) traciło napęd bo oś napędowa wisiała w powietrzu... Poza tym projekt perspektywiczny, ale tarpan też byłby idealny, gdyby nie jakość jego wykonania. Pozdrawiam, "szczęśliwy" właściciel nowego tarpana 239 ;)
    • Max wlkp 2021-03-26 06:26:46
      Zgadza się, Tarpan z przesuwaną ścianą rewelacją, brakowało tylko napędu 4x4
      • Grzrsiek 2021-03-26 07:35:33
        No właśnie, w założeniach tarpan był bardzo przemyślaną konstrukcją, brakowało tylko napędu na obie osie i "troszkę" lepszej jakości wykonania. Byla co prawda seria tarpanów z blokada tylnego mostu, też zdawałoby to egzamin w sytuacjach gorszej przyczepności

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.179.37
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.