Obie maszyny już wchodzą do oferty Mustanga, jednak w przypadku mniejszego wariantu AL608T cennik będzie dostępny w ciągu najbliższych tygodni, natomiast ładowarka AL708T kosztuje ok. 250 tys. zł netto (ok. 60 tys. euro). Warianty wyposażone w ramię teleskopowe bazują na modelach 608 i 708, które zostały zaprezentowane w zeszłym roku. A zatem m.in. do napędu wykorzystano te same jednostki napędowe: silniki Yanmar o poj. 3,3 l i mocy 65 KM w modelu 608T oraz 3,6-litrowy silnik Deutza o mocy 74 KM w modelu 708T. Mniejszy model cechuje się masą własną wynoszącą ok. 4745 kg i udźwigiem maksymalnym 3012 kg (1727 kg z wysuniętym ramieniem). Wysokości podnoszenia (do sworznia) wynoszą odpowiednio: 3315 mm i 4275 mm (przy maksymalnie wysuniętym ramieniu). W przypadku większego modelu 708T masa ładowarki wynosi 5543 kg, udźwig maksymalny 3535 kg (1846 kg przy wysuniętym ramieniu), a wysokości podnoszenia to odpowiednio: 3911 mm i 5036 mm. W obydwu maszynach układ hydrauliczny bazuje na pompie o wydatku maksymalnym wynoszącym 70 l/min.

Jeżeli chodzi o obsługę, duży nacisk został położony na łatwość wykonywania codziennych czynności. Po podniesieniu pokrywy silnika dostęp do najważniejszych elementów, zbiorniczków, mocowań osprzętu silnika nie sprawia problemu. Analogicznie wygląda sprawa w przypadku punktów smarowania - te trudno dostępne zostały wysunięte w dogodniejsze miejsca i zgrupowane.

Stosunkowo łatwo można odnaleźć się również na miejscu operatora. Dopasowanie stanowiska pracy do indywidualnych potrzeb ułatwiają regulacje kolumny kierownicy i fotela. Widoczność z kabiny jest dobra, zarówno do przodu na boki, jak i przez wyprofilowaną do góry szybę. Komfort pracy poprawiają regulowany podłokietnik oraz wyprofilowanie dżojstika. Warto dodać, że przełączniki sterujące najważniejszymi funkcjami są zawsze w zasięgu ręki. Po zmroku pracę ułatwiają zestawy ledowych lamp roboczych: dwie na nieruchomej części ramienia oraz cztery na kabinie - po dwie z przodu i z tyłu.

Pojawienie się nowych ładowarek z teleskopem to niejedyne nowości Mustanga na ten rok. W najbliższym czasie można się spodziewać powiększenia rodziny ładowarek burtowych SL. Nowością ma być tutaj model SL V4200, który zastąpi V4000. Przy masie 5291 kg i udźwigu 1905 kg oraz mocy120 KM będzie stanowić największą maszynę tego typu w ofercie.

 

Artykuł ukazał się w marcowym numerze miesięcznika "Farmer"