PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Zakup maszyny... i co dalej

Zakup maszyny... i co dalej Podczas zakupu nowoczesnej maszyny warto dobrze zorientować się w jakości świadczonych usług, fot. John Deere

Zakup nowej maszyny powinien być poparty nie tylko argumentami dotyczącymi jej jakości, wydajności, ceny, komfortu, ale też wszelkimi kwestiami wsparcia posprzedażowego oraz profesjonalnego serwisu.



Wybór maszyn, bez względu na ich rodzaj, to jedna z kluczowych decyzji w każdym gospodarstwie rolnym – czy to większym przedsiębiorstwie czy też mniejszym biznesie rodzinnym. Mądra i odpowiedzialna decyzja przynieść może wiele korzyści, nie tylko w krótszej perspektywie, lecz również długofalowo w zakresie opieki posprzedażowej i ewentualnego serwisu.

Im więcej godzin pracy, tym większe ryzyko awarii

W przypadku kupna nowej maszyny rolniczej, w pierwszych miesiącach i latach nie ma potrzeby wykonywania większych napraw, a ewentualne wizyty w serwisie związane są najczęściej z okresowymi przeglądami lub wymianą filtrów, oleju itd.

Wytężona praca maszyn przez wiele motogodzin na przestrzeni kilku lat może spowodować, że pewne elementy eksploatacyjne mogą wymagać wymiany. Dlatego też wybierając maszynę, warto zapytać o programy opieki posprzedażowej.

- Dziś to klucz do sukcesu, gdyż aby utrzymać je w dobrej kondycji i cieszyć się ich niezawodnością, muszą być właściwie obsługiwane. Czasy, w których ciągnik można było naprawić własnymi siłami już minęły bezpowrotnie. Dzisiaj potrzebne są do tego wyspecjalizowane narzędzia diagnostyczne i wiedza, które pozwolą nie tylko dokonać naprawy, ale też nie pogorszyć zastanego stanu, gdyż nieprawidłowa obsługa może spowodować awarię maszyny - zaznacza Mariusz Zieliński, manager ds. obsługi posprzedażowej John Deere.

 Przedłużona gwarancja – czy to możliwe?

Wybierając pakiety ochrony tak naprawdę chronimy swoją inwestycję.

- Przykładowo pakiet ochrony PowerGard Protection, obejmuje kluczowe elementy przenoszące moc na podłoże, a dodatkowa opcja Plus, uwzględnia układy pomocnicze silnika, układ elektryczny, układ hydrauliczny oraz stanowisko operatora, czyli praktycznie całą maszynę. Program zapewnia klientowi bezpieczeństwo pracy i brak ponoszenia kosztów napraw w trakcie obowiązywania  ochrony – dodaje Mariusz Zieliński.

 Warto zauważyć, że poszczególne pakiety przewidują czas opieki dla różnych maszyn, przykładowo dla ciągników jest to 8 lat/ 8000 godzin pracy, kombajnów 5 lat/2000 godzin pracy, sieczkarni samojezdnych 5 lat/2500 godzin pracy.

Koszty serwisowe stanowią znaczną część kosztów posiadania maszyny. Chcąc zbilansować biznesplan, korzystnie jest przewidzieć wszelkie kwestie, co w przypadku braku ochrony pogwarancyjnej jest niemożliwe. Ponadto monitorowanie stanu technicznego maszyny przez dealera, zdejmuje z rolnika obowiązek pilnowania wszelkich terminów.

 Serwis – dlaczego musi być rzetelny?

 Wybierając maszynę danego producenta warto upewnić się również, jaki poziom usług serwisowych jest w stanie nam zagwarantować. Długa podróż do serwisu, brak dostępnych części czy niekorzystne terminy realizacji ewentualnej naprawy sprawią, że zaoszczędzone przy kupnie pieniądze niewiele będą znaczyć wobec straconych nerwów lub pieniędzy na maszynę zastępczą, niezbędną w środku sezonu.

- Pamiętajmy, że nie zawsze najkorzystniejszą opcją jest przeprowadzenie naprawy natychmiast. Czasem oznacza to problem dla rolnika, dlatego tak istotne jest uzgodnienie terminu np. między siewem a opryskiem czy w nocy, czyli potencjalnie w momentach, kiedy zaplanowany jest postój maszyny. Narzędziem, które pozwala nam zdiagnozować przyszłą usterkę jest program Expert Alerts, który za pomocą rozwiązań telematycznych przesyła informacje do komputera dealera. Przykładowo ostatnio u jednego z naszych klientów zdiagnozowaliśmy problemy z turbiną w ciągniku. Zauważyliśmy, że jej parametry zaczynają odbiegać od normy, aczkolwiek jeszcze nie ma sytuacji awaryjnej. Zmiany w ciśnieniu, spadki obrotów były na tyle niskie, że operator tego nie był w stanie zaobserwować. Wraz z właścicielem zaplanowaliśmy naprawę w dogodnym momencie – dodaje Mariusz Zieliński.

 Ochrona wartości przy odsprzedaży

Utrata wartości to drugi co do wielkości koszt posiadania ciągnika. Bardzo ważną kwestią jest zrozumienie, jaką wartość posiada ciągnik w przypadku odsprzedaży po 3 lub 4 latach, ponieważ może to w dużym stopniu wpływać na koszt jego posiadania.

Wyższa cena zakupu nie zawsze oznacza wyższe koszty posiadania.  Jest tak dlatego, że niektóre marki ciągników lepiej zachowują swoją wartość i posiadają wyższą wartość odsprzedaży, co powoduje mniejszą utratę wartości.

Według danych rynkowych średnie ceny odsprzedaży maszyn różnych marek z internetu wskazują na przeciętną utratę wartości w kwocie 12 zł/h, w przypadku maszyn John Deere wartość ta wynosi 10 zł/h.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.237.183.249
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.