PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Zetor 25 K: 62-letnia perełka w kolekcji Zetor Polska

Zetor 25 K: 62-letnia perełka w kolekcji Zetor Polska Taki ciągnik ozdabia siedzibę firmy Zetor Polska w Kaliszu, fot. Zetor

Autor:

Dodano:

Tagi:

Na ciekawy ciągnik natrafiliśmy w siedzibie Zetor Polska w Kaliszu. Reprezentacyjne miejsce wśród nowych konstrukcji czeskiego producenta zajmuje tam Zetor 25 K z 1958 r., który po renowacji odzyskał pełną świetność.



Mówi się, że stare ciągniki mają duszę. Nic więc dziwnego, że te konstrukcje cieszą się dużym powodzeniem, a wystawy starej techniki rolniczej przyciągają tłumy zwiedzających.

Kompleksowa renowacja Zetora 25 K obejmowała wszystkie podzespoły
Kompleksowa renowacja Zetora 25 K obejmowała wszystkie podzespoły

Historię tego 62-letniego ciągnika opowiedział nam Robert Szewczyk, menadżer marketingu Zetor Polska.

Skąd pomysł na prezentację takiego ciągnika w siedzibie Zetor Polska w Kaliszu?

Robert Szewczyk: W 2013 roku w Brnie w siedzibie Zetora otwarto „Zetor Gallery”, gdzie wystawione są stare i nowe modele ciągników Zetor. Część z nich jest własnością Zetora, a część jest rotacyjnie wystawiana – wypożyczana od kolekcjonerów z terenu Czech. Kiedy zapadła decyzja o budowie nowej siedziby Zetor Polska w Kaliszu, czeski właściciel stwierdził, że w galerii Zetor w Kaliszu też musi być miejsce, aby zaprezentować historię marki, czyli legendarny pierwszy ciągnik Zetor 25.

Ciągnik przed remontem
Ciągnik przed remontem

Skąd pochodzi ten konkretny egzemplarz i jak trafił do Kalisza?

Ciągnik został wyprodukowany w 1958 roku w Brnie, trafił do Norwegii, a stamtąd do nas. Wcześniej w Polsce nie zajmowaliśmy się historycznymi modelami - kiedy potrzebowaliśmy „Dziadka”, wypożyczaliśmy od Zetora z Brna. Na szczęście właściciel współpracującej z nami firmy Agrokompleks z Ochabów Wielkich, pan Zygmunt Bieniek, jest pasjonatem starych ciągników, samochodów i na nasze zlecenie podjął się restauracji naszego Zetora 25 K. Zajęło mu to 4 miesiące, co jest nie lada wyczynem, ponieważ taki remont ze względu na trudności z zakupem odpowiednich części i materiałów może trwać kilka lat.

Zegary także zostały poddane renowacji
Zegary także zostały poddane renowacji

Czy przywrócenie tego ciągnika do fabrycznego stanu wiązało się z wysokimi kosztami?

Całkowite koszty, czyli zakup ciągnika, restauracja, koszty uzyskania dokumentów, że jest to pojazd zabytkowy i rejestracja na żółte tablice rejestracyjne wyniosły prawie 41 000 zł. Ciągnik jest zabytkowy i został wpisany do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Katowicach zgodnie z Ustawą o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z dnia 28 lipca 2003 roku art. 22 pkt 2 i pkt 3; art. 133 (tekst jednolity Dz.U. 2014 poz.1446).

W trakcie remontu
W trakcie remontu
 

Wasz Zetor 25K jest oczywiście na chodzie?

Ciągnik jest w 100% sprawny technicznie i garażuje w centralnym miejscu galerii Zetor Polska w Kaliszu. Kilka razy w roku wyjeżdżamy nim na zewnątrz (przy dobrej, słonecznej pogodzie) i uruchamiamy, aby się za bardzo nie zastał. Jak do tej pory nie ma z nim żadnych problemów poza drobnymi wyciekami oleju z kilku standardowych miejsc. Są to jednak tak niewielkie wycieki, że nie zachodzi konieczność dolewania oleju.

Zetor 25 K w pełnym słońcu tuż po renowacji
Zetor 25 K w pełnym słońcu tuż po renowacji
Zetor 25 K z większym choć młodszym bratem pod siedzibą firmy w Kaliszu
Zetor 25 K z większym choć młodszym bratem pod siedzibą firmy w Kaliszu
Widok z góry na hali wystawowej w Kaliszu fot:AŁ
Widok z góry na hali wystawowej w Kaliszu fot:AŁ
Oryginalna instrukcja obsługi Zetora 25 K
Oryginalna instrukcja obsługi Zetora 25 K
Honorowe miejsce w kaliskim salonie dla Zetora 25 K
Honorowe miejsce w kaliskim salonie dla Zetora 25 K

Szukasz używanych ciągników? Sprawdź ogłoszenia na gieldarolna.pl!



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (5)

  • Komisarz konik 2020-11-27 19:33:48
    Pierwszy to on nie był bo przednim był jeszcze Zetor 15
  • Grzegorz 2020-11-24 22:14:42
    Miło popatrzeć, mam takiego po ojcu, zresztą przerobionego w latach 90 z silnikiem od Władymirca, ale pamiętam ten orginalny silnik, odkręcamy wlew oleju z sitkiem, prądnica, ten mój jest na niższych kołach, na tego z artykułu mówiono bocian?, Toporne prosto uzębione koła zwolnić, w skrzynie i dyfer wchodzi z 60l oleju, zapalany był z knota w zimne dni, jeszcze jak miał orginalny silnik, a i miał korbę w oryginale...ta orginalna konstrukcja była smarowozem, zawsze z niej coś wyciekało, nie dziwcie się że nie mogą jej uszczelnić ..., Te zwroty były zaolejone i zatopione, ale w latach 80 były lepsze na małych gospodarstwach, jeszcze jak ktoś miał dostęp do ropy, to bajka, pozdrawiam
  • qws 2020-11-24 16:47:27
    sa wycieki ale nie ma koniecznosci dolewania!?????? ale jajaja kto to pisał ??
    • Unknown 2020-11-24 18:21:37
      Jeżeli tylko delikatnie się poci a nie leje strumieniami to pokonanie dystansu of stanu maksymalnego do minimalnego może trwać latami
    • Rezerwa,WP, 2020-11-28 13:25:46
      Jak moczy, czy kapnie raz na miesiąc to ile wciągu np.roku bendziesz musiał litrów dolać?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 95.217.145.110
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.