Zetor 7211 obrósł już legendą. Prosta, ale przemyślana i uniwersalna konstrukcja ciągnika, a przede wszystkim znakomity czterocylindrowy silnik o pojemności prawie 3,6 l i mocy 62 KM. To się musiało Czechom udać i udało, bo sam model produkowany był nieprzerwanie przez osiem lat.

Nie dziwi więc popularność tego modelu na rynku ciągników używanych, jak i jego ceny. Znaleziony na portalu gieldarolna.pl egzemplarz z 1985 r. w stanie dobrym został wyceniony na niemal 30 tys. złotych. Nie zaskakują także ceny oryginalnych części zamiennych, które choć dużo droższe od cen popularnej “sześćdziesiątki” nie wywołują zawału serca.

Oryginalne części zamienne do ciągników Zetor fot.AŁ
Oryginalne części zamienne do ciągników Zetor fot.AŁ

Mały remont silnika Zetora 7211

W poprzednich artykułach cyklu analizowaliśmy między innymi to, ile kosztuje remont silnika C-360. Trzymając się tych samych założeń, policzmy, ile kosztuje remont silnika Zetora 7211. Remont ten, jak w poprzednich analizach, obejmuje wymianę panewek głównych i korbowodowych, wymianę zestawów naprawczych - tłok, tuleja, pierścienie, sworznie i tulejki korbowodowe, uszczelnień wału korbowego i kompletu wszystkich uszczelek.

Tak jak w przypadku remontu silnika ciągnika MTZ-82, przyjrzeliśmy się cenom oryginalnych części zamiennych i uszczelek do Zetora 7211. Ceny detaliczne pochodzą z oficjalnej dystrybucji części zamiennych Zetor Polska.

- Zestaw naprawczy fi102/4: 280,50 zł (1122 zł za 4 słupki/sztuki)
(tuleja, tłok, sworzeń, pierścienie, zabezpieczenia sworznia, oring, podkładka).

- Zestaw panewek głównych z półpierścieniami: 282 zł.
- Zestaw panewek korbowodowych: 212,50 zł.
- Zestaw uszczelek głowicy 1,2 mm : 99,50 zł.
- Zestaw uszczelek silnika (UR1): 41 zł.
- Uszczelniacz wału przedni (simmering) 52x72x12: 19 zł.
- Uszczelniacz wału tylny (simmering) 120x140x13: 91 zł.
- Tulejki korbowodowe: 15 zł (60 zł za 4 szt.)

Ten mały i często wykonywany remont silnika nie wymaga specjalistycznego oprzyrządowania warsztatowego, ale nie jest to remont główny jednostki napędowej. Z odrobiną wiedzy można go wykonać samodzielnie lub z pomocą znajomego mechanika.

A ile kosztuje robocizna?

Zlecając naprawę w zewnętrznym warsztacie usługowym, liczyć się jednak trzeba z kosztami rzędu od 2000 zł (południowa Wielkopolska) do nawet 4000 zł netto w serwisie marki Zetor.