Zetor Engineering to założona w 2014 r. spółka córka firmy Zetor a.s. Jej celem jest projektowanie i produkowanie pojazdów dla wojska. Obie firmy należą natomiast do słowackiego holdingu HTC Investments a.s.

Groźnie wyglądający opancerzony pojazd taktyczny Zetor Gerlach wyposażony jest w modułowy pancerz ochronny spełniające odpowiednie normy STANAG dotyczące odporności balistycznej i anty-minowej. Posiada napęd na obie osie, konstrukcję ramową z niezależnym zawieszeniem i waży w zależności od wersji 12-12,5 tony. Jego długość to 5,65 metra, szerokość 2,5 metra a wysokość 2,5 metra.

Gerlach wyposażony jest w silnik o mocy 326 KM sprzężony z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów pozwalającą rozpędzić go do prędkości 110 km/godz. Całkiem nieźle jak na pojazd wojskowy.

Bak paliwa o pojemności 220 litrów pozwala przejechać na jednym tankowaniu 800 km. Gerlach, jak przystało na tego typu sprzęt, poradzi sobie bardzo dobrze w terenie – pokona wzniesienie o nachyleniu podłużnym 70% i poprzecznym 40%, jego kąty natarcia i zejścia wynoszą 45 stopni, a głębokość brodzenia 1,2 m. Na pokładzie zamontowany jest także centralny system do pompowania opon (CTIS).

W zależności od konfiguracji  Gerlach zabierze na pokład od 4 do 6 członków załogi. Kabina jest zabezpieczona dodatkowym modułowym poszyciem pancernym, posiada  podwójną podłogę z osłoną anty-minową. O komfort załogi dbają też odpowiednie materiały wyciszające i antywibracyjne oraz klimatyzacja.

Zetor Gerlach może być wyposażony w uzbrojenie zgodne z wymaganiami klientów.  Ceny zaczynają się od 1711400 zł (398000 Euro).

O planach Zetora jeśli chodzi o pojazdy dla wojska pisaliśmy już w artykule: Zetor chce znów produkować dla wojska.