Zakiszanie zielonek w silosach przejazdowych to najtańszy sposób ich konserwacji. Do zbioru zielonki z pola można użyć silosokombajnu i przyczepy. Takie zestawy są coraz częściej zastępowane przyczepami samozbierającymi z rotorem tnącym. Eliminują one ze zbioru dodatkowe maszyny, bo za jednym przejazdem ciągnika z przyczepą następuje pocięcie trawy i zbiór. Maszyny te są jednocześnie coraz wydajniejsze i dostosowane do ciągników dużej mocy.

Potężne Pöttingery

przyczepa_pottinger.jpg

Autor: K. Hołownia

Opis: Łatwy dostęp do noży w przyczepie Pottinger zapewnia wychylany na bok zespół tnący.

Pöttinger to austriacka firma specjalizująca się w produkcji maszyn do zbioru zielonek. W ofercie firmy można znaleźć samozbierające przyczepy silosowe, takie jak, Torro i potężny Jumbo. Pierwszy z modeli dostępny jest w trzech wielkościach (dane wg normy DIN 11741): 4500 – 28 m3, 5100 – 31,5 m3 i 5700 – 35 m3. Większy Jumbo występuje w czterech pojemnościach: 6000 – 35 m3, 6600 – 39 m3, 7200 – 42,5 m3, 8000 – 46,5 m3. Wszystkie modele przyczep, z wyjątkiem modelu 8000, można kupić w jednej z dwóch wersji – z dozownikiem (D) wyładunkowym lub bez (L). System dozowania składa się z dwóch zębatych walców umieszczonych poziomo z tyłu przyczepy. Dostępne są różne warianty dozowania – mniej lub bardziej precyzyjne. W Torro możliwe jest opcjonalne wyposażenie w trzeci walec, a nawet w taśmociąg umożliwiający rozładunek zielonki na lewą lub prawą stronę przyczepy. Maszynę z dozownikiem można dodatkowo wyposażyć w system ISOBUS. Specjalny czujnik tego systemu, umieszczony na łożysku walca dozującego, mierzy siłę nacisku paszy na walec i dostosowuje do tej siły prędkość przesuwu podłogi.

W modelu Torro podbieracz ma szerokość 1,77 m, natomiast w Jumbo – 1,90 m. Zęby podbieracza osadzone są na sześciu belkach, a dla wzmocnienia konstrukcji i stabilności na środku umieszczono metalową blachę. Odstęp pomiędzy zębami wynosi 55 mm. Cały mechanizm jest oparty na kółkach kopiujących pneumatycznych, a właściwy docisk do podłoża zapewniają sprężyny. W celu zwiększenia płynności przepływu paszy nad podbieraczem umieszczona została belka dogniatająca. W modelach D przy uniesieniu podbieracza jego ruch zostaje automatycznie zatrzymany.

Dalej pasza jest przekazywana na duży, o średnicy 80 cm, rotor z ośmioma rzędami hartowanych zębów o grubości 12 (Jumbo) lub 10 mm (Torro). Na uwagę zasługuje wychylna belka z nożami o karbowanych ostrzach. Dostęp do niej jest łatwy. Za pomocą przycisku po lewej stronie przyczepy belkę można opuścić, wyjąć sworznie i odchylić ją na bok. Jedna dźwignia odbezpiecza wszystkie noże. Przed uszkodzeniem ciałami obcymi zabezpieczają je sprężyny, które w wypadku natrafienia np. na kamień pozwalają na odchylenie się od normalnej pozycji. Stopień załadunku przyczepy jest monitorowany przez czujniki, które sterują prędkością przesuwu dwóch rzędów listew, napędzanych silnikiem hydraulicznym. Podłogę wykonano z impregnowanego drewna.

Stabilność zapewniają przyczepom podwozia, których jest kilka rodzajów. Koła mogą być osadzone na dwóch lub trzech osiach, z resorami parabolicznymi lub amortyzatorami hydropneumatycznymi o skoku 27 cm. Jedna z opcji przewiduje również podwozie ośmiokołowe (2 osie z czterema kołami). Pomocna w manewrowaniu jest skrętna oś, która przy jeździe z dużą prędkością lub do tyłu może być blokowana przez własny układ hydrauliczny. Oprócz hamulców pneumatycznych z systemem ALB (kontrola hamowania zależna od obciążenia), przyczepa może być wyposażona w ABS.

Krone dla każdego

konsola sterujaca.jpg

Autor: B. Kowalski

Opis: Konsola sterująca z wyćwietlaczem w przyczepie Krone umieszczana w kabinie ciągnika.

W szerokiej ofercie produktów do zbioru zielonek firmy Krone jest też kilka rodzajów przyczep silosowych. Dla średniej wielkości gospodarstw przeznaczono model Titan. Przyczepa dostępna jest w kilku wersjach, w tym także z rozdrabniaczem zielonki (w nazwie modelu litera R), z dozownikiem wysypu (GD) lub bez (GL). Pojemności poszczególnych wersji różnią się nieznacznie. Najmniejsza zmieści 26,5 m3 paszy (R50GL), natomiast komora największej ma pojemność 29 m3.Do współpracy z największą z przyczep potrzebny jest ciągnik o mocy mniej więcej 125 KM.

Zielonka z pokosu zostaje pobrana przez podbieracz z sześcioma rzędami belek, z podwójnymi zębami umieszczonymi w odstępach co 55 mm i specjalnie ukształtowane pasy wlotowe. Ten charakterystyczny dla Krone system otrzymał nazwę EasyFlow. Podbieracz podczas pracy opiera się na pneumatycznie amortyzowanych, ogumionych kołach, swobodnie obierających kierunek jazdy. Do transportu mechanizm może być uniesiony na wysokość aż 75 cm, co staje się dużym atutem, zwłaszcza w trudnym terenie.

Rotor podający ma średnicę 88 cm, a jego długość wynosi 147 cm. Pojedyncze tarcze mają grubość 10 mm, a krawędzie zakończone są sześcioma zębami. Wszystkie tarcze umieszczono na osi w ten sposób, że tworzą spiralę, co wpływa na równomierny przepływ paszy i nie ma skoków zapotrzebowania na moc. Mechanizm tnący składa się z 35 noży, których ostrza znajdują się w 40 mm odstępach. Jeżeli takie odstępy są zbyt małe, gęstość cięcia zwiększa się o połowę (do 80 mm) przez wyłączenie z pracy co drugiego noża. Tą czynność można wykonać jednym ruchem, używając specjalnego klucza. Podobnie wygląda wymiana noży. Mechanizm tnący jest opuszczany hydraulicznie i wszystkie noże są jednocześnie odbezpieczane. W zależności od wersji drewniana podłoga może mieć pojedynczy lub podwójny przenośnik listwowo-łańcuchowy. Prędkość przesuwu listew jest regulowana automatycznie w zależności od stopnia napełnienia przyczepy i szybkości rozładunku. Podwozie tandemowe posiada skrętną oś. Osie mogą być resorowane, każda oddzielnie (cztery resory), bądź mogą być dwa resory paraboliczne – po jednym z każdej strony. Głównymi funkcjami przyczepy steruje się z kabiny ciągnika za pomocą konsoli z wyświetlaczem.

Wydajny Strautmann

Giga-Vitesse – to największa z przyczep samozbierających oferowanych przez firmę Strautmann. W zależności od wersji mogą mieć one pojemność 30,5–40 m3. Symbol DO oznacza wyposażenie w dwa walce dozujące. Możliwy jest dodatkowy trzeci walec. Konstrukcja przyczepy opiera się na dwóch osiach, z których jedna zawsze jest skrętna.

Podbieracz o szerokości 1,9 mjest napędzany przekładnią kątową, która ma zagwarantować mniejsze zużycie elementów napędu w porównaniu do tradycyjnych łańcuchów. Podczas zbioru przed podbieraczem obraca się belka dogniatająca z ocynkowanej blachy, a cały mechanizm opiera się na samonastawnych kołach kopiujących. Wirnik rotora składa się z tarcz zakończonych ośmioma zębami, na których końcach naspawane są płytki ze specjalnej twardej stali. Napędzany jest on podwójnymi łańcuchami po obydwu stronach wirnika. Gdy urwie się jeden z nich, praca może być dalej kontynuowana.

Noże tnące (41 lub 45) umieszczone są w jednej płaszczyźnie i umożliwiają rozdrobnienie trawy na odcinki 35–39 mm. Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowanie podwójnej krawędzi tnącej noży. Kiedy jedna strona przestanie być wystarczająco ostra, wystarczy zespół tnący opuścić (hydraulicznie) i ręcznie obrócić noże.

Przyczepy Giga-Vitesse są standardowo wyposażone w automatykę załadowczą sterującą przesuwem przenośnika podłogowego. Tylna klapa, oprócz zamykania hydraulicznego, jest zabezpieczana ryglem. Dla precyzyjnego dozowania paszy przy wyładunku otwiera się dwustopniowo. Maszynę obsługuje się za pomocą konsoli elektrohydraulicznej, ale w opcji dostępny jest również elektroniczny terminal ISO.

Ważny dozownik 

Jednym z podstawowych warunków dobrej fermentacji jest równomierne rozłożenie paszy na pryzmie. Dlatego przy doborze przyczepy warto zastanowić się nad wersją z dozownikiem. Dzięki niemu wyładowana trawa jest mniej zbita, równiej rozłożona i nie wymaga tak dużego nakładu pracy przy równaniu pryzmy, jak przy rozładunku tradycyjnym. Wadą urządzenia wyposażonego w dozownik jest znacznie wyższa cena i dłuższy czas rozładunku.

Źródło: "Farmer" 12/2008