PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Zwiększyć siłę uciągu ciągnika

Zwiększyć siłę uciągu ciągnika Konfiguracja opon ma bardzo duże znaczenie w kontekście właściwości trakcyjnych ciągnika, fot. mw

Do pierwszych zabiegów uprawowych zostało jeszcze trochę czasu, jednak już teraz warto zastanowić się nad tym, jak poprawić siłę uciągu ciągnika podczas prac polowych. W tym kontekście bardzo ważną rolę spełniają opony.



Producenci opon prześcigają się w opracowywaniu coraz to bardziej innowacyjnych technologii mających na celu poprawę siły uciągu ciągników, a w nowych ciągnikach, szczególnie tych klasy premium, coraz częściej pojawiają się systemy centralnego pompowania kół, dzięki którym właściwie w "chwilę" można dostosować ciśnienie do warunków i rodzaju wykonywanej pracy.

W takie rozwiązanie w dalszym ciągu wyposażany jest ułamek ciągników, jednak, w nieco bardziej czasochłonny sposób, można takich czynności dokonywać we własnym zakresie.

Najważniejsze, o co należy zadbać, to zachowanie odpowiedniego ciśnienia w oponach. Dla większości opon niskociśnieniowych, ciśnienie robocze zawiera się w przedziale od 0,8 bara do 1,6 bara, przy czym podczas wykonywania prac polowych zaleca się zachowanie ciśnienia na poziomie od 0,8 do 1 bara, chociaż niekiedy, w zależności od modelu opony i warunków polowych zaleca się stosowanie jeszcze niższego ciśnienia, nawet 0,4 bara. Zabieg ten znacznie zwiększy powierzchnię styku opony z podłożem, poprawi trakcję ciągnika i zmniejszy ugniatanie gleby poprzez zmniejszenie nacisku jednostkowego.

Znacznie wyższe wartości "obowiązują" podczas prac transportowych; tutaj zalecane przez producentów ciśnienie przekracza 1,5 bara. Precyzyjne zalecenia dotyczące zalecanego ciśnienia w danej oponie można znaleźć w jej specyfikacji technicznej.

– Wartości ciśnienia będą zależały od rozmiaru i marki opon. Do każdej opony dostępny jest u producenta katalog techniczny, gdzie na początku ustalając masę ciągnika i obciążenia przedniej i tylnej osi wraz z narzędziami i uwzględniając maksymalną prędkość, z jaką będziemy pracować widzimy, przy jakim ciśnieniu opona zapewni nam odpowiednią nośność. W katalogu technicznym w formie tabeli podawane są zmienne: ciśnienie i prędkość jazdy, z których wynika nośność opony  – wyjaśnia Karol Suchy, doradca techniczny w firmie Grasdorf Koła Polska. – Zazwyczaj maksymalne ciśnienie typowych opon do upraw rolniczych to 1,6 bara; warto w tym miejscu zaznaczyć, że podawane na oponie maksymalne ciśnienie (zazwyczaj 2,5 bara) dotyczy tylko i wyłącznie ciśnienia montażowego – kontynuuje.

– Zwykle im lepszej marki opona, tym możliwa jest praca przy niższym ciśnieniu ze względu na lepszą konstrukcję przede wszystkim boków. Poza ciśnieniem ważny jest także stan opony; w wyniku zużycia coraz gorsza jest jej trakcja. Kolejną sprawą jest rozmiar opony; czasem bez konieczności wymiany felg możemy zastosować opony szersze, które poprawią trakcję ciągnika – dodaje.

Należy jednak pamiętać, że zalecenia te dotyczą opon radialnych, które to mają w przeciwieństwie do opon diagonalnych miękkie boki i wzmocnione czoło opony, dzięki czemu znacznie lepiej się układają. W przypadku opon diagonalnych stosowanie niskiego ciśnienia może doprowadzić do odwrotnego od zamierzonego efektu (do podłoża będą przylegały boki, a czoło może ulec wklęśnięciu) i do ich uszkodzenia.

Brak możliwości dostosowania ciśnienia do warunków pracy to niejedyna zresztą wada opon diagonalnych; wyniki badań pokazują, że różnice konstrukcyjne między tymi dwoma rodzajami opon powodują, że opony radialne przy takim samym ciśnieniu pozwalają na osiągnięcie o ok. 10 proc. wyższej siły uciągu, co rzecz jasna, pozytywnie wpływa na zużycie paliwa. Ponadto przez mniejszy styk opon diagonalnych z podłożem zużywają się one szybciej, nawet o ok. 30 proc. w stosunku do ogumienia radialnego.

– Opony diagonalne nie są już stosowane przy montażu nowych ciągników, przynajmniej tych lepszej klasy, jednak takie opony są nadal produkowane i wielu użytkowników wybiera je ze względu na sporo niższą cenę, a szkoda, bo w ten sposób się tylko traci – dodaje Karol Suchy.

Sposobów na poprawę trakcji ciągnika jest więcej; szczególnie jeżeli ten wyposażony jest w przedni napęd, istotne jest dociążenie przedniej jego części. Dobrym sposobem może być również zastosowanie szerszego ogumienia, jednak, jak wiadomo, nowe ogumienie to zazwyczaj poważna inwestycja i trudno się na taką zdecydować kiedy w ciągniku dysponujemy ogumieniem w dobrym stanie.

Stosowanie szerszego ogumienia czy też kół bliźniaczych ma zresztą swoje ograniczenia i o ile jest to sensowny zabieg w kontekście większości prac uprawowych i orki po caliźnie, to w przypadku pracy pługiem konwencjonalnym sytuacja już nie jest tak oczywista; zbyt szerokie opony nie będą mieściły się w bruździe, co źle wpływa na jakość wykonanej orki i zwiększa poślizg kół, co w rezultacie negatywnie wpłynie na zużycie paliwa przez ciągnik, dlatego wobec doświadczeń praktycznych do tradycyjnej orki nie powinno stosować się raczej opon szerszych niż 650 mm. 

 

 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (2)

  • Zenon 2019-06-25 22:31:42
    Babe na przód i zaraz koniom będzie ciężej
  • Ja 2019-06-25 20:26:08
    W instrukcji do C360 była informacja jakie ciśnienie powinno panować w oponach w trakcie prac polowych. W instrukcji do nowego Zetora już takiej informacji niema. Producent ciągnika odsyła rolnika do producenta opon. Ot nowoczesność w domu i zagrodzie.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.231.226.211
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.