PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Zwinny pomocnik, czyli Kioti RX7320 w praktyce

Autor: Karol Hołownia

Dodano: 20-12-2019 14:24

Tagi:

Poszukując do gospodarstwa ciągnika, który ma pełnić przede wszystkim rolę uniwersalnego pomocnika, pod uwagę bierze się takie cechy, jak: zwrotność, przystosowanie do ładowacza czołowego, ale też oczywiście niezawodność i przyjazna w codziennych zadaniach obsługa. Takie oczekiwania Piotra i Łukasza Kaczmarków miał spełnić Kioti RX7320. A jak jest po trzech latach użytkowania maszyny?



Podczas planowania kupna kompaktowego traktora z przedziału mocy 70-80 KM z pewnością większości rolników marka Kioti nie przejdzie przez myśl jako pierwsza, pewnie nie znajdzie się też w pierwszej piątce, a może i dziesiątce maszyn branych pod uwagę w wyborze. Inaczej się jednak stało w przypadku rodzinnego gospodarstwa państwa Kaczmarków z m. Wiry k. Poznania, w którym prowadzona jest produkcja roślinna i zwierzęca - chów trzody chlewnej. Ciągnik - 73-konny model RX7320 - przekonał rolników parametrami technicznymi, ale też rozwiązaniami i komfortem, jaki oferował, jak również bliskością dealera i serwisu. Oczywiście, dużą rolę odegrała też cena. Rozważany był m.in. zakup Kuboty, ale w ówczesnym czasie za japoński ciągnik o porównywalnych parametrach trzeba było zapłacić ok. 40 tys. zł więcej. Kioti kosztował 130 tys. zł (brutto). Oto jak Łukasz Kaczmarek ze swoim ojcem Piotrem oceniają ten dość "egzotyczny" zakup po 3 latach użytkowania.

Traktor został wyprodukowany w 2014 r., natomiast sprzedany do gospodarstwa Kaczmarczyków na początku 2016 r. przez firmę EWPA Agri z Komornik, która była wówczas dystrybutorem ciągników tej marki w regionie. Warto wiedzieć, że oficjalnym importerem koreańskich maszyn na Polskę jest Pronar, a sama marka Kioti należy do południowokoreańskiego koncernu Daedong mającego ponad 70-letnie doświadczenie w produkcji nie tylko ciągników, ale również silników i działającego w wielu innych gałęziach motoryzacji.

Z ŁADOWACZEM JAK RYBA W WODZIE

Traktor jest dość intensywnie wykorzystywany w gospodarstwie. Po ok. 3,5 roku eksploatacji ciągnika, licznik wskazuje ponad 1500 przepracowanych godzin. Wśród najważniejszych zalet ciągnika rolnicy wymieniają m.in. bardzo mały promień zawracania. Dane techniczne producenta mówią o promieniu wartości 3,4 m. To bardzo ważny atut przy pracach w obejściu gospodarstwa, szczególnie z użyciem ładowacza czołowego. A skoro mowa o ładowaczu czołowym, tu przejawia się kolejna zaleta "Koreańczyka" - precyzyjnie i lekko działający układ kierowniczy. - Nawet przy transporcie dwóch 500-kilogramowych big-bagów kierownicą można sterować dosłownie jednym palcem. Co ciekawe, traktor jest przy takim ładunku ciągle dość stabilny - mówi Piort Kaczmarek.

Chwalona jest też sama konstrukcja ładowacza i układ sterowania nim. Narzędzie to produkt z Pronaru, model LC3. Okazuje się on świetnie dopasowany do ciągnika, a wykonanie stoi na wysokim poziomie. Na razie nie pojawiły się większe luzy i nie ma żadnych wycieków. - Dżojstik, mimo iż ładowacz nie jest produktem fabrycznym Kioti, jest świetnie ulokowany i zabudowany, tak jakby był elementem fabrycznym - dodaje pan Łukasz.

Wśród innych rozwiązań gospodarz chwali np. takie pozornie prozaiczne rozwiązanie, jakim jest system odciągów dolnych ramion podnośnika: teleskopowy z regulacją długości za pomocą zawleczek. - W przypadku śrub rzymskich, tak jak na przykład mieliśmy to w Deutzu Agrofarmie, po kilku latach był w ogóle problem z ruszeniem tego. W tym przypadku to zawsze działa - mówi młody rolnik. - Druga rzecz: łącznik górny z dwoma smarowniczkami, przez co nigdy się nie zapieka na gwintach. Kolejna rzecz - precyzyjne sterowanie podnośnikiem, mimo iż jest typowo mechaniczne - dodaje. Warto wspomnieć, że w wyposażeniu standardowym znalazł się m.in. taki dodatek, jak funkcja automatycznego z ałączania WOM.

JEDYNY PROBLEM - DPF

Jednostka napędowa to turbodoładowany, 4-cylindrowy silnik własnej produkcji (Daedong) o mocy maksymalnej 73 KM i pojemności 2,4 l. Rolnicy zgodnie mówią - porównując maszynę do innych traktorów, którymi pracowali - o umiarkowanym zużyciu paliwa, choć dokładniejsze określenie tej wartości jest, jak twierdzą, bardzo trudne, bo traktor wykonuje różne prace z różną częstotliwością. - Ważne jest to, że zarówno latem, jak i zimą, silnik odpala praktycznie na dotyk - chwali maszynę pan Piotr.

Do tej pory, oprócz przeglądów serwisowych, ciągnik dotknęła jedna awaria - zapchał się filtr cząstek stałych (DPF). - Nie wiedzieliśmy, że w momencie, gdy zapalała się kontrolka informująca o wypalaniu filtra, trzeba pozostawić ciągnik na wysokich obrotach przez 5-10 min i silnik był przedwcześnie wyłączany - opowiada pan Łukasz. Jak dodaje użytkownik ciągnika, niestety serwis dealerski nie umiał sobie poradzić z diagnozą usterki i co za tym idzie - również z naprawą. - Filtr oddaliśmy do naprawy do jednej z firm specjalizujących się w tego typu usterkach. Element okazał się być zabity samą sadzą i wystarczyło czyszczenie chemiczne. Kosztowało to 500 zł - opowiada rolnik.

KABINA Z KLIMATYZACJĄ W STANDARDZIE

Kabina jest dość obszerna, 6-słupkowa, o dobrej widoczności na zewnętrz. Nie ma tutaj okna dachowego, ale sam dach jest dość wysoko, a pozycja za kierownicą taka, że osprzęt ładowacza jest dobrze widoczny nawet w skrajnym, górnym położeniu. Na komfort pracy wpływa pozytywnie płaska podłoga, niezłe wyciszenie i standardowo montowana klimatyzacja z kratkami nawiewowymi umieszczonymi w podsufitce. Oczywiście, trudno od tak kompaktowego ciągnika wymagać siedzenia dla pasażera… W tym przypadku jednak zmieścił się bez większych problemów zamontowany we własnym zakresie fotelik dla "małego farmera".

"LEWAREK" Z LEWEJ STRONY

Wśród elementów sterowania uwagę zwraca nietypowe położenie "lewarka" zmiany biegów, który znajduje się z lewej strony siedziska. Daje to możliwość zmiany 4 biegów głównych, a poniżej znajduje się dźwignia, którą można ustawić jeden z czterech zakresów prędkości. Biegi zmienia się dość płynnie i jak twierdzą rolnicy - usytuowanie dźwigni z lewej strony to kwestia przyzwyczajenia. Z lewej strony kierownicy znalazła się działająca w płaszczyźnie pionowej dźwignia mechanicznego rewersu. W sumie przekładnia (łącznie z biegami pełzającymi) oferuje 24 biegi do przodu i 24 do tyłu.

- Traktor "pierwsza klasa", tylko serwis okazał się kiepski - mówi pan Piotr. - Świetna zwrotność, układ kierowniczy, uruchamianie silnika "na dotyk" oraz proste, ale przemyślane rozwiązania - ciągnik, póki co, okazuje się naprawdę bardzo dobry - podsumowuje Łukasz Kaczmarek.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (9)

  • Przemek 2019-12-28 16:12:57
    Nie spodziewałem się że koreańskie ciągniki mogą być takie solidne. Jednak właściciel sobie chwali Czasem tak jest że płaci się za markę, a czasem można dostać to samo od producenta mało znanego. Auta z Korei jeżdżą po naszych drogach to czemu ciągniki nie miały by się sprawdzić w polu Pozdrawiam
  • wujo stasiu 2019-12-21 09:55:10
    mtz by byl lepszy i za te pieniondze mial by sto koni
  • Krzysiek 2019-12-20 18:25:26
    Użytkuje nx5510 rewelacja żadnych problemów
  • Romek 2019-12-20 18:13:01
    Też mam KIOTI DK 551 c . Od 10 lat go użytkuje naprawdę maszyna nie do zdarcia , wymiana oleju filtrów i to wszystko
    • T.B. 2019-12-20 18:32:15
      Ten dolny wydech to norma, czy w opcji jest też górny. W żniwa trochę strach tym jeździć. Poza tym całkiem solidna maszyna. TUZ nawet wydaje się masywniejszy niż w Kubotach. Ładowacz czołowy robi wrażenie, z tak dużym udźwigiem w podobnych ciągnikach nie widziałem. Największą zaletą zwrotność.
  • T.B. 2019-12-20 16:47:33
    Gwinty się zapiekają bo tak trudno od czasu do czasu nasmarować. Mam łączniki górne bez smarownikow i żadnych problemów z nimi nie mam.
    • Karol 2019-12-20 22:02:25
      Kioti to badziewie kturego nigdzie nie można narawic
      • Jacek 2019-12-21 07:12:15
        Naucz się pisać i czytać, potem komentuj. Jak nie da się naprawić, skoro naprawili ?
      • Kioti 2019-12-21 14:53:29
        A co tam naprawić jest nic się nie psuje
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.125.29
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.