PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Michelin Evobib - rewolucja w oponach rolniczych?

Autor:

Dodano:

Tagi:

Nie tak dawno, francuska firma Michelin zaprezentowała pierwszą oponę, która jednocześnie uzyskała homologację opony zimowej i letniej – CrossClimate. Tym razem francuski gigant zaprezentował nową oponę "2 w 1" dla rolników: EVObib.



Do tej pory podstawowy dylemat podczas wyboru opon do ciągnika, dotyczył tego czy bardziej stawialiśmy na wytrzymałość, czy efektywność podczas pracy. Teraz, dzięki oponom EVObib ma się to zmienić. A przynajmniej tak widzą to eksperci z firmy Michelin.

Nowa rodzina opon (2w1) ma stanowić pewnego rodzaju pomost pomiędzy oponami, które idealnie sprawdzały się podczas ciężkich prac w polu oraz tych, które raczej wybieraliśmy pod kątem zadań transportowych czy wymagających dużej odporności. Już pierwsze spojrzenie na nową oponę podsuwa pewne spostrzeżenia. Sekret tkwi oczywiście w konstrukcji opony a konkretnie czoła, barku i boku. A przynajmniej tyle producent postanowił zdradzić. Można się tylko domyślać, że za określeniem „kombinacja materiałów” stoją także dużo bardziej zaawansowane zmiany. Jednak skład mieszanki zawsze pozostaje tajemnicą producenta.

 Wracając do budowy nowych opon. W EVObib zastosowano podzielenie bieżnika na kilka części. Klasyczna jodełka (szewron) został podzielony na trzy elementy. W centralnej części bieżnika znajdują się ciasno ułożone klocki. Są odpowiedzialne za przenoszenie obciążeń podczas jazdy po drogach utwardzanych przy ciśnieniu nominalnym.

Owo ciasne upakowanie korzystnie wpływa także na komfort jazdy oraz zapewnia optymalną drogę hamowania. Michelin przyznaje, że dzięki takiej konstrukcji bieżnika możliwe jest uzyskanie takich samych para metrów co w przypadku opon radialnych.

 Rozdzielone ramiona szewronu odchodzą od centralnych elementów z dość wyraźną fazą (są też przesunięte względem siebie). Nie bez przyczyny, to kolejny zabieg, który przy ciśnieniu nominalnym wpływa na zmniejszenie powierzchni kontaktu opony z podłożem a więc możemy się spodziewać mniejszych oporów toczenia, mniejszej hałaśliwości i obniżenia zapotrzebowania na paliwo.

 Opracowana przez Michelin rzeźba bieżnika ujawnia kolejne zalety gdy zjedziemy z drogi i obniżymy ciśnienie. Dla najbardziej wymagających klientów przygotowano modele, w których ciśnienie można obniżyć nawet do 0,6 bara. Wówczas wspomniane elementy zaczynają łączyć się ze sobą a powierzchnia kontaktu z podłożeem wzrasta.

Przy niskim ciśnieniu „do akcji” wkraczają również klocki umiejscowione na barku opony. To wszystko składa się na bardzo dobre właściwości podczas pracy na miękkim gruncie. Oczywiście nie zabrakło również dotychczas stosowanych technologii odpowiedzialnych za samoczyszczenie.

 Nic dziwnego, że opona „2w1” zdobyła złoty medal targów SIMA 2017. Co ciekawe, drugi ze złotych medali również trafił do producenta opon, ale o tym napiszemy już niebawem.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (2)

  • djp 2016-12-09 12:42:51
    Patrząc na profil tej opony mam wrażenie, że różnica ciśnień dla opony używanej w transporcie, a używanej w polu powinna być znaczna (kto wie czynie jakieś 0,5 - 1 atm) tak, aby skrajne klocki opony zaczęły pracować. Z drugiej strony jak duże ciśnienie powinno być, by w transporcie te klocki nie dotykały asfaltu? Jak to wpłynie na komfort jazdy? Środek opony pracuje najciężej, więc sobie myślę, że te środkowe,słabo podparte klocki szybko się zużyją, a jazda taką oponą po ostrych kamieniach i krawędziach to może być dla niej zabójstwo.
  • T.B. 2016-12-09 11:57:47
    Dla najwiekszych ciągników z systemem zmiany cisnienia w ogumieniu, albo gdy ciagnik sezonowo robi w transporcie.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.207.247.69
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.