W sporej części gospodarstw do transportu bel słomy, siana czy sianokiszonki wykorzystuje się standardowe przyczepy ze skrzynią burtową. To dość mało wydajny sposób transportu bel (w zależności od modelu możemy przewieźć maksymalnie 12-14 bel), nie wspominając o niskim komforcie załadunku czy koniczności solidnego zabezpieczania ładunku.

Wyższy komfort prowadzenia załadunku bel oraz ich transportu zapewniają przyczepy dedykowane do tego zadania, którymi jednocześnie można przewozić nawet 18-22 bel o średnicy 1,2 m . Sprawdziliśmy ile zapłacimy za najmniejsze i jednocześnie najtańsze przyczepy platformowe do przewozu bel, pięciu czołowych producentów maszyn rolniczych z Polski (kolejność alfabetyczna, wszystkie kwoty netto).

Metal-Fach T014/1  (27 tys. zł)

Najmniejsza z przyczep przeznaczonych do transportu bel, którą znajdziemy w ofercie firmy Metal-Fach ma oznaczenie T014/1 i w podstawowej wersji wyposażenia kosztuje 27 tys. zł. Jest to zatem najtańsza konstrukcja w zestawieniu, ale jej wyróżnikiem jest również bardzo niska wysokość załadunkowa (odległość od podłoża do platformy), która przy standardowym ogumieniu wynosi 0,84 m. 

Przyczepa ma ładowność 9 t, a jej masa własna to 2,6 t. Skrzynia załadunkowa przyczepy ma długość 6,54 m, choć istnieje możliwość jej rozsunięcia do 7,27 m. Szerokość platformy do załadunku to 2,5 m. Konstrukcja ramy oparta jest na hutniczych ceownikach. W podłodze skrzyni zastosowano blachę o grubości 3 mm. Przestrzeń ładunkowa ograniczona jest przez przednią i tylną ścianę w kształcie półokrągłym dopasowanym do bel o wysokości 1,7 m. Układ jezdny jest oparty  na 2 osiach wyposażonych w resory piórowe oraz ogumienie w rozmiarze 400/60 R15.5.

Metaltech PBD 8 (36,2 tys. zł)

W ofercie Metaltech najtańszą propozycją jest przyczepa PBD 8 o ładowności 8 t, którą możemy kupić za 36,2 tys. zł. Rama tej przyczepy jest wykonana z profili zamkniętych. Jak zapewniają przedstawiciele firmy Metaltech zapewnia to wyjątkową sztywność i trwałość całej konstrukcji. Poza tym w podłodze skrzyni  zastosowano blachę o  grubości 4 mm, co jest jedną z najwyższych wartości w zestawieniu (taką blachę stosuje również Zasław). Standardem jest montaż osi ADR z homologacją na 30 km/h i oponami w rozmiarze 400/60 R15,5. Przyczepy są wyposażone w hamulce znanego producenta - Knorr-Bremse.

Skrzynia ładunkowa ma szerokość 2,45 m. Jej długość to 6,6 m (7,45 m z maksymalnie odsuniętą ścianą tylną). Wysokość platformy ładunkowej przy ogumieniu standardowym to 1,1 m.

Pronar T022 (27,9 tys. zł)

Pronar T022, to propozycja z Narwi, która ma techniczną dopuszczalną masę całkowitą równą 11 t, co przy masie własnej przyczepy 2,64 t oznacza możliwość przewożenia 8,36 t ładunku. Przyczepa jest oparta na prostokątnej ramie z profili zamkniętych i kosztuje 27,9 tys. zł. Na dwóch osiach z resorami piórowymi standardowo jest zainstalowane ogumienie w rozmiarze 400/60-R15,5. Skrzynia ładunkowa jest wykonana z blach o grubości 3 mm z płaskimi rantami bocznymi. Ma ona szerokość 2,43 m. Długość przyczepy w zależności od potrzeb może być równa 6,74 lub 7,27 m (przestawianie mechaniczne). Wysokość platformy załadunkowej to 1,1 m. Przyczepa jest przystosowana do jazdy z prędkością 40 km/h i znajdziemy w niej osie powstające również w zakładach Pronaru.

Wielton PRS – 2S / S9 (38,9  tys. zł)

W ofercie producenta z Wielunia znajdziemy m.in. przyczepę PRS – 2S / S9 w cenie 38,9 tys. zł. Pojazd oparty jest na solidnej ramie z dwuteownika z profilem otwartym. Jak przekonują przedstawiciele firmy rama w tym przypadku może "pracować", a zatem ryzyko jej pęknięcia jest dużo niższe aniżeli w przypadku konstrukcji z zamkniętym profilem ramy. W podłodze skrzyni zastosowano blachę o grubości 3 mm. Przyczepa ma masę własną 3 t i ładowność techniczną 9 t. Platforma załadunkowa jest najdłuższa w zestawieniu (7,85 m) i ma szerokość 2,42 m. Wysokość załadunkowa przyczepy to 1,19 m. Przyczepa oferuje bogatą listę wyposażenia standardowego, która obejmuje m.in. pneumatyczny dwuobwodowy układ hamulcowy z ręczną regulacją siły hamowania, osie i zawieszenie mechaniczne z homologacją na 40 km/h oraz otwory mocowania pasów w obrzeżu bocznym

Zasław D-744-9 (41,8 tys. zł)

Najdroższą propozycją w zestawieniu jest Zasław D-744-9, którego cena to 41,8 tys. zł. Przyczepa ma ramę wykonaną z profili o przekroju dwuteownika, ze stali konstrukcyjnej o podwyższonej wytrzymałości. Ponadto w podłodze skrzyni zastosowano blachę o grubości 4 mm, co z pewnością jest argumentem przemawiającym za wyborem tego modelu.

W przyczepie zastosowano 2 osie z homologacją do 40 km/h i układem mechanicznej amortyzacji. Standardem są nowe, szerokie opony w rozmiarze 500/50 R17. Przyczepa ma ładowność 9 t. Wymiary wewnętrzne skrzyni to 2,48 x 7,2 m. Wysokość załadunkowa skrzyni przyczepy Zasław wynosi 1,15 m.