PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Premiera ciągnika Deutz-Fahr 8280 TTV

Jest większy od traktorów z serii 7 i nieco mniejszy od „9-ki”. A „na pokładzie” pakiet topowych technologii i kilka nowych rozwiązań. Mowa o najnowszym ciągniku Grupy SDF: Deutz-Fahrze 8280 TTV, który właśnie miał swoją polską premierę.



Ciągnik Deutz-Fahr 8280 TTV Agrotron ma wypełnić lukę pomiędzy ciągnikami serii 7, których moc maksymalna kończy się na 246 KM w modelu 7250 TTV, a serią 9, w której silnik najmniejszego modelu 9290 TTV ma 297 KM. Silnik modelu 8280 TTV generuje 287 KM mocy maksymalnej. Nowy ciągnik to także pośrednie rozwiązanie pomiędzy gabarytami. – Traktor idealnie wpisuje się parametrami i gabarytami między „dziewiątkę” i „siódemkę”. Mamy klientów, którzy pytali się o taki właśnie ciągnik – zauważa Jarosław Figurski, specjalista ds. produktu z SDF Polska. 

W ostatnie dni października br. mieliśmy okazję poznać i popracować pierwszym w Polsce egzemplarzem nowego Deutza. Pokaz polowy odbył się w miejscowości Jaszczołty na Podlasiu, na polach Sylwestra Jaszczołta. Traktor współpracował z 7-metrową broną talerzową Metalfach, wykonując uprawę pola po zbiorze kukurydzy. 

Dwie turbiny i ponad 280 KM

Silnik nowego ciągnika to 6-cylindrowa jednostka napędowa marki Deutz AG, o pojemności skokowej niespełna 6,1 l. Jest to więc ten sam silnik co w serii 7. Dla spełnienia najnowszej normy emisji spalin Stage 5 użyto m.in. zaworu recyrkulacji spalin EGR, filtra DPF i DOC oraz układu SCR. Przy silniku znajdziemy 2 turbosprężarki o stałej geometrii. Co ciekawe, turbiny mają odrębne układy chłodzenia. Jedna jest schładzana płynem chłodzącym silnik, druga – ma odrębny intercooler i zbiorniczek płynu umiejscowiony na silniku. 

Przed motorem znalazł się masywny wentylator ze sprzęgłem wiskotycznym, który jest dodatkowo sterowany elektronicznie – jego prędkość obrotowa zmienia się w zależności od sygnałów płynących z czujników z rożnych części maszyny, np. silnika, przekładni, układu hydraulicznego czy nawet klimatyzacji. Zużycie płynu AdBlue waha się w zakresie od 2 do 5 proc.

Nowa przekładnia TTV

Kluczowym elementem ciągnika jest nowy układ przeniesienia napędu. To przekładnia bezstopniowa TTV, która w odróżnieniu od innych modeli ciągników Deutz-Fahra, gdzie montowane są produkty ZF – jest składana we własnej fabryce w Lauingen i nosi oznaczenie SDF T7780. Jak udało nam się ustalić, to efekt współpracy z firmą Claas (CMATIC). W układzie znajdują się dwie przekładnie planetarne, a więc oferowane są dwa zakresy prędkości, które są zmieniane automatycznie bez udziału operatora. 

Przekładnia może pracować w trzech trybach pracy: automatycznym, manualnym oraz z priorytetem WOM. Trzeba przyznać, że obsługa przekładni jest dość intuicyjna, a rozwiązania dobrze przemyślane. Operator ma do dyspozycji zarówno tryb manualny, gdzie sam może decydować o prędkości jazdy i obrotach silnika, sterując pedałem gazu i wychyleniem dżojstika lub – co ma zdecydowanie większy sens w przypadku tego rodzaju przekładni – powierzyć w trybie automatycznym dobór obrotów silnika komputerowi, który dopasuje je optymalnie do zadanej prędkości jazdy w zależności od obciążenia i określonego stylu pracy – np. ekonomicznego. Jednak nawet w trybie automatycznym, kiedy operator zechce przyspieszyć lub po prostu uzna, że aktualnie potrzeba więcej mocy, zawsze może jeszcze wcisnąć „gaz do dechy”, wykorzystując pełen potencjał silnika. Trzecim trybem jest priorytet WOM, gdzie jednostka sterująca tak dobiera parametry pracy układu, aby utrzymać stałe obroty wału przekaźnikowego. Niespotykanym do tej pory elementem jest funkcja ustawienia obrotów minimalnych, co może być przydatne przy niektórych pracach, gdzie np. potrzebna jest częsta i dynamiczna zmiana kierunku jazdy, jak chociażby przy ugniataniu pryzm. I jeszcze ciekawostka – technicznie konstrukcja przekładni jest przystosowana do osiągnięcia aż 70 km/h. Ograniczenia homologacyjne sprawiają, że w naszym kraju traktor rozpędzi się tylko do 40-43 km/h, ale za to przy tej prędkości wał korbowy silnika będzie się obracał z prędkością zaledwie 1220 obr./min, co z pewnością wpłynie pozytywnie na ilość zużywanego paliwa. I kolejna ciekawostka – producent podaje, że traktor przyspiesza do 40 km/h w niecałe 7 s. 

Dużo zmian w elektronice

Sama kabina MaxiVision jest znana z serii 6, 7 i 9 TTV. Kosmetyczne zmiany zauważymy wewnątrz, m.in. na desce rozdzielczej, radiu (cyfrowe z BT) czy prawym panelu sterowania. Na podłokietniku może być zamontowany 8- lub 12-calowy iMonitor obsługujący właściwie wszystkie funkcje ciągnika, Isobus oraz nawigację. Dużo więcej zmian jest niewidocznych na pierwszy rzut oka. – Ósemka wprowadza wiele nowych rozwiązań, jeśli chodzi o elektronikę i nawigację. Zmienia się samo oprzyrządowanie, w tym m.in. antena, która jest mniejsza. Nie ma w niej modułu GSM, który został zamontowany nad przednią szybą, a poprawkę sygnału RTK odbieramy przez telefon komórkowy. Docelowo wszystkie nasze traktory serii 6, 7, 8 i 9 będą wyposażone fabrycznie w moduł telefonii komórkowej, co jest zgodne ze strategią Deutza: „Always on tractor”, czyli zawsze w łączności z traktorem – wyjaśnia Jarosław Figurski.

Bardzo ciekawą funkcją jest możliwość wykorzystania tabletu lub smartfona jako drugiego monitora. Łączy się go bezprzewodowo (za pomocą wi-fi) z monitorem ciągnika i można na nim wyświetlać nawigację lub funkcję Isobus. Kolejną rzeczą jest zdalne wsparcie operatora ciągnika. Z pomocą komputera w biurze można połączyć się z iMonitorem i uzyskać aktualny widok na terminal. Dzięki zdalnemu dostępowi można łatwo poinstruować traktorzystę, jeśli chodzi o konfigurację ciągnika czy ustawienia sprzętu towarzyszącego. 

Z ciekawych rzeczy umiejscowionych na zewnątrz kabiny warto wymienić choćby boczne wyjście pneumatyczne, podświetlane schodki i tylny panel do sterowania TUZ i WOM, wyprowadzenie klemy akumulatora czy sprytnie schowaną pod schodkami skrzynkę narzędziową. 

Nowy Deutz-Fahr 8280 TTV, którym mieliśmy okazję pracować, to wersja demonstracyjna, ale też gotowa do sprzedaży. Ten konkretny egzemplarz został wyceniony na ok. 740 tys. zł netto.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (6)

  • mnemonic222 2021-02-08 19:10:57
    Ciekawy, może jakość też poprawili...
  • to ja 2020-12-24 11:51:56
    Tylko fujara kupuje dojczfara
  • Pablo 2020-12-24 11:21:29
    Deutz-fahr to mega awaryjne kaszana
    • Leszek 2020-12-24 13:25:28
      Nowy ciągnik kupiony w 2010,chodzi i żadnych dużych awarii nie było.
    • robin901 2020-12-24 15:09:04
      u mnie znajomi są serwisantami same i deutz'a i każdy mówi co innego :D
      • Bu 2020-12-24 18:08:37
        Same dobre czy same kłopoty?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.175.107.77
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.