PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Przedni TUZ do każdego ciągnika

Autor: Karol Wieteska

Dodano: 27-10-2015 13:51

Tagi:

Jeśli posiadamy ciągnik bez przedniego TUZ, a okazuje się, że bardzo by się przydał - nie powinno to stanowić większego problemu. Dzięki szerokiej ofercie tego osprzętu praktycznie każdy model traktora może być wyposażony w przedni podnośnik, począwszy od najmniejszych ciągników sadowniczych po największe maszyny polowe.



Przedni trzypunktowy układ zawieszenia (TUZ) to przede wszystkim szersze spektrum możliwości wykorzystania ciągnika. Mimo to element cały czas wydaje się niedoceniany przez wielu rolników. Powoli sytuacja ta ulega jednak zmianie, bo jak twierdzą producenci, liczba sprzedawanych podnośników systematycznie rośnie.

OPTYMALNE WYKORZYSTANIE TRAKTORA

Przedni układ zawieszenia narzędzi może służyć nie tylko do "dźwigania" balastu, ale również dzięki dostępnej sporej liczbie maszyn zawieszanych z przodu pozwala na bardziej efektywne i ekonomiczne wykorzystanie traktora. Bardzo dobrym przykładem są tutaj przednie kosiarki, pługi frontalne, siewniki z czołowymi zbiornikami ziarna czy wały doprawiające, a jest to tylko mały wycinek listy możliwości wykorzystania frontalnego podnośnika (oczywiście do działania niektórych maszyn wymagany jest dodatkowo przedni WOM).

Na polskim rynku dostępne są zarówno konstrukcje renomowanych zachodnich producentów, takich jak Züidberg, Sauter czy Goppel, jak również produkty znanych polskich firm, wśród których wymienić możemy m.in. Pol-Agrę czy Pomarol. Zakres udźwigu, jaki oferują frontalne podnośniki, rozpoczyna się od 500 kg, a kończy na 6 t.

Decydując się na zamontowanie frontalnego podnośnika, musimy się liczyć z wydatkiem przynajmniej kilku tysięcy złotych (wszystkie ceny podane w artykule są kwotami netto, a w przypadku cen w euro przeliczone po kursie 4,2 zł). Najtańszą opcją jest zakup podnośnika od polskiego producenta. TUZ o udźwigu 3 ton z firmy Pol-Agra kosztuje około 6200 zł. Jest to wersja podstawowa bez tłumika drgań czy np. wsporników wzmacniających wymaganych przy ciągnikach bez pełnej ramy. Tłumik drgań kosztuje 500 zł, dodatkowa para wyjść hydraulicznych 700 zł, a wsporniki ramy to koszt 600 zł. Płyta czołowa dla obciążników kosztuje zaś w firmie Pol-Agra 800 zł. Jeszcze tańsze są konstrukcje o takich parametrach od mniej znanych producentów i rozpoczynają się od 4000 zł za wersję podstawową.

W przypadku holenderskiego Züidberga cena za podstawowy model o udźwigu 2,8 tony pasujący do ciągników z pełną ramą wynosi 8000 zł, a w firmie Sauter - 8500 zł. Przy traktorach, w których wymagane jest zastosowanie wsporników (niewyposażonych w pełną ramę), ceny podstawowe są wyższe w zależności od modelu o 850 zł do 1200 zł od podanych powyżej. Dodatkowe wyposażenie takie jak amortyzator drgań, który kosztuje około 510 zł, oraz dodatkowe wyjścia hydrauliczne za około 1000 zł są zbliżone cenowo u obu wymienionych producentów. Stosunkowo mało kosztuje także zewnętrzne sterowanie podnośnikiem, którego cena rozpoczyna się od 550 zł, a kończy na 1100 zł w zależności od modelu ciągnika.

WAŻNE DETALE

Wydawać by się mogło, że konstrukcja przedniego TUZ nie jest skomplikowana, gdyż składa się tylko z ramy mocowanej do ciągnika, ramion z końcówkami hakowymi oraz cylindrów hydraulicznych dwustronnego działania z przewodami podłączonymi do układu hydraulicznego. Najlepiej jeśli jest to połączenie bezpośrednio do rozdzielacza, co jest stosowane w praktycznie wszystkich nowszych ciągnikach i jest optymalnym rozwiązaniem, a jeśli nie ma miejsca lub też są trudności z podłączeniem - co może się zdarzyć przy niektórych starszych modelach traktorów - pozostaje podpięcie pod szybkozłącze. Jednak jak zawsze diabeł tkwi w szczegółach. Duzi producenci perfekcyjnie dopasowują swoje produkty do danego modelu ciągnika. Nie wystarczy tutaj tylko spasowanie ramy układu zawieszenia narzędzi do konkretnego modelu ciągnika, ale potrzebne jest dokładne obliczenie, jakie obciążenia może ona przenosić, tak aby zapewnić bezproblemową pracę, nie uszkadzając przy tym traktora. Ważną sprawą jest także to, aby po zamontowaniu TUZ nie zmniejszyć prześwitu maszyny czy nie ograniczyć kąta skrętu kół.

Przy wyborze przedniego TUZ istotną rzeczą, jaką powinniśmy określić, jest także rodzaj narzędzi, które będziemy na nim zawieszać. Należy zwrócić uwagę, że siła podnoszenia jest zwykle mierzona na końcach ramion TUZ, więc dłuższa maszyna z ciężarem bardziej wysuniętym do przodu będzie wymagała większego udźwigu podnośnika. Dobrym przykładem będzie tutaj na przykład ciężki wał doprawiający, przerzucany przy orce z lewej na prawą stronę. Wymaga on nie tylko sporego udźwigu, ale też wytrzymałej konstrukcji na oddziałujące siły boczne.

Kolejną kwestią jest jakość cylindrów hydraulicznych oraz przewodów doprowadzających do nich olej, gdyż może się zdarzyć, że zastosowany będzie tani, niemarkowy osprzęt, niedający gwarancji bezproblemowego działania i już po kilku miesiącach użytkowania mogą się pojawić na przykład wycieki oleju.

W momencie montażu frontalnego układu zawieszenia narzędzi na ciągniku wyposażonym w ładowacz czołowy powinniśmy także zwrócić uwagę na łatwość demontowania cięgieł TUZ bądź też na to, w jaki sposób da się je złożyć, tak aby nie kolidowały z ładowaczem podczas pracy, gdyż nie we wszystkich sprzedawanych konstrukcjach jest to prosta sprawa. Ramiona podnośnika mogą wystawać w zbyt dużym stopniu poza obrys ciągnika i tym samym być narażone na uszkodzenie w przypadku zbyt bliskiego podjechania np. pod załadowywaną przyczepę.

Dla wielu użytkowników estetyka traktora z zamontowanym przednim TUZ jest równie istotna, jak sama jego funkcjonalność. Dlatego często nawet przy zakupie nowego ciągnika, pomijając już kwestię ceny (fabryczny TUZ jest często sporo droższy), rolnicy świadomie decydują się na zakup podnośnika dedykowanego do danego modelu przez zewnętrznego dostawcę. Takie TUZ nie odbiegają pod względem funkcjonalności czy wytrzymałości od modeli montowanych fabrycznie, a bardzo często je przewyższają w tych względach. Renomowani producenci dostarczający takie rozwiązania dysponują dużymi zapleczami projektowymi, dzięki którym są w stanie zapewnić wysoką jakość sprzedawanych przez siebie produktów i bardzo przemyślane rozwiązania. Na przykład w Züidbergu każdy model ciągnika jest najpierw skanowany w skanerze 3D, aby zapewnić idealne dopasowanie podnośnika, następnie obraz ten jest przenoszony do komputera i dopiero wówczas rozpoczynają się właściwe prace projektowe).

Sam montaż przedniego podnośnika nie powinien nastręczać kłopotów, gdyż zestawy są dostarczane w komplecie ze wszystkimi śrubami, nakrętkami, przewodami hydraulicznymi czy złączkami niezbędnymi do prawidłowego założenia TUZ na ciągnik (samodzielny montaż pozwala na zaoszczędzenie od 400 do 800 zł).

WIELE MOŻLIWOŚCI DOPOSAŻENIA

Aby poprawić funkcjonalność przedniego podnośnika i jednocześnie podnieść komfort pracy, istnieje szereg możliwości doposażenia go w dodatkowe akcesoria. Pierwszą rzeczą, na której nie powinniśmy oszczędzać, tym bardziej że nie jest to ogromny wydatek, jest akumulator ciśnieniowy, który redukuje drgania wywołane przez zawieszone na TUZ narzędzia. Tym samym akumulator przyczynia się jednocześnie do wydłużenia żywotności całej konstrukcji.

Przydatnymi dodatkami mogą być także przednie szybkozłącza hydrauliczne podwójnego działania czy gniazdo elektryczne. W celu poprawy komfortu obsługi możemy się również pokusić o zamontowanie zewnętrznego sterowania podnośnikiem obsługiwanego za pomocą przycisku zlokalizowanego w dogodnym miejscu na ramie podnośnika. Przy pracy z kosiarkami czołowymi niezbędnym dodatkiem do podnośnika będą również uchwyty do montażu sprężyn odciągających. Jeśli natomiast będziemy używali przedniego TUZ do montażu pługa śnieżnego, warto dokupić specjalną płytę komunalną. Montuje się ją w miejsce zdemontowanych cięgieł i bezpośrednio do niej zakładany jest pług. Takie rozwiązanie gwarantuje stabilną pracę i eliminuje możliwość zgięcia cięgieł, gdyż nawet najgrubsze i wykonane z najlepszych materiałów mogą ulec uszkodzeniu przy długotrwałej pracy z dużymi masami śniegu.

Jeśli zdjęliśmy przednie obciążniki i w ich miejsce zainstalowany został TUZ, zdemontowany balast można wykorzystać. Obciążniki można zamontować na specjalnej dedykowanej do tego płycie. Przykręcenie ich nie nastręcza kłopotów, a zapewnia łatwe późniejsze użytkowanie takiego obciążnika.

Ciekawe rozwiązanie w zakresie sterowania przednim podnośnikiem, które będzie dostępne od 2016 r., zaproponowała firma Züidberg. Jest to system o nazwie EFC Pro Mobile pozwalający na sterowanie za pomocą urządzeń przenośnych (smartfon, tablet). Jedną z najważniejszych zalet takiego sterowania jest brak plątaniny kabli i kłopotliwej ingerencji w elektronikę ciągnika, aby uzyskać zaawansowane funkcje kontroli przedniego TUZ. Wszystko odbywa się bezprzewodowo za pomocą łącza Bluetooth pomiędzy telefonem czy tabletem (urządzenia z systemem Android) a podnośnikiem. System będzie dostępny w dwóch wersjach - EFC Mobile i EFC Pro Mobile. W podstawowej wersji dostępne będą m.in takie funkcje jak sterowanie pozycją podnośnika, automatyczne załączanie przedniego WOM czy zapisywanie ustawień dla poszczególnych zadań. Wersja Pro to dodatkowo funkcja odczytu wagi, włączanie lub wyłączanie akumulatora wstrząsów oraz kontrola nacisku maszyny zawieszonej na przednim TUZ na glebę.

PRZEDNI WOM

Zamontowanie przedniego wału odbioru mocy (WOM) do traktora jest z pewnością bardziej skomplikowane niż wyposażenie go wyłącznie w przedni TUZ, ale nie niemożliwe. W produkcji tego typu osprzętu prym wiodą dwie europejskie firmy: Sauter oraz Züidberg. To one również dostarczają dla wielu producentów ciągników właśnie te elementy na pierwszy montaż (tzw. OEM). WOM-y są podłączane bezpośrednio do wału korbowego silnika. Aby wytłumić drgania oraz zniwelować niedoskonałości w ustawieniu wału przekazującego moc (nieidealnie w osi) z wałem korbowym silnika (sprzęgło gumowe, przegub homokinetyczny) w osi napędu z wału korbowego, muszą być zamontowane odpowiednie rodzaje sprzęgieł. Jest to rozwiązanie stosowane w znakomitej większość przednich wałów odbioru mocy pozwalające na przeniesienie dużego momentu obrotowego. Można spotkać się także z WOM napędzanym hydraulicznie z układu ciągnika, jednak jest to rozwiązanie marginalne, stosowane tylko w wypadku ciągników, w których zamontowanie wału napędzanego od silnika jest dużym problemem. Koszty doposażenia TUZ w WOM nie należą do najniższych, ale warto rozważyć zakup. Najtańsze przednie wałki z firmy Sauter kosztują od 8500 zł, zaś konstrukcje z Züidberga rozpoczynają się od około 9300 zł.

Jak widać na podstawie powyższych cen, inwestycja w kompletny system składający się z frontalnego podnośnika i WOM nie należy do najtańszych, jednakże biorąc pod uwagę duże możliwości późniejszego wykorzystania i korzyści z tego płynące, np. w postaci skrócenia czasu pracy czy oszczędności na paliwie dzięki stosowaniu maszyn zawieszonych z przodu, warto taki zakup rozważyć.

 

Artykuł pochodzi z numeru 10/2015 miesięcznika Farmer

Zamów prenumeratę

Już 7 listopada w Warszawie jedno z najważniejszych wydarzeń w rolniczym kalendarzu. Szerokie grono znamienitych gości i dziesiątki sesji, w których poruszamy aktualne i ważne dla rolników tematy. Zarejestruj się teraz!



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (2)

  • c360 2015-10-28 09:03:11
    Dobre @franek , jesteś bardziej postępowy niż wszyscy konstruktorzy maszyn :) a osobiście radził bym to opatentować bo w przyszłości to może być hit :) . Wymyślić nowoczesna nazwe np. Power Eco Tronik Back w skrócie PETB jako dodatkowa funkcja w nowoczesnych maszynach i już baory będą wymieniać ciągniki na nowe z wspaniałą nową funkcją :) . EHR ,TUZ itp. to przeżytek , przyszłość należy do do PETB :)
  • franek 2015-10-27 16:00:11
    kupie se do trzydziestki i będę jeździł tyłem to nawet będę miał napęd na przedniej osi;)
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.231.228.109
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.