Użytkownicy maszyn często popełniają błąd, myśląc, że skoro traktor jeździł w ostatnim sezonie do samego końca, to dlaczego ma nie pracować dalej. - Ewentualne usterki, które mogą wystąpić, zazwyczaj wyskakują w pierwszych dniach eksploatacji, co bywa dużym obciążeniem dla serwisu, bo wiadomo, że jak przychodzi odpowiednia pogoda, wszyscy ruszają do prac praktycznie jednego dnia. Stąd też organizowane są różnego rodzaju akcje, typu przeglądy przedsezonowe, aby móc wcześniej zareagować na ewentualne usterki maszyny - mówi Marcin Mozelewski z serwisu New Holland Polska.

Jak wynika z opinii mechaników, z reguły maszyny nie są po zimie przejrzane. Warto zapytać u swojego dealera o warunki takiego przeglądu. Na pewno będzie on tańszy niż w sezonie. Oczywiście, można też pokusić się o przeprowadzenie czynności serwisowych samemu. Nawet w nowoczesnych ciągnikach sporo da się wykonać we własnym zakresie, ale nie ma co się oszukiwać - bez fachowej wiedzy i odpowiednich narzędzi nie zrobimy sami wszystkiego.

OD CZEGO ZACZĄĆ?

Przygotowując traktor do sezonu, w pierwszej kolejności warto przypomnieć sobie, jakie ewentualne usterki wystąpiły podczas pracy, które być może nie zostały na bieżąco naprawione lub zażegnano je jedynie prowizorycznie. To będzie najlepiej wiedziała osoba, która danym ciągnikiem pracowała, zna maszynę i wie, jakie niedomagania wystąpiły w sezonie. Wiadomo, że w trakcie użytkowania zdarzają się drobne defekty (np. niewielkie wycieki, pęknięte lusterko, zepsuty zamek, niedziałające spryskiwacze szyb itp.), które nie mają wpływu na jakość pracy i zazwyczaj nikt się nimi nie przejmuje, gdy czas goni. Teraz jest odpowiedni czas, aby takie usterki usunąć. Najlepiej wszystko spisać, aby podczas napraw o niczym nie zapomnieć i nie jeździć kilka razy do sklepu po części.

Do jednej z pierwszych czynności powinny też należeć ogólne oględziny ciągnika. Trzeba obejrzeć maszynę z każdej strony, m.in. poszukując wycieków. Zwróćmy przy tym uwagę na silnik, układ hydrauliczny, mosty i zwolnice. Warto sprawdzić też naczynko zbiorcze dla pozostałości oleju ociekającego podczas odłączania szybkozłączy hydraulicznych i opróżnić je. Poszukajmy poluzowanych elementów i luzów na połączeniach ruchomych, sprawdźmy stan elastycznych przewodów (hydraulicznych, elektrycznych) pod kątem widocznych uszkodzeń zewnętrznych, np. przetarć czy szkód spowodowanych przez gryzonie, co jest nierzadkim zjawiskiem w pozostawionych do zimowego spoczynku maszynach.

Koniecznie należy też zadbać o elementy mające wpływ na bezpieczeństwo pracy i poruszania się po drogach. Kompletność i prawidłowość mocowania osłon, działanie oświetlenia drogowego i roboczego, światła ostrzegawcze, kompletne lusterka, sprawne wycieraczki szyb i spryskiwacze, gaśnica z ważnym atestem - to podstawowe elementy, na które w tej kwestii trzeba zwrócić uwagę.

PRZEDNIA OŚ

Rozpoczynając bardziej szczegółową kontrolę, sprawdzamy kolejno poszczególne podzespoły. W układzie kierowniczym należy przede wszystkim skontrolować...

Cały artykuł w najnowszym marcowym wydaniu miesięcznika "Farmer"