Hak sprzęgający z układem zatrzaskowym jest standardem dla ramion TUZ montowanych w większej części nowych ciągników. Nie spotkamy go jednak w wielu maszynach z lat 80., czy 90. oraz większości ciągników o mocy do 70 KM. Na szczęście wymiana przegubów kulowych na haki jest możliwa w ramionach TUZ każdego ciągnika rolniczego i z pewnością, ze względu na poprawę komfortu podpinania maszyn warto się nią zainteresować.

To jaką kwotę przy tym wydamy, zależy przede wszystkim od kategorii TUZ zamontowanego w ciągniku oraz jego maksymalnej mocy. Poza tym znaczenie ma również to, kto jest producentem haka. Najtańsze haki są importowane na polski rynek z Azji. Z reguły są to jednak produkty o niższej jakości, czego dowodem jest znacznie niższa masa przy tych samych wymiarach, aniżeli w przypadku haków producentów europejskich. Warto dobrze przeanalizować wybór haków ponieważ są one narażone na przenoszenie dość znacznych sił pod różnym kątem.

Najmniejsze haki przystosowane są do montażu na TUZ kat. I i współpracy z kulą o zewnętrznej średnicy 44 mm (w taki podnośnik wyposażane są z reguły ciągniki ogrodnicze o mocy do 55 KM). Najtańsze wspomniane elementy na jednym z portali aukcyjnych są dostępne w cenie 280 zł (wszystkie ceny brutto za 2 haki) - niestety niewiele wiadomo o ich producencie. Za komplet haków producentów bardziej znanych zapłacimy minimum 4 razy więcej (np. CBM - 1,2 tys. zł czy Walterscheid - 1,7 tys. zł).

W przypadku dość popularnego TUZ kat. II, który spotkamy m.in. w ciągnikach Ursus C-330 i C-360 zewnętrzna średnica kul montowanych w hakach jest równa 56 mm. Za najtańszy zestaw (wyprodukowany w Europie) z jednego z popularnych sklepów internetowych zapłacimy nieco ponad 430 zł. W tym samym sklepie znajdziemy również haki kat. II L w cenie 330 zł (wymiary te same, co standardowe dla kat. II, ale moc maksymalna ciągnika, na którym mogą być one zainstalowane jest ograniczona ze 140 do 90 KM)

Dwa typy haków do TUZ kat. II oferuje również firma CBM. Za model kat. II (90 KM) zapłacimy 1,3 tys. zł, z kolei haki do ciągników o mocy poniżej 75 KM z TUZ kat. II kosztują o około 60 zł mniej. Komplet haków Walterscheid do TUZ kat. II (100 KM) to wydatek 1,7 tys. zł.

Haki do TUZ Kat. III (kula o średnicy 64 mm) do ciągników o mocy do 272 KM są dostępne w kwocie od 534 zł (cena z portalu aukcyjnego za haki produkcji europejskiej). Za komplet haków firmy CBM (również 272 KM) zapłacimy z kolei nieco ponad 1,5 tys. zł. W zakresie haków do TUZ kat. III firma Walterscheid oferuje 2 rodzeje haków: III L i III, do współpracy z ciągnikami o mocy do 125 KM i do 225 KM. Elementy te są dostępne odpowiednio w kwocie 2 i 2,1 tys. zł.

Co ciekawe, na rynku znajdziemy również haki do TUZ kat. IV, przystosowane do montażu na ciągnikach o mocy do 400 KM (średnica kul - 85 mm). Ich ceny brutto nieznacznie przekraczają kwotę 3,4 tys. zł.

Przymierzając się do wymiany kulowych końcówek ramion na haki musimy mieć świadomość, że niezwykle ważny jest sposób wykonania tej wymiany. Uwagę warto zwrócić przede wszystkim na dokładne oczyszczenie powierzchni przed wspawaniem nowych uchwytów, a także na dokładność wykonania spoin. Pamiętajmy, że przez haki do ramion przenoszone są znaczne obciążenia.

Poza tym bardzo ważny jest również sam kąt pod jakim haki zostaną przytwierdzone do ramion. Powinien być on dobrany tak, aby przy nominalnym rozstawie ramion TUZ (np. 825 mm dla TUZ kat. II i 965 mm dla TUZ kat. III) haki były położone równolegle do osi jazdy ciągnika.