PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Mocne opony do ciężkiej pracy

Mocne opony do ciężkiej pracy

Ze względu na zróżnicowane, trudne warunki prac ładowarek teleskopowych, powinny być one wyposażone we wzmacniane opony. Tymczasem, zwłaszcza wśród używanych maszyn, częstą praktyką jest zakładanie zwykłych opon rolniczych.



Do maszyn „okołobudowlanych", a do takich zaliczają się ładowarki teleskopowe, wzmacniane opony to wyposażenie standardowe. Zdarza się, że do tego typu maszyn, z różnych powodów są zakładane opony rolnicze, które może i wyglądają podobnie, ale ich parametry znacząco odbiegają od tych, które zaleca producent maszyny.

- Opony rolnicze do ciągników, poza wyjątkami np. oponami leśnymi, czyli takie które mają przede wszystkim pracować w polu, są delikatniejsze. Ich głównym zadaniem jest uzyskanie jak najlepszego uciągu i minimalizowanie ugniatania gleby - mówi Adam Woroniecki z Michelin Polska. - Taka opona nie jest w stanie sprostać agresywnym warunkom pracy na utwardzonych podłożach, kamieniach itp. - dodaje.

Jako pierwsze wyposażenie ładowarki można zamówić ogumienie rolnicze. Sprawdzi się ono jeśli maszyna będzie pracowała przede wszystkim w polu, na przykład przy pryzmach obornika, czy polowym załadunku przyczep. Ale jeśli warunki pracy się zmienią, takie opony mogą szybko ulec uszkodzeniu.

- Mocna konstrukcja opon agro-przemysłowych wynika z ich budowy - mają grubsze boki, więcej jest gumy bieżnika w czole, mieszanka ma inny skład i charakteryzuje się większą odpornością na uszkodzenia mechaniczne: rozerwania, przebicia. - Bok opony musi być grubszy, aby być bardziej stabilnym ze względu na przewożone ładunki. Indeksy prędkości opon do ładowarek są zazwyczaj wartości A8, a wiec przeznaczone do jazdy z maksymalną prędkością 40 km/h, gdzie w ciągnikach coraz częściej są to znacznie wyższe indeksy, nawet 65 km/h - tłumaczy ekspert.

O tym, że opona jest wzmacniana, najczęściej informuje napis oznaczenie "IND", czyli Industrial (z ang. przemysłowy). Kształt bieżnika może jest zbliżony do „jodełki", ale nie jest to klasyczna jodełka z ciągników rolniczych. Przyglądając się bliżej zauważymy, że żebro środkowe jest wzmacniane - jego powierzchnia jest większa, masywniejsza. Podstawa klocka jest mocniej osadzona.

- Cała powierzchnia klocka jest większa. Typowa opona rolnicza ma klocek węższy, ponieważ musi się on odpowiednio zagłębiać w glebie uzyskując przy tym duży uciąg. Wąski i wysoki klocek takiej opony zastosowanej w ładowarce byłby przy załadunku mocno podatny na uszkodzenia. Mocna konstrukcja opon agro-przemysłowych daje im większą nośność. Przykładowo nasza opona XMCL ma opasanie stalowe, co praktycznie poza oponami do kombajnów, nie jest stosowane - wyjaśnia Woroniecki.

Jak zauważa ekspert z Michalin, nie jest rzadką praktyką zakładanie opon stricte rolniczych do ładowarek z różnych powodów, na przykład akurat dostępu do takich. Nieświadomy użytkownik często przekonuje się o tym dopiero podczas awarii, czyli na przykład po najechaniu na ostrzejszą przeszkodę. - Myślę że prawie każdy użytkownik maszyn będzie mógł rozróżnić oponę typowo rolniczą od przemysłowej. Ta druga jest masywniejsza - trzeba tezwrócić uwagę na kształt i szerokość klocków. Trudno mówić o ich wysokości przy sprzęcie używanym, bo to oczywiście zależy od stopnia zużycia.

Bardzo ważne jest aby opony na przedniej i tylnej osi miały tę samą grubość bieżnika. Jeśli na przykład na przedniej osi znajdą się zużyte, a na tylnej nowe, w tych drugich bieżnik zetrze się bardzo szybko. - W takich sytuacjach bardziej się opłaca założyć na tył stare opony i „dojechać je" lub założyć komplet w miarę nowych. Użytkownicy często nie zwracają na to uwagi. Później są rozczarowania i zdania typu: „Zmieniłem opony, na poprzednich przejechałem 4 tys. godzin, a na nowych nie zrobiłem nawet 2 tys. godzin" - mówi ekspert.

Oprócz innego rodzaju opon, jakie są często montowane w maszynach używanych, warto również zwrócić uwagę na ich rozmiar. Najlepiej porównać go z katalogowym, przeznaczonym dla danej maszyny. 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.235.155
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Array