Taki system – XTrack jest stosowany w spółce Top Farms Głubczyce. Jest nim objętych 68 pojazdów: ciągników, ładowarek teleskopowych, opryskiwaczy samojezdnych i samochodów pogotowia technicznego.
Pojedynczy zestaw, zamontowany w maszynie, składa się z dwóch zasadniczych elementów: rejestratora i modemu wysyłającego dane do serwera za pomocą sieci GSM. Serwer znajduje się w Gdańsku, w firmie dostarczającej urządzenia do gospodarstwa. Korzystanie z serwera nie jest odpłatne. Z niego dane spływają do gospodarstwa przez Internet.
Opłaty wymaga jednak abonament GSM (kilkanaście złotych miesięcznie za urządzenie). Oprócz wymienionych elementów, w zestawie znajduje się jeszcze antena GPS oraz niewielka antena (przyklejana np. do szyby) GSM.
Każdy operator maszyn ma osobisty brelok – identyfikator. Zaczynając pracę dowolną maszyną wpina go do rejestratora przez co staje się identyfikowalny. Wkrótce jednak breloki mają zostać zastąpione kartami zbliżeniowymi, które nie są podatne na działanie wilgoci i kurzu.
Do zarządzania systemem, zbierania i analizy danych z rejestratora zostało stworzone oddzielne stanowisko pracy. Monitorowane są dane takie jak: prędkość pracy, lokalizacja maszyny na mapie, przepracowane godziny i poziom paliwa. Dane, w zależności od ustawienia, są wysyłane np. co 100 m jazdy lub co 2 min. W przypadku przestoju maszyny – co godzinę.
- System został wdrożony z kilku powodów – tłumaczy Łukasz Panasiński, analityk systemu nawigacji Top Farms Głubczyce. – Ważne jest prowadzenie analiz prac wykonywanych na polu, wykonywanie statystyk, wyciąganie nieprawidłowości i wyliczanie efektywności pracy. Istotna też jest ochrona sprzętu oraz ustawienia logistyczne całej floty. Poznanie lokalizacji pozwala na wydajne ustawienie logistyczne maszyn – wyjaśnia Panasiński.
Komentarze