PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Nie zawsze winna pompa

Nie zawsze winna pompa

W nowoczesnych ciągnikach usterka układu hydraulicznego może oznaczać koniec jazdy. Co wtedy? Niektórzy wzywają serwis, inni próbują samodzielnej naprawy. Często pierwsza diagnoza: "padła pompa", jest błędna.



Pompa jest kluczowym elementem układu hydraulicznego, ale to nie znaczy, że należy ją w pierwszej kolejności obarczać winą za wszystkie problemy z hydrauliką. Niestety, rolnicy, którzy próbują samodzielnych napraw, bardzo często stosują takie uproszczenie, narażając się na niepotrzebne wydatki.

Tymczasem kłopoty z funkcjonowaniem podnośnika, wspomagania kierownicy czy skrzyni biegów mogą mieć zupełnie inne podłoże. Czasami wystarczy przeczyszczenie i regulacja jednego zaworu, a wszystko wraca do normy.

Jednak umiejętne określenie prawdziwej przyczyny nieprawidłowego działania układu hydraulicznego wymaga rozumienia podstawowych zagadnień związanych z hydrauliką siłową i znajomości budowy nowoczesnych układów hydraulicznych. Niestety, są one znacznie bardziej skomplikowane niż te, które można spotkać w poczciwych Ursusach C-330 czy C360, a tym samym wiedza i doświadczenie zdobyte przy naprawach prostych ciągników w starciu z nowoczesnym Fendtem czy John Deerem mogą okazać się niewystarczające.

Tak naprawdę tylko dysponując odpowiednimi narzędziami (m.in. czujnikami ciśnienia i natężenia przepływu, a coraz częściej również komputerem diagnostycznym), można być skutecznym w naprawie układu hydraulicznego.

Jednak niektóre prawdopodobne przyczyny można określić już na podstawie właściwej analizy objawów.

Na początku sprawdzić olej

Jedną z częstszych dolegliwości układów hydraulicznych jest spadek ciśnienia lub natężenia przepływu oleju, które objawiają się wolniejszym działaniem podnośnika, niemożnością podniesienia ciężkiej maszyny lub słabnącym wspomaganiem kierownicy. W takiej sytuacji w pierwszej kolejności należy sprawdzić poziom oleju. Trzeba przy tym pamiętać o wypoziomowaniu ciągnika, aby wskazanie nie było przekłamane.

Może się okazać, że jest go już tak mało, że pompa hydrauliczna po prostu się zapowietrza. Takiej sytuacji towarzyszy zazwyczaj jej głośna praca. Jeśli poziom oleju jest rzeczywiście zbyt niski, po uzupełnieniu dolegliwości powinny ustać.

Niestety, wielu świeżych właścicieli używanych ciągników sprowadzonych z Zachodu nie wie, jakim olejem ma zalaną skrzynię biegów i w związku z tym, czym ją uzupełnić.

Awaryjnie można to zrobić każdym typem oleju hydraulicznego, ale powstaje w ten sposób mieszanina olejów o nieznanych parametrach - są one wypadkową właściwości oleju lepszego i gorszego. Oczywiście występuje też ryzyko, że zmieszanie dwóch różnych płynów spowoduje ich spienienie, które nie pozwoli pompie wytworzyć odpowiedniego ciśnienia. Problem właściwych parametrów oleju nie ogranicza się tylko do sytuacji, kiedy trzeba go dolać. Jeśli nie mamy pewności, że w układzie hydraulicznym znajduje się właściwy płyn, można zapomnieć o trafnym określeniu usterki. Niestety, to zdarza się nagminnie. Wielu użytkowników maszyn bagatelizuje znaczenie klasy lepkościowej i jakościowej oleju, stosując najtańsze oraz niezgodne z zaleceniami producenta produkty. Oczywiście chodzi o oszczędności - prawidłowy olej potrzebny do zalania skrzyni biegów ciągnika o mocy około 100 KM to czasami wydatek ponad 1 tys. zł. Tyle tylko że nowoczesny układ hydrauliczny, w skład którego wchodzą elektrozawory i sprzęgła mokre, nie będzie działał jak należy, jeśli zamiast oleju półsyntetycznego zastosuje się tani mineralny. Nawet jeśli ich klasa lepkości będzie taka sama, właściwości inaczej zmieniają się podczas eksploatacji.

Droższe oleje o bazie syntetycznej wolniej ulegają procesowi starzenia, co oznacza, że m.in. są bardziej odporne na wysokie temperatury, na które nie reagują dużą zmianą lepkości. Ponadto dłużej utrzymują zanieczyszczenia w stanie rozproszonym i przede wszystkim inaczej poddają się filtracji.

Właściwy filtr

Nie mniej ważna jest jakość użytych filtrów.

Muszą one zapewniać odpowiednio dokładną filtrację, a najtańsze produkty tego nie robią.

Co gorsza, czasami bardzo szybko stają się niedrożne lub są tak niskiej jakości, że napór oleju może uszkodzić fragment wkładu i zablokować nim instalację hydrauliczną.

Jak rozpoznać dobry filtr? Wysoka jakość idzie zazwyczaj z odpowiednio wysoką ceną, ale przede wszystkim trzeba wiedzieć, jaką klasę filtracyjną element musi spełniać. Zazwyczaj w układach hydraulicznych ciągników stosuje się od dwóch do trzech filtrów (wstępnego i dokładnego oczyszczania). Na ogół też ich pracę nadzorują czujniki, które w przypadku zapchania jednego z nich zasygnalizują to operatorowi odpowiednią kontrolką.

Podsumowując, dopóki nie mamy pewności, że w skrzyni pracuje właściwy olej i zastosowano odpowiednie filtry, dalsze próby naprawy układu hydraulicznego mogą przyczynić się tylko do niepotrzebnego rozregulowania zaworów lub wymiany sprawnych elementów.

Jeśli nie filtry, to co?

Niestety, nawet jeśli jako przyczynę wspomnianych wcześniej objawów wykluczymy niewłaściwy olej i źle dobrane filtry, prawdopodobnych przyczyn pozostaje wiele. Może to być zużyta pompa zębata, rozregulowany zawór bezpieczeństwa, brudny ssak pompy czy nawet lekko przygnieciony jeden z zewnętrznych przewodów hydraulicznych. Warto pamiętać o tym, że wydajność pompy oleju zależy od jego gęstości, która zmienia się wraz z temperaturą. Ta z kolei może być podwyższona z powodu na przykład dodatkowego oporu w układzie lub ciągłego przetaczania oleju przez niedomknięty zawór - prawidłowa temperatura oleju hydraulicznego nie powinna przekraczać 90-120 stopni.

Żeby przy naprawie nie błądzić po omacku, trzeba się wcześniej zaopatrzyć w dwa manometry z kilkoma końcówkami umożliwiającymi wpięcie się w punkty pomiarowe i przyłącza hydrauliki zewnętrznej. Dwa manometry są niezbędne, gdyż na ogół wysokie ciśnienie, przekraczające niekiedy 30 MPa, stosowane jest tylko w obwodach podnośnika, natomiast w układzie kierowniczym, wspomaganiu sprzęgła i przy sterowaniu skrzynią biegów stosuje się nawet dziesięciokrotnie mniejsze ciśnienie. Oczywiście, żeby dokonywać pomiarów i wyciągać z nich wnioski, trzeba mieć instrukcję serwisową pokazującą, jakie ciśnienie oleju powinno panować w konkretnym punkcie układu. Jeśli jej nie posiadamy, w pierwszej kolejności spróbujmy podłączyć się pod złącze hydrauliki zewnętrznej, ustawić prędkość obrotową silnika na około 1500 obr./min i otworzyć zawór. Odnotowane wskazanie manometru należy porównać z danymi technicznymi konkretnego ciągnika. W przypadku najmniejszych ciągników może być to nieco ponad 9 MPa w dużych ponad 30 MPa.

Jeśli ciśnienie jest dużo niższe od zalecanego, należy dokonać pomiaru przy schłodzonym i rozgrzanym oleju. Gdy problem pojawia się dopiero po rozgrzaniu, jako przyczynę można podejrzewać zużytą pompę - ze wzrostem temperatury oleju zmniejsza się jej wydajność.

Gdyby ciśnienie od razu było niskie, należy podejrzewać inne elementy układu, na przykład zawór bezpieczeństwa, który zacięty lub źle wyregulowany będzie powodował spadek ciśnienia niezależnie od temperatury oleju. Jeśli podnośnik działa prawidłowo, a występują tylko problemy ze wspomaganiem trzeba skontrolować poszczególne elementy obwodu niskiego ciśnienia, na przykład zawór redukcyjny. W przypadku problemów z hydraulicznie zmienianymi biegami, trzeba sprawdzić w przekładni, czy przyczyną nie jest na przykład zacięty elektrozawór. Bardzo często jego część hydrauliczna blokuje się z powodu drobnych opiłków, których w zbyt długo eksploatowanym oleju nie brakuje.

Do prawidłowej regulacji niektórych zaworów niezbędny może okazać się również pomiar natężenia przepływu.

Dlatego jeśli nie czujemy się na siłach do naprawy układu hydraulicznego skomplikowanego ciągnika, lepiej wezwać doświadczonego fachowca. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby podstawowe, wyżej opisane elementy sprawdzić najpierw we własnym zakresie.

Już 7 listopada w Warszawie jedno z najważniejszych wydarzeń w rolniczym kalendarzu. Szerokie grono znamienitych gości i dziesiątki sesji, w których poruszamy aktualne i ważne dla rolników tematy. Zarejestruj się teraz!



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (8)

  • Piotr 2019-02-08 12:27:09
    Witam. Mam MF 2620 i ciągle mi się zappwietrza sprzęgło, co to może być?
  • Adam 2018-12-05 10:41:09
    No hej. Akurat jestem świeżo w temacie bo parę tygodni temu robili mi pompę Sauer Danfoss i jak na razie działa okej, nie narzekam na jakieś awarie. Jeździłem z pompą do Dębna do Hydromotor (tutaj jest ich adres – hydromotor.pl). Szybka robota, wiadomo było z góry ile mnie ta przyjemność będzie kosztować, uczciwe podejście do klienta.
  • gacyk82 2017-12-22 03:01:16
    Dobry osprzęt hydrauliczny zakupiłem u www.hydro-tor.pl . Zajrzyjcie chłopaki bo maja naprawdę pokaźny asortyment w dobrych cenach. Firmę znalazłem, bo sam swojego czasu potrzebowałem specjalistycznego sprzętu, bardzo mi pomogli
  • Krzysiekoo 2017-11-09 15:51:09
    Jak coś to dobra firma od hydrauliki siłowej to wrocławska Megahydral, są dobrze zaopatrzeni i nie szaleją z cenami, co do jakosci produktów też nie mam zastrzeżeń.
  • maly 2017-08-27 19:37:32
    ja mam taki problem poszedl mi wszystki olej z hydrauliki do silnika i nie mam pojecia co sie stalo. jak ktos moze pomoc to bym prosil
    • szymon 2018-05-14 12:58:39
      Pompa hydrauliki padła
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.208.159.25
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.