PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Prawidłowa wymiana turbosprężarki

Prawidłowa wymiana turbosprężarki

Autor:

Dodano:

Tagi:

Zima to dobry okres na różnego rodzaju prace naprawcze przy maszynach i ciągnikach rolniczych. Być może w wyniku kontroli zapadnie decyzja o wymianie bądź naprawie wysłużonej turbosprężarki. Teoretycznie może się to wydawać dość prostą operacją (pomijając koszty) jednak bardzo często są popełniane przy tym poważne błędy, które nie tylko zagrażają trwałości nowo założonej turbosprężarki, ale mogą też spowodować przyspieszone zużycie silnika.



Niezwykle ważne jest to czy wybierzemy tańszą regenerację, czy może zakup nowej turbosprężarki, a także jakie czynności zostaną przeprowadzone podczas jej montażu. Niestety, koszt nowej turbosprężarki zazwyczaj bywa bardzo wysoki - zazwyczaj mieści się w przedziale od 3 do 7 tys. zł, ale najnowsze turbiny ze zmienna geometria mogą być jeszcze droższe.

Na tym tle rozsądnym rozwiązaniem wydaje się regeneracja, za która na ogół trzeba zapłacić od 700 do 1500 zł. Oszczędność duża, ale z tego rozwiązania warto skorzystać tylko wtedy gdy wiemy, że turbina po naprawie będzie porównywalna z nową. Nie chodzi jednak tylko o to by nie przepuszczała oleju i pracowała cicho, ale też by miała właściwą wydajność.

Jeśli turbosprężarka będzie pompować niewłaściwe ilości powietrza do cylindra zostanie zakłócona poprawność procesu spalania, spadnie moc i wzrośnie zużycie paliwa. Oczywiście, nieco pogorszonych osiągów użytkownik najczęściej nie zauważa, albo tłumaczy je np. gorszą jakością paliwa. Tymczasem dla silnika ma to fatalne skutki.

Odbiegająca od oryginału charakterystyka turbosprężarki powoduje zazwyczaj zakłócenia w stosunku powietrza do paliwa w wyniku czego w cylindrze np. wzrasta temperatura spalania powodując m.in. przyspieszone zużycie wtryskiwaczy i zaworów, w innych przypadkach wewnątrz silnika może się np. zbyt szybko osadzać nagar. Oczywiście przyspieszonego zużycia silnika użytkownik nie jest w stanie szybko zauważyć, ale na pewno odczuje zwiększone zużycie paliwa.

Kiedy można mieć pewność, że naprawiona turbina ma właściwe parametry? Wtedy, gdy ma stałą geometrię, do jej naprawy użyto oryginalnych części, a ponadto warsztat ma duże doświadczenie i dobre maszyny wyważające.

Niestety, w nowoczesnych ciągnikach coraz częściej stosowane są turbosprężarki ze zmienna geometrią. W ich przypadku profesjonalna regeneracja jest zazwyczaj niemożliwa z dwóch powodów. Po pierwsze producenci nie dostarczają oryginalnych części zamiennych, a po drugie warsztaty nie dysponują maszynami do regulacji wydajności turbin ze zmienną geometrią.

Mimo to na rynku są firmy oferujące takie usługi. Prawda jest jednak taka, że korzystają one z nieoryginalnych części, a zregenerowana przez nich turbina ma przypadkową charakterystykę. Czasami po jej zamontowaniu przebieg mocy i momentu uzyskiwanych przez silnik zbliża się do oryginału, ale częściej daleko od niego odbiega. Nawet jeśli moc maksymalna jest zbliżona to np. silnik może być dużo słabszy przy niskich obrotach.

Mając więc na uwadze dobrą kondycję silnika w przypadku turbin ze zmienną geometrią warto zainwestować w oryginalną część. W perspektywie dłuższego czasu i tak da to oszczędności: niższe zużycie paliwa i unikniecie remontu silnika.

Jednak gdy wydamy już kilka tys. zł na nową turbosprężarkę warto zadbać o jej właściwy montaż. Niestety, wielu pozornie doświadczonych mechaników zapomina o elementarnych zasadach i ogranicza się do zamontowania nowej turbiny i wymiany oleju. Takie postępowanie może doprowadzić do sytuacji, że kilka minut po założeniu nowa turbina przestanie pracować.

Przede wszystkim należy sprawdzić czy turbosprężarka ma właściwe smarowanie. W tym celu należy dokonać zarówno pomiaru ciśnienia oleju przed turbosprężarką jak również, natężenia przepływu oleju (kierując odpływ oleju z turbiny do menzurki). Dokładne wartości ciśnień mogą się różnić w zależności od silników, ale zazwyczaj mieszczą się one w zakresie od 0,3 do 2,5 bar (w zależności od obrotów silnika).

Oczywiście dla turbiny szkodzi zarówno zbyt niskie jak i zbyt wysokie ciśnienie. Jedną z częstych przyczyn zmian ciśnienia są np. osady w przewodzie doprowadzającym olej do turbiny. Przed uruchomieniem silnika z nową turbosprężarką bezwzględnie należy też wymienić olej wraz filtrem. Zaleca się też odkręcenie i umycie miski olejowej. Niezwykle ważne jest też oczyszczenie układu dolotowego, a w szczególności usunięcie oleju z intercoolera.

Warto również sprawdzić poprawność działania systemu odpowietrzenia komory korbowej - nadciśnienie w silniku również może się przyczyniać do przyspieszonego zużycia łożysk turbosprężarki.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (3)

  • Mark 2015-05-12 22:30:02
    Polecam http://www.turbosprezarki.mielec.pl regenerują również turbosprężarki do sprzętu rolniczego
  • Lokime 2015-04-21 14:18:28
    A ktoś próbował regeneracji w Turbo Centrum? Ja chcę im oddać swoje 2 - jedną z golfa, drugą z ciągnika i mam nadzieję, że opinie moich znajomych będą wiążące i że u mnie też naprawa skończy się pełnym sukcesem.
  • lexus 2014-04-18 21:42:01
    Witam, polecam turbosprężarki firmy Turbor http://turbosprezarki.info/oferta-regeneracja.html. Jest to firma z kilkuletnim stażem, zaś właściciel posiada 20-letnie doświadczenie. Ofertę firmy Turbor wyróżnia 8-miesięczna gwarancja na zregenerowane turbiny do wielu marek aut. Firma posiada duże zaplecze zregenerowanych turbosprężarek, którą można zobaczyć tutaj http://turbosprezarki.info/zregenerowane-turbosprezarki.html. Siedziba firmy znajduje się w Mielcu (woj. podkarpackie)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.207.230.188
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.