PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Remont kapitalny silnika – cały czas opłacalny

Remont kapitalny silnika – cały czas opłacalny
Awaria silnika się zdarza. Jakie są w tej chwili koszty napraw głównych? Fot. AŁ

Zima sprzyja remontom. W gospodarstwie mamy nieco więcej czasu na usprawnienia, zmiany i poprawki. Oczywiście do najbardziej kosztownych i znienawidzonych remontów należą naprawy główne silników w ciągnikach i innych maszynach samojezdnych.



Maszyny używane przez rolników są coraz bardziej skomplikowane i trudne w samodzielnej odbudowie. O ile remont klasycznych jednostek Ursusa, MTZ czy Zetora zawsze był w miarę przystępny cenowo i nawet możliwy do wykonania w zaciszu własnego garażu, to w przypadku nieco większych i bardziej skomplikowanych silników wysokoprężnych w nowoczesnych maszynach bywa kosztowny i pracochłonny. Z drugiej zaś strony remont to jedyne, i tak naprawdę najtańsze, wyjście w przypadku poważnej awarii silnika.

Trudna wycena

Remont remontowi nie równy. Cena i czas usługi zależą od zakresu robót. Oczywiście najbardziej kosztowne będą remonty kompleksowe, gdzie mechanicy zajmą się zarówno głowicą, panewkami jak i wałem korbowym oraz wymianą cylindrów i tulei.

Każdy przypadek jest inny. Ceny szlifu wału korbowego zaczynają się od 300 – 400 zł, ale co jeśli nie da się go wykonać? Ceny nowych części mogą sięgać w skrajnych wypadkach nawet 10 - 12 tys. zł (średnia cena nowych to 2,5 – 5 tys. zł). Tego rodzaju przykłady można mnożyć przy każdej czynności, którą wykonujemy przy remoncie.

Sama naprawa silnika to nie wszystko. Często aby całość współgrała w maszynie należy wymienić także sprzęgło, przejrzeć układ wtryskowy i zregenerować alternator/rozrusznik. Warto też sprawdzić cały układ paliwowy.

Jeśli przy okazji niedomaga turbosprężarka to jej naprawa to kolejne 0,7 – 2,5 tys. zł. Oczywiście większość warsztatów nie rusza turbosprężarek jeśli nie ma widocznych powodów do rozbierania jej. Oryginalna część zawsze będzie lepsza od regenerowanej.

W przypadku maszyn zagranicznych do ceny coraz droższej robocizny dojdą jeszcze droższe części zamienne. Choć wielu fachowców twierdzi, że nie ma większej różnicy konstrukcyjnej między silnikami Perkinsa, Iveco czy Cumminsa, to w przypadku cen już takie odmienności występują i potrafią mocno zmienić wycenę remontu. Bywa, że konkretne akcesoria do danego ciągnika np. Johna Deere czy Fendt mogą przewyższać koszt zakupu używanego pojazdu. Dlatego trudno jednoznacznie określić kwotę remontu nie mając danego przypadku przed sobą.

Sprawdź możliwości finansowania używanych maszyn rolniczych!

Różnice w regionach

Sprawa jest o tyle trudniejsza, że ceny zależą nie tylko od danego zakładu, ale także od regionu, w którym zdecydujemy się na usługę. Właściciel firmy Cydejko z Białej Podlaskiej,  Marian Cydejko, powiedział nam, że ostatnio w jego zakładzie wykonywano spory remont czterocylindrowego silnika do ciągnika Fendt. Klient przywiózł jednostkę na Podlasie aż z okolic Krakowa. Po skończonej usłudze i zapłaconej kwocie 13,8 tysięcy zł zleceniodawca przyznał się, że w jego okolicach za tą samą robotę warsztaty życzyły sobie około 20-25 tys. zł.

Koszty remontu można zmniejszyć korzystając z usług zaprzyjaźnionego mechanika, do którego mamy zaufanie, a który będzie pracował u nas w garażu, a my będziemy mu pomagali. Tak zrobił Pan Marcin, rolnik z okolic Drawska Pomorskiego, który potrzebował remontu w swoim Massey Fergusonie 399 z 1997 roku. 

Koszt remontu sześciocylindrowego Perkinsa wyszedł nieco ponad 10 tysięcy zł. Robocizna wyniosła ok. 5,5 tys. zł, a części około 5 tys. Zakres wykonywanych robót to nowe tłoki, tuleje, panewki, planowana głowica i polerowany wał korbowy. Mechanik wykonywał pracę u rolnika w warsztacie, ale miał ze sobą niezbędne, specjalistyczne narzędzia. 

Oczywiście remont nie skończył się tylko na silniku. Przy okazji zrobiono także skrzynie biegów, sprzęgło, wymieniono pompy wody i wspomagania oraz inne rzeczy. Dlatego cały rachunek wyniósł ponad 15 tysięcy zł. 

Mechanik w tym wypadku wyceniał swoją pracę na 100 zł netto za roboczogodzinę. Każda pomoc ze strony rolnika dawała spore oszczędności przy końcowym rachunku. Jak powiedział Pan Marcin niewielki koszt remontu to nie tylko jego pomoc, ale także dość tanie części do nieco starszych Fergusonów. W innych przypadkach za taką samą robotę mógłby zapłacić sporo więcej. 

Ile kosztuje remont silnika?

W zależności od firmy i regionu ceny za remont silnika czterocylindrowego zaczynają się od 5 tys. zł, a za jednostki sześciocylindrowe 9 tys. zł. Górna granica jest trudna do określenia.

Za remont silnika sześciocylindrowego, typu common rail, z wykorzystaniem drogich, oryginalnych części możemy zapłacić nawet 30 - 35 tysięcy zł. Tu znów kwota jest zależna od warsztatu i czasem zależy od kwoty pracy fachowca za roboczogodzinę brutto, która kształtuje się w granicach od 125 do 180 zł (w ASO kwoty te dochodzą czasem do 250 zł).

W przypadku niektórych warsztatów cenę określa się z góry, a tzw. roboczogodziny nie zawsze mają tam zastosowanie. I takie podejście wolą klienci, którzy nie wiedzą ile pracy zajmie mechanikowi remont i mimo podania ceny za roboczogodziny końcowa kwota nadal wydaje się czymś abstrakcyjnym.

Różne bywa podejście zakładów naprawczych do kwestii części zamiennych. Jedne pracują tylko na elementach, które sami załatwią (wówczas dodają do nich swoją marżę), ale bywają prywatne firmy, które nie będą miały problemów z przyjęciem zlecenia razem z materiałami powierzonymi przez klienta.

Oczywiście jeśli części nie są podejrzane i wykonana usługa nadal będzie miała odpowiednią jakość. Możemy sobie wyobrazić sytuację, w której fachowiec odmówi wykonania naprawy tłumacząc, że na powierzonych częściach silnik długo nie pochodzi i w efekcie szkoda jego czasu na zajmowanie się naprawą.

Opisany kilka akapitów wyżej remont silnika Fendta został wykonany na zamiennikach renomowanej niemieckiej firmy. Kwoty mogą być niższe jeśli użyjemy tańszych części, ale tego rodzaju praktyki są omijane przez renomowane warsztaty, które nie chcą niszczyć sobie wypracowanej przez lata dobrej opinii.

Gdzie wykonać remont ciągnika?

Najdrożej będzie w warsztatach autoryzowanych lub specjalizujących się w kompleksowych remontach silników wysokoprężnych. W przypadku tych drugich koszty może zmniejszyć fakt, iż zakłady tego rodzaju na miejscu zajmują się szlifem wałów, regeneracją korbowodów, planowaniem głowic, spawaniem różnych materiałów itd. Itp.

W takich miejscach jak Zakłady Mechaniczne Zwoleń po wykonanej robocie silnik zostanie odpalony i sprawdzony na hamowni. Klient ma wówczas pewność, że usługa została wykonana poprawnie i ma na to dowody w postaci odpowiednich dokumentów i gwarancji na piśmie.

Zdarzają się także zakłady, które po wykonanej usłudze docierają silniki na specjalnych stanowiskach. Zazwyczaj są to warsztaty nieco większe, mające zaplecze technicznie do wykonania takiej pracy.

Mniejsze warsztaty, choć często równie dobre jak te z dużym zapleczem technicznym, mogą mieć problemy z niektórymi technologiami. Silniki nowszych generacji nie zostaną u nich sprawdzone z powodu braku odpowiednich maszyn diagnostycznych i komputerów. A co za tym idzie to klient musi wówczas szukać kolejnego warsztatu, który włoży silnik do pojazdu i wszystko sprawdzi pod względem diagnostycznym i poprawności działania wszędobylskiej elektroniki. W tej chwili jest to spory problem, gdyż np. sprzęt do naprawy nowoczesnych układów wtryskowych to droga zabawka i stać na nie tylko specjalistyczne zakłady. 

Pamiętajmy o dokumentach

Większość warsztatów daje na swoje usługi roczną gwarancję, niektóre dwuletnią. W tym wypadku nie warto iść na skróty i umawiać się z fachowcem na „robotę bez faktury”. Z pewnością będzie taniej, ale w przypadku ewentualnych kłopotów możemy mieć problem z uznaniem reklamacji, która będzie zależeć tylko i wyłącznie od humoru wykonawcy usługi.

Fachowcy mają pełne ręce roboty

Jeśli myślimy nad remontem nie warto zwlekać. Mimo coraz droższych usług warsztaty nie narzekają na brak klientów. Renomowane i polecane przez zleceniodawców firmy mogą zająć się naszym silnikiem za miesiąc lub dwa. We wspomnianej wcześniej firmie z Białej Podlaskiej w tej chwili czas oczekiwania na zajęcie się naszą jednostką wynosi około 3 – 4 tygodni (nie licząc dni wolnych).

Czy są alternatywy?

Remont silnika to w zasadzie jedyne sensowne wyjście w przypadku poważnej awarii. Zakup nowej jednostki napędowej u dealera to wydatek porównywalny z zakupem całego ciągnika z podobnego rocznika. Zaś szukanie motoru używanego to kupowanie kota w worku. Może wyjść taniej, ale możemy też kupić jednostkę w podobnym stanie do naszej.

Wycena to podstawa

Przed usługą żądajmy porządnej wyceny, najlepiej na piśmie lub drogą elektroniczną. Zresztą wykonawcy już się nauczyli, że sporządzenie wstępnego kosztorysu chroni także interesy warsztatu.

Zazwyczaj wycena będzie się różnić o kilkaset złotych od ceny końcowej, ale zarówno klient jak i wykonawca będą z góry wiedzieć w jakich kwotach się obracają.

Poza tym przy wycenie możemy żądać części danego producenta, a potem wymagać od warsztatu użycia ich przy remoncie. Jeśli strony wcześniej nie ustalą zakresu robót i pochodzenia materiałów użytych przy usłudze na końcu możemy być pewni co najmniej ostrej wymiany zdań między stronami.

Remontować i jeździć

Wydatek rzędu od 5 do 30 tys. zł za remont kapitalny na pierwszy rzut oka wydaje się bardzo kosztowny. Z drugiej zaś strony przy ogólnej wartości ciągnika i jego przydatności przy naszej pracy jest to kwota „do przełknięcia”.

Niestety przypuszczamy, że w przyszłości ceny będą iść tylko w górę. Zwłaszcza za robociznę.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (9)

  • Rolnik konwencjonalny 2021-12-28 22:34:01
    Ja będę chodził za koniem. Dwuskibowy pług pociągnie - jeszcze są poupychane w starych stodołach, ale to już ostatnie sztuki. Podobnie rozsiewacze nawozu, takie ciągane podobne do motyla. Oprysku nie zrobi, ale raz w roku może jeden z 50 sąsiadów łaskawie opryska pole. Koń ekonomiczny, ekologiczny a w razie czego można go zjeść.
  • Bobo 2021-12-27 13:12:26
    Podlasie fendtami stoi
    • Paweł 2021-12-27 14:47:11
      Ferndtami serii 300 i 600 z lat 80 i poczatku 90 traktory najmniej awaryjne jakie widział świat
  • Farmer 2021-12-27 13:11:48
    Ja do 360 to mam 3 silniki jeden w ciagniku drugi wyremontowany w garazu a do 3 kompletuje czesci i zaczynam skladac w dlugie zimowe wieczory
    • And 2021-12-27 16:25:20
      Znajomy był prezesem kòlka roln,to w latach 80 miał na strychu 60 w częściach.
  • Paweł 2021-12-27 11:16:41
    ja mam MTZ silniki prawie niezniszczalne i w nosie mam John dera
  • Ursus 2021-12-27 10:31:46
    U mnie Ursusy chodzą jak zegarek
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.174.225.82
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.