PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Sposoby na pęknięte plastiki

Sposoby na pęknięte plastiki Prawie wszystkie elementy z tworzyw sztucznych da się także połączyć ze sobą na nowo poprzez spawanie. Fot. K. Wieteska

Autor: Karol Wieteska

Dodano: 07-11-2015 08:00

Tagi:

Coraz więcej elementów maszyn jest wykonanych z tworzyw sztucznych. Oprócz licznych zalet takiego rozwiązania istotną wadą jest podatność na uszkodzenia mechaniczne. Połamany plastik można spróbować naprawić.



Naprawa połamanego lub pękniętego elementu wykonanego z tworzywa sztucznego jest często wielokrotnie tańsza niż zakup nowego elementu. Do wyboru mamy albo klejenie albo spawanie. Przy klejeniu najważniejszą sprawą jest rozpoznanie, z jakiego rodzaju tworzywa jest wykonany dany element. Dopiero wówczas można dobrać odpowiedni klej, który będzie gwarantował właściwe połączenie. Najczęściej stosowane są tworzywa twarde, z materiału ABS oraz bardziej plastyczne wykonane z polipropylenu (PP). Przed przystąpieniem do klejenia należy powierzchnie oczyścić i odtłuścić.

KLEJ METAAKRYLOWY LOXEAL 33-00

Jest to akrylowy, dwuskładnikowy klej strukturalny, niewymagający mieszania i szybkoschnący, stosowany do różnego rodzaju materiałów, w tym twardych tworzyw sztucznych. Klej należy nanosić na jedną stronę złącza, a aktywator (drugi składnik) - na drugą. Nie jest wymagane mieszanie składników, a jedynie dociśnięcie łączonych części z naniesionymi składnikami kleju. Utwardzona spoina wykazuje lekką elastyczność, co podnosi jej wytrzymałość na uderzenia i wstrząsy, a także na naprężenia od rozszerzalności cieplnej klejonych materiałów. Spoina odporna jest też na łuszczenie się, kontakt z benzyną, smarami, wodą i chemikaliami.

KLEJ LOCTITTE 3038

Został on opracowany głównie do sklejania metali lakierowanych zanurzeniowo kataforycznie (KTL), ale może być także stosowany do materiałów o niższej energii powierzchniowej, takich jak tworzywa sztuczne. Produkt pozwala na pracę bez wstępnej obróbki powierzchni. Zawiera drobinki wypełniające o wielkości 0,25 mm do kontroli grubości warstwy kleju, które ponadto redukują odpływ ciekłego materiału po naniesieniu na element konstrukcyjny. Preparat wykazuje się bardzo dobrą odpornością na uderzenia i łączeniem elementów z tworzyw bardziej plastycznych, takich jak PP.

UNIWERSALNY KLEJ VERSACHEM PLASTIV WELDING

Łączy ze sobą większość plastików i tworzyw sztucznych, metali, a także ceramikę, porcelanę, włókno szklane, szkło, drewno i wiele innych materiałów. Zaczyna wiązać już po 4 min, a po 15 min można poruszać klejonymi przedmiotami. Pełną wytrzymałość uzyskuje po godzinie. Po 24 h spoina wytrzymuje 238 atmosfer (246 kg/cm2). Jest wodoodporny. Doskonale wypełnia drobne szczeliny. Nie wiąże plastików wykonanych z polietylenu i polipropylenu.

SPAWANIE TWORZYW

Prawie wszystkie elementy z tworzyw sztucznych da się także połączyć ze sobą na nowo poprzez spawanie. Odbywa się to za pomocą specjalnych spawarek na gorące powietrze z możliwością regulacji temperatury. Urządzenia nie są co prawda drogie, bo ich ceny zaczynają się już od ok. 400 zł, jednak łączenie elementów plastikowych wymaga dużej wprawy i lepiej zlecić taką pracę profesjonalnemu zakładowi, który ma doświadczenie w takich naprawach. Ceny za 1 cm spawu przy prostym i łatwo dostępnym pęknięciu rozpoczynają się od 2 zł. Jeśli pęknięcie jest bardziej skomplikowane i trudniej dostępne, to cena jest oczywiście wyższa, ale i tak taka naprawa będzie zazwyczaj wielokrotnie tańsza niż zakup nowej części.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (3)

  • bazyli 2017-08-31 14:51:32
    Też zdarzyła mi się raz mały wypadek po którym musiałem zając się swoim zderzakiem i kilkoma mniejszymi uszkodzeniami. Myślałem aby oddać samochód do serwisu ale poszukałem w internecie i znalazłem taką serie poradników https://www.youtube.com/user/ataszek oraz ten portal. Sprawa nie okazała się tak ciężka jak myślałem a mój samochód świetnie wyglądał po naprawach.
  • Szatek 2015-11-08 19:45:21
    Bo plastikiem nigdy nie jeździłeś.
  • franek 2015-11-08 15:32:41
    wole 20-letnią blachę niż plastik za 300tyś.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.236.190.216
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.