Nowoczesne maszyny są skomplikowane i drogie, dlatego warto zadbać o to, żeby jak najefektywniej je wykorzystywać, minimalizować ryzyko awarii poprzez regularny i fachowy serwis. Ważny jest też szybki i dobrze zorganizowany dostęp do części zamiennych. Z szeroko zakrojoną inicjatywą w tym kierunku wychodzi firma Claas, która proponuje swoim klientom szereg interesujących usług posprzedażowych. Przekonaliśmy się o tym podczas spotkania w Akademii Claas Polska zlokalizowanej przy siedzibie firmy w Niepruszewie k. Poznania. Akademia stanowi miejsce szkoleń dla pracowników serwisów dealerskich i użytkowników maszyn. Ma zaplecze konferencyjne, ale przede wszystkim świetnie wyposażoną halę serwisową, gdzie można na „żywych przykładach” poznawać zawiłości techniczne i eksploatacyjne maszyn.
ZMINIMALIZOWAĆ RYZYKO AWARII
Jednym z pierwszych programów posprzedażowych wdrożonych przez Claasa była „Kontrola pożniwna”. W Polsce program działa od 2003 r., a tylko od 2012 r. do dnia dzisiejszego w jego ramach zweryfikowanych zostało ponad 9 tys. maszyn. Akcja polega na przeglądzie maszyn żniwnych przez serwis dealerski według specjalnie przygotowanego zeszytu kontrolnego Claasa zawierającego nawet kilkaset punków. Sprawdzany jest stan techniczny poszczególnych podzespołów, a właściciel maszyny otrzymuje informacje, jakie ewentualnie naprawy powinny zostać przeprowadzone, oraz ofertę na wykonanie takich usług i sprzedaż części zamiennych. Kontrola obejmuje również sprawdzenie i ewentualną aktualizację oprogramowania, a cały przegląd jest rejestrowany w historii maszyn Claas, co może mieć także znaczenie przy odsprzedaży maszyny. – Wielu klientów przekonało się, że przeprowadzenie takiego serwisu gwarantuje im spokojne żniwa. Chcemy nakłonić naszych klientów do wykonania kontroli jak najwcześniej, aby udało się to zrobić na spokojnie i przy wykorzystaniu specjalnych ofert dealerskich na robociznę i części zamienne – mówi Krzysztof Burdzik, kierownik serwisu Claas Polska. – Celem akcji jest też wykształcenie nawyków u użytkowników sprzętu, aby regularnie konserwować i serwisować maszynę, która jest gwarantem sprawnego zbioru płodów rolnych – dodaje.
MASZYNĘ NAJLEPIEJ SPRAWDZIĆ… NA GWARANCJI
Nowością w ofercie jest program „Przeglądy końca gwarancji”. Zbliżający się termin końca gwarancji jest bardzo dobrym momentem, żeby sprawdzić stan techniczny maszyny. – W codziennej eksploatacji niektóre nieprawidłowości zostają niezauważone, a z biegiem czasu operator uznaje je za normę. Dlatego przeprowadzenie przeglądu przez wyspecjalizowany serwis umożliwia taką kontrolę i przynosi korzyść zarówno dla użytkownika maszyny, jak i serwisu, ponieważ sprawdzając stan techniczny, możemy na bieżąco usunąć ewentualne awarie i minimalizujemy tym samy ryzyko ich powstania po upływie okresu gwarancyjnego – zauważa Burdziuk. Przy okazji wykupienia tej usługi klient otrzyma propozycję dodatkowej ochrony maszyny MaxiCare. To odpłatne przedłużenie gwarancji na dodatkowy okres do 4 lat, a koszt dopłaty zależy od indywidualnych ustaleń: rodzaju i modelu maszyny, której ma dotyczyć, okresu przedłużenia gwarancji oraz deklarowanej liczby godzin pracy w roku.
Korzyści dla użytkownika z dokonania „Przeglądu końca gwarancji” to potwierdzenie dobrego stanu maszyny w przypadku braku zastrzeżeń serwisu, możliwość wczesnej reakcji w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, lepsze zaplanowanie dalszej drobiazgowej kontroli lub terminu naprawy oraz możliwość usunięcia nieprawidłowości w ramach gwarancji. Nierzadko zdarza się, że użytkownik zapomina o zgłoszeniu usterki w okresie gwarancyjnym, przez co później mogą być problemy z jej uwzględnieniem i powstają zbędne dyskusje między użytkownikiem a serwisem.
Oferta jest przeznaczona dla właścicieli ciągników, kombajnów, ładowarek teleskopowych oraz sieczkarni samojezdnych. Zakres przeglądu obejmuje kontrolę: systemów elektronicznych i elektrycznych, układu hamulcowego hydraulicznego i kierowniczego, zawieszenia przedniej osi, silnika, przekładni jazdy, WOM i kabiny.
CZĘŚCI DOSTĘPNE ON LINE
Kolejnym, nowym punktem strategii posprzedażowej Claasa jest aplikacja Claas Parts Shop, która jest częścią platformy internetowej ClaasConnect. Co daje sklep internetowy? – Przede wszystkim klient, dodając daną część „do koszyka”, dowiaduje się, czy znajduje się ona w magazynach – dealerskich, regionalnym (Niepruszewo), w Niemczech, a nawet we Francji, w Le Mans. To daje informację, jak szybko może ją uzyskać i w jakiej cenie. Informacja jest dostępna przez 7 dni w tygodniu 24 h na dobę – mówi Piotr Baraniak, doradca techniczny ds. części zamiennych w firmie Claas Polska.
Aby móc korzystać z aplikacji, trzeba wejść na stronę platformy i zarejestrować się, po czym wysyłany jest link aktywacyjny, dzięki któremu można już korzystać z większości funkcji programu. Aby jednak móc dokonywać zakupów, potrzebne jest jeszcze powiązanie z danym dealerem, z którym właściciel gospodarstwa chciałby podjąć współpracę. Z dostępnej na stronie listy wybiera się więc dany podmiot, a dealer dokonuje akceptacji. Wtedy udostępniane są ceny produktów wraz z możliwymi do uzyskania rabatami. Dealer może udzielić rabatu na trzech poziomach, m.in. w zależności od rodzaju części, wielkości zamówień, lokalizacji części czy poziomu współpracy z klientem. Można być zarejestrowanym tylko u jednego dealera, ale można się przerejestrowywać.

W katalogu jest dostępnych ponad 200 tys. pozycji części zamiennych do wszystkich maszyn, włącznie z numerami części (czego nie ma w podstawowym katalogu dostępnym na standardowej stronie internetowej). Dużym ułatwieniem w odnalezieniu potrzebnego elementu jest możliwość wpisania numeru seryjnego swojej maszyny, dzięki czemu system szybko odnajdzie dany model łącznie z jego fabrycznym wyposażeniem. Kupując przez internet części, wybiera się także opcję dostawy, którą reguluje dany dealer. Opcją standardową jest odbiór części u dealera lub w magazynie regionalnym (Niepruszewo) oraz wysyłka kurierska. Ciekawostką jest wysyłka taksówką, która może być realizowana z danego punktu w kraju lub zza granicy w dowolne wskazane miejsce. W tej formie zamówienia część jest wysyłana najpóźniej dwie godziny od złożenia zlecenia, a cena za dostawę liczona jest na podstawie odległości, na jaką część musi być przewieziona (4 zł/km liczone w jedną stronę).
Wymienione przykłady to tylko część oferty posprzedażowej Claasa. O pozostałych, jak np. ofercie części zamiennych z linii premium, programie regenerowanych części zamiennych czy ofercie szkoleń dla operatorów kombajnów, można przeczytać na portalu farmer.pl.
Artykuł ukazał się w kwietniowym numerze miesięcznika "Farmer"
Komentarze