Nowoczesne maszyny są skomplikowane i drogie, dlatego warto zadbać o to, żeby jak najefektywniej je wykorzystywać, minimalizować ryzyko awarii poprzez regularny i fachowy serwis. Ważny jest też szybki i dobrze zorganizowany dostęp do części zamiennych. Z szeroko zakrojoną inicjatywą w tym kierunku wychodzi firma Claas, która proponuje swoim klientom szereg interesujących usług posprzedażowych. Przekonaliśmy się o tym podczas spotkania w Akademii Claas Polska zlokalizowanej przy siedzibie firmy w Niepruszewie k. Poznania. Akademia stanowi miejsce szkoleń dla pracowników serwisów dealerskich i użytkowników maszyn. Ma zaplecze konferencyjne, ale przede wszystkim świetnie wyposażoną halę serwisową, gdzie można na „żywych przykładach” poznawać zawiłości techniczne i eksploatacyjne maszyn.

ZMINIMALIZOWAĆ RYZYKO AWARII

Jednym z pierwszych programów posprzedażowych wdrożonych przez Claasa była „Kontrola pożniwna”. W Polsce program działa od 2003 r., a tylko od 2012 r. do dnia dzisiejszego w jego ramach zweryfikowanych zostało ponad 9 tys. maszyn. Akcja polega na przeglądzie maszyn żniwnych przez serwis dealerski według specjalnie przygotowanego zeszytu kontrolnego Claasa zawierającego nawet kilkaset punków. Sprawdzany jest stan techniczny poszczególnych podzespołów, a właściciel maszyny otrzymuje informacje, jakie ewentualnie naprawy powinny zostać przeprowadzone, oraz ofertę na wykonanie takich usług i sprzedaż części zamiennych. Kontrola obejmuje również sprawdzenie i ewentualną aktualizację oprogramowania, a cały przegląd jest rejestrowany w historii maszyn Claas, co może mieć także znaczenie przy odsprzedaży maszyny. – Wielu klientów przekonało się, że przeprowadzenie takiego serwisu gwarantuje im spokojne żniwa. Chcemy nakłonić naszych klientów do wykonania kontroli jak najwcześniej, aby udało się to zrobić na spokojnie i przy wykorzystaniu specjalnych ofert dealerskich na robociznę i części zamienne – mówi Krzysztof Burdzik, kierownik serwisu Claas Polska. – Celem akcji jest też wykształcenie nawyków u użytkowników sprzętu, aby regularnie konserwować i serwisować maszynę, która jest gwarantem sprawnego zbioru płodów rolnych – dodaje.

MASZYNĘ NAJLEPIEJ SPRAWDZIĆ… NA GWARANCJI

Nowością w ofercie jest program „Przeglądy końca gwarancji”. Zbliżający się termin końca gwarancji jest bardzo dobrym momentem, żeby sprawdzić stan techniczny maszyny. – W codziennej eksploatacji niektóre nieprawidłowości zostają niezauważone, a z biegiem czasu operator uznaje je za normę. Dlatego przeprowadzenie przeglądu przez wyspecjalizowany serwis umożliwia taką kontrolę i przynosi korzyść zarówno dla użytkownika maszyny, jak i serwisu, ponieważ sprawdzając stan techniczny, możemy na bieżąco usunąć ewentualne awarie i minimalizujemy tym samy ryzyko ich powstania po upływie okresu gwarancyjnego – zauważa Burdziuk. Przy okazji wykupienia tej usługi klient otrzyma propozycję dodatkowej ochrony maszyny MaxiCare. To odpłatne przedłużenie gwarancji na dodatkowy okres do 4 lat, a koszt dopłaty zależy od indywidualnych ustaleń: rodzaju i modelu maszyny, której ma dotyczyć, okresu przedłużenia gwarancji oraz deklarowanej liczby godzin pracy w roku.

Korzyści dla użytkownika z dokonania „Przeglądu końca gwarancji” to potwierdzenie dobrego stanu maszyny w przypadku braku zastrzeżeń serwisu, możliwość wczesnej reakcji w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, lepsze zaplanowanie dalszej drobiazgowej kontroli lub terminu naprawy oraz możliwość usunięcia nieprawidłowości w ramach gwarancji. Nierzadko zdarza się, że użytkownik zapomina o zgłoszeniu usterki w okresie gwarancyjnym, przez co później mogą być problemy z jej uwzględnieniem i powstają zbędne dyskusje między użytkownikiem a serwisem.
Oferta jest przeznaczona dla właścicieli ciągników, kombajnów, ładowarek teleskopowych oraz sieczkarni samojezdnych. Zakres przeglądu obejmuje kontrolę: systemów elektronicznych i elektrycznych, układu hamulcowego hydraulicznego i kierowniczego, zawieszenia przedniej osi, silnika, przekładni jazdy, WOM i kabiny.

CZĘŚCI DOSTĘPNE ON LINE

Kolejnym, nowym punktem strategii posprzedażowej Claasa jest aplikacja Claas Parts Shop, która jest częścią platformy internetowej ClaasConnect. Co daje sklep internetowy? – Przede wszystkim klient, dodając daną część „do koszyka”, dowiaduje się, czy znajduje się ona w magazynach – dealerskich, regionalnym (Niepruszewo), w Niemczech, a nawet we Francji, w Le Mans. To daje informację, jak szybko może ją uzyskać i w jakiej cenie. Informacja jest dostępna przez 7 dni w tygodniu 24 h na dobę – mówi Piotr Baraniak, doradca techniczny ds. części zamiennych w firmie Claas Polska.
Aby móc korzystać z aplikacji, trzeba wejść na stronę platformy i zarejestrować się, po czym wysyłany jest link aktywacyjny, dzięki któremu można już korzystać z większości funkcji programu. Aby jednak móc dokonywać zakupów, potrzebne jest jeszcze powiązanie z danym dealerem, z którym właściciel gospodarstwa chciałby podjąć współpracę. Z dostępnej na stronie listy wybiera się więc dany podmiot, a dealer dokonuje akceptacji. Wtedy udostępniane są ceny produktów wraz z możliwymi do uzyskania rabatami. Dealer może udzielić rabatu na trzech poziomach, m.in. w zależności od rodzaju części, wielkości zamówień, lokalizacji części czy poziomu współpracy z klientem. Można być zarejestrowanym tylko u jednego dealera, ale można się przerejestrowywać.

Program „Przeglądy końca gwarancji” obejmuje przegląd wszystkich najważniejszych zespołów maszyn. Do kontroli wykorzystywane są specjalistyczne urządzenia diagnostyczne, które powinien mieć każdy serwis dealerski
Program „Przeglądy końca gwarancji” obejmuje przegląd wszystkich najważniejszych zespołów maszyn. Do kontroli wykorzystywane są specjalistyczne urządzenia diagnostyczne, które powinien mieć każdy serwis dealerski

W katalogu jest dostępnych ponad 200 tys. pozycji części zamiennych do wszystkich maszyn, włącznie z numerami części (czego nie ma w podstawowym katalogu dostępnym na standardowej stronie internetowej). Dużym ułatwieniem w odnalezieniu potrzebnego elementu jest możliwość wpisania numeru seryjnego swojej maszyny, dzięki czemu system szybko odnajdzie dany model łącznie z jego fabrycznym wyposażeniem. Kupując przez internet części, wybiera się także opcję dostawy, którą reguluje dany dealer. Opcją standardową jest odbiór części u dealera lub w magazynie regionalnym (Niepruszewo) oraz wysyłka kurierska. Ciekawostką jest wysyłka taksówką, która może być realizowana z danego punktu w kraju lub zza granicy w dowolne wskazane miejsce. W tej formie zamówienia część jest wysyłana najpóźniej dwie godziny od złożenia zlecenia, a cena za dostawę liczona jest na podstawie odległości, na jaką część musi być przewieziona (4 zł/km liczone w jedną stronę).

Wymienione przykłady to tylko część oferty posprzedażowej Claasa. O pozostałych, jak np. ofercie części zamiennych z linii premium, programie regenerowanych części zamiennych czy ofercie szkoleń dla operatorów kombajnów, można przeczytać na portalu farmer.pl.

 

Artykuł ukazał się w kwietniowym numerze miesięcznika "Farmer"