Słysząc nazwę McCormick, raczej nie skojarzymy jej z ojczyzną makaronów, wina i dolce vita, a jednak. Myli się jednak ten, kto będzie chciał utożsamić ciągniki tej firmy z produktami należącego do Fiata koncernu CNH. Jak to? Przecież we Włoszech niemal wszystko należy do Fiata.
Okazuje się, że jednak nie wszystko i choć pod koniec XX wieku CNH faktycznie składał się między innymi z marek New Holland, Case IH w tym McCormick, to już w roku 2000, McCormick wraz z fabryką w Doncaster oraz częścią technologii musiał zostać sprzedany. A wszystko przez troskę urzędu antymonopolowego UE o to by na rynku pozostały jakiekolwiek firmy zdolne do konkurowania.
Czy przeszkodziło to producentom w „organizowaniu konkurencji” we własnym zakresie? Tego nie wiemy. Na pewno firma McCormick, wraz ze swoją historią sięgającą XIX wieku zdołała przetrwać na trudnym rynku, z nową siedzibą we włoskim Fabbrico.
W ostatnim czasie McCormick udowodnił, że ma ambitne plany co do produkcji ciągników. Nie tak dawno mogliśmy zobaczyć pierwszy ciągnik tej marki o mocy 300 KM, a także model wyposażony w bezstopniową skrzynię biegów. My jednak postanowiliśmy przyjrzeć się serii GM, a konkretnie modelowi GM 55 o mocy 54 KM.
Miks różnych rozwiązań
Produkty McCormick bronią się pod względem jakości, znajdziemy tu wiele jednostek napędowych produkowanych przez producentów z całego świata. W przypadku najmniejszych ciągników, jak opisywany GM55, napęd stanowi czterocylindrowy turbodoładowany chłodzony cieczą silnik Yanmar o pojemności 2 litrów (bez chłodnicy powietrza turbodoładowania). W większych modelach znajdziemy silniki Perkinsa, zaś w największych jednostki Betapower (FPT), Iveco czy Cumminsa.
W przypadku serii GM, warto zwrócić uwagę na model GM50, słabszy o 7 KM, ale za to wyposażony w silnik bez doładowania, co w dłuższej perspektywie może przełożyć się na łatwiejszą i tańszą eksploatację. Słabszy brat zasługuje na uwagę także ze względu na zastosowanie tej samej transmisji co w przypadku GM55.
Przekładnia „Basic Transmission +” oferuje szesnaście zsynchronizowanych przełożeń (w tym biegi pełzające) z mechanicznym rewersem, podczas gdy w modelach GM45 i GM40 mamy tylko 12 biegów. Maksymalna prędkość jazdy wynosi 30 km/h.
Bez względu na wybrany model, w standardzie otrzymujemy same sprawdzone i ekonomicznie uzasadnione rozwiązania: dwutarczowe suche sprzęgło, napęd na cztery koła, suche sprzęgło WOM sterowane mechanicznie. Wałek dysponuje dwiema prędkościami 540 i 540E.
Układ hydrauliczny również jest tożsamy dla wszystkich modeli z rodziny GM. Podstawę stanowi pompa o wydatku 47,7 l/min oraz dwusekcyjna hydraulika (trzy sekcje za dopłatą). Tylny podnośnik sterowany mechanicznie, kategorii I, ma udźwig 1200 kg przy masie własnej ciągnika GM55 wynoszącej 1385 kg.
Wymiary i ogumienie modelu GM55
Jak przystało na ciągnik przeznaczony do prac w sadach, McCormick GM55 charakteryzuje się zwartą budową.
- Długość [mm] : 3300
- Szerokość [mm] : 1395-1420
- Wysokość z kabiną [mm] : 2170
- Ogumienie przód : 280/70 R16
- Ogumienie tył : 360/70 R24
Model GM55 ma do zaoferowania wszystko to, co znajdziemy w bardziej rozpowszechnionych ciągnikach znanych konkurencyjnych marek (na liście wyposażenia dodatkowego są: przedni TUZ i WOM, kabina z klimatyzacją, inne opony, dodatkowe oświetlenie). Atutem małego McCormicka jest także fakt iż jest on produkowany w Europie przy użyciu komponentów dobrej jakości. Wyjściowe ceny modelu GM55 zaczynają się od około 82-85 tys. zł netto.
Komentarze