PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Zwiększ zimotrwałość paliwa

Zwiększ zimotrwałość paliwa Depresatory stosowane zgodnie z przeznaczeniem pozwolą zmniejszyć temperaturę krzepnięcia paliwa nawet do -40 stopni Celsjusza. Fot. Tomasz Kuchta

Autor: Tomasz Kuchta

Dodano: 09-12-2019 12:22

Tagi:

Synoptycy są zgodni – przed nami pierwsza fala przymrozków. Oznacza to kłopoty dla tych użytkowników, którzy w baku nie posiadają paliwa zimowego. Okazuje się, że w tani i łatwy sposób możemy poprawić jakość oleju napędowego, który mamy obecnie w zbiorniku.



Graniczna temperatura, przy której możliwy jest swobodny przepływ tzw. przejściowego oleju napędowego przez filtr wynosi -10 st.C, a w przypadku letniego odpowiednika – 0 st. Celsjusza. Oznacza to, że użytkownicy posiadający obecnie paliwo letnie w swoich pojazdach, będą mieli problem z ich eksploatacją w warunkach nadchodzących przymrozków.

Pierwsze przymrozki – pierwsze kłopoty?

Specyfika branży rolniczej powoduje, że wiele maszyn i urządzeń wykorzystywanych jest sporadycznie, przez co istnieje duża rzesza użytkowników, którzy będą niemile zaskoczeni próbując pracować nimi w czasie najbliższych przymrozków. W lepszej sytuacji są najczęściej kierowcy, gdyż paliwo zimowe oferowane jest na stacjach paliw od jakiegoś czasu, stąd szansa na zatankowanie zimowego, bądź nawet przejściowego oleju napędowego jest zdecydowanie większa.

Tanie rozwiązanie

Na rynku dostępne są depresatory do oleju napędowego, czyli specjalnie dobrane związki organiczne, które mają za zadanie obniżyć temperaturę krzepnięcia paliwa. Stosowanie ich zgodnie z przeznaczeniem i w odpowiedniej ilości pozwoli zredukować temperaturę krzepnięcia paliwa nawet do -40 stopni Celsjusza.

Jak stosować?

W idealnych warunkach preparat powinien zostać dodany do zbiornika paliwa tuż przed tankowaniem, przez co późniejsze wlanie oleju napędowego spowoduje dokładne jego wymieszanie. Dopuszczalne jest również dodanie depresatora do zbiornika paliwa, w którym już znajduje się olej napędowy. W takiej sytuacji trzeba jednak pamiętać, że po aplikacji preparatu należy uruchomić silnik, tak aby depresator mógł pomieszać się z paliwem i rozprowadzić się po całym układzie.

Warto wiedzieć, że aby dodatek był skuteczny, powinniśmy go dodać do zbiornika przed nadejściem mrozów. Takie preparaty - oczywiście sprawdzonych, renomowanych producentów - są w pełni bezpieczne dla nowoczesnych silników diesla.

Co istotne, należy pamiętać że paliwo letnie będzie wymagało większej dawki depresatora, aniżeli paliwo przejściowe, czy zimowe.

Ile to kosztuje?

Oto kila przykładów takich dodatków. Preparat firmy K2 DFA-39 kupimy już za około 22 zł za 1 l. Zaleca się stosowanie 50 ml preparatu na 60 l ON, zaś w przypadku paliwa letniego dawkowanie należy zwiększyć dwukrotnie. Tak przygotowane paliwo obniży temperaturę blokowania zimnego filtra aż do -39 stopni.

Produkt marki Liqui Moly wyceniony został na około 40 zł za opakowanie 1l. Taka ilość wystarczy na 1000 l oleju napędowego, a samo paliwo będzie odporne na działanie mrozu do – 26 stopni.

Około 26 złotych zapłacimy za litrową butelkę preparatu marki Kleen-flo. Takie opakowanie będzie optymalne do poprawienia mrozoodporności 2000 l ON. Preparat ten obniży temperaturę wytrącania się parafiny z paliwa o około 6 stopni Celsjusza.

Szkodliwa praktyka

Powszechnym zjawiskiem w przypadku części użytkowników jest dodawanie do diesla benzyny lub denaturatu. Taka praktyka była i jest skuteczna w przypadku starszych silników, jednak nie zaleca się jej w kontekście jednostek z najnowszymi rozwiązaniami opartymi na systemie zasilania silnika typu common rail. Obie substancje pogarszają powiem właściwości smarne paliwa. Ponadto takie działanie jest po prostu nieuzasadnione ekonomicznie, gdyż w cenie 4 litrów benzyny znajdziemy preparat, który w sposób bezpieczny przygotuje nawet 2000 l oleju napędowego do warunków srogiej zimy.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (3)

  • wujo stasiu 2019-12-10 09:15:58
    ja wode spuszczam i wsjo!
  • Kacap 2019-12-09 16:19:40
    Wystarczy nie chrzcić .
    • T.B. 2019-12-10 12:06:27
      Na paliwo letnie to nie pomoże. Dopóki w gospodarstwie miałem ciągniki starej generacji nie wiedziałem co to problemy zimą. Nic gorszego od papierowych filtrów wstępnych na wężach zasilających pompę wstępną przed filtrem głównym. Po pierwszych mrozach na letnim paliwie zebrało się w nim tyle parafiny, że mógłbym świeczkę zrobić. Obecnie filtr wstępny tylko siatkowy i paliwo zimowe, lub letnie z dodatkami.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.229.131.116
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.